Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] /opt-vraagje  (gelezen 1171 keer)

[Opgelost] /opt-vraagje
« Gepost op: 2011/06/09, 19:02:07 »
Volgens een hoop mensen moeten programma's en games volgens de Linux-standaard in /opt terechtkomen. Nu zijn er maar bar weinig programma's (niet eens eentje uit de pakketbronnen) die op Ubuntu in /opt installeren. Andere distro's schijnen dat wel te doen.
Hoe zit dit nu precies en waarom doet Ubuntu hier niet aan mee?
« Laatst bewerkt op: 2011/06/10, 00:41:51 door Vistaus »

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: /opt-vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/09, 19:23:01 »
ubuntu gebruikt een speciale manier van het installeren van programma's

de essentiële spullen staan in /bin, maar de meete programma's staan in usr/bin

de datafiles van de programma's staan in /usr/share/[programmamap]

heb je wel eens ALT+F2 gedaan en firefox ingetikt? of gewoon "nautilus" in een terminal? juist! je hoeft geen paden te geven zoals op windows, daar moet je aak "C:\program files\mozilla firefox\firefox.exe invullen wil je het van de opdrachtregel kunnen starten.

echter niet iedereen vind die manier van installeren even fijn, als je bijvoorbeeld google earth installeert of world of goo dan worden alle files die bij het programma horen in een submap van /opt gezet, met launcher en al!

dit betekent dat je ze niet van de opdrachtregel kunt starten zonder het VOLLEDIGE pad te gebruiken.
starten vanuit een terminal moet dan ook als /opt/worldofgoo/worldofgoo/ dit is voor mensen die vaak de terminal gebruiken niet gebruiksvriendelijk en word daarom zo vaak mogelijk vermeden...

Re: /opt-vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/09, 20:16:28 »
@niekn: Dank, maar dat wist ik al. Dat is dus niet wat ik vroeg. Ik vroeg hoe dat nu precies zit met dat het standaard in /opt hoort en waarom Ubuntu daar niet aan mee doet, NIET hoe Ubuntu het doet.

Re: /opt-vraagje
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/09, 20:38:18 »
Omdat dit nu eenmaal door debian bedacht is en Ubuntu dit heeft overgenomen.

Mark heeft nu eenmaal all goods uit de linux wereld samengebracht in Ubuntu  XD
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: /opt-vraagje
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/09, 21:28:24 »
Oké dank :) Maar wat is dan het verhaal achter /opt? Waarom zou alles volgende de standaard daar moeten komen en wat voor voordeel heeft dat boven op Debians/Ubuntu's systeem?

Re: /opt-vraagje
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/09, 23:57:17 »
Het verhaal achter /opt is dat daar alle programma's komen te staan die niet standaard in de installatie zitten maar optioneel zijn.
Dit met uitzondering van software die anders niet juist functioneert.

De /opt dir is meer gemaakt voor “handmatige” installatie's het is namelijk makkelijk een vaste directory te hebben waar naar toe je je tar balls kunt downloaden.
Het is dan ook niet verplicht gebruik te maken van deze directory.

Re: /opt-vraagje
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/10, 00:12:29 »
/bin, /lib, ... -- programma's die nodig zijn voor het opstarten van het systeem
/usr/... -- programma's die door de distributeur geleverd worden (in dit geval: ubuntu)
/usr/local/... -- programma's door de systeembeheerder zelf geïnstalleerd
/opt/ -- optionele programma's

In de praktijk lijkt er weinig verschil te zijn tussen /usr/local en /opt. Ik persoonlijk installeer programma's die ik veel nodig heb via de command-line in /usr/local, andere in hun eigen map in /opt/.

Meer info:
http://en.wikipedia.org/wiki/Filesystem_Hierarchy_Standard
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: /opt-vraagje
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/10, 00:24:35 »
Interessante gedachtenwisseling. Leerzaam.

Zelf vind ik in elk geval een groot voordeel van /opt, dat het verwijderen van aldaar geïnstalleerde programmatuur erg makkelijk is: je dondert gewoon de desbetreffende map weg, en klaar is kees....  :)

Re: /opt-vraagje
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/10, 00:41:39 »
@SeySayux: De rest van de mappen wist ik al, maar toch bedankt :)

Jij ook Jelle, nu snap ik hoe de steel in de vork zit :)
Verder Pjotr +1 :)