Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Muis en toetstenbord werken niet onder ubuntu 10.10  (gelezen 3020 keer)

Offline roeland

  • Lid
Mijn muis en toetsenbord werken niet onder ubuntu 10.10 na een clean install (in dual boot systeem met Windows XP).
Specificatie PC is:

Board: ASUSTeK Computer INC. M2A-VM HDMI 1.XX
Bus Clock: 200 megahertz
BIOS: Phoenix Technologies, LTD ASUS M2A-VM HDMI ACPI BIOS Revision 1501 10/26/2007

Memory Modules c,d
1920 Megabytes Usable Installed Memory

Slot 'A0' has 1024 MB
Slot 'A1' has 1024 MB
Slot 'A2' is Empty
Slot 'A3' is Empty

Ik heb twee PC´s:
1e PC dual boot Windows7 en Ubuntu 10.04 (geen problemen, behalve dat Windows 7 er mee op gehouden is, maar dat gebeurd meer bij Windows)
2de PC dual boot Windows XP en Ubuntu 10.10: muis en toetsenbord werken wel met de Live CD maar niet bij normaal opstarten, bij Windows XP werken muis en toetsenbord wel. Het toetsenbord werkt tot in het keuzemenu voor een besturingssysteem.

Tegelijk met de overstap op de 2de PC van Ubuntu 9.04 naar 10.10 had ik een KVM switch (DVI en muis en toetsenbord gekocht).  Aanvankelijk dacht ik dat het daaraan lag.

Gisternochtend heb ik van alles geprobeerd tot muis en toetsenbord direct aan de PC (zonder switch) aansluiten, maar onder 10.10 werken de muis en het toetsenbord niet.  De BIOS aanpassen (voorstel Pjotr elders bij vergelijkbare oudere topic) is niet mijn ´hobby´.  Heeft iemand hier een verklaring voor? Anders ga ik maar terug 10.04.

Is een herinstallatie van 10.10 een oplossing (misschien is het probleem via een update inmiddels opgelost)?
« Laatst bewerkt op: 2010/11/24, 14:16:51 door roeland »
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Muis en toetstenbord werken niet onder ubuntu 10.10
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/17, 14:24:58 »
Misschien een tip:
Tijdens de installatie de KVM switch op de PC laten staan, mogelijk wordt het niet herkend, wanneer de switch op een andere PC staat.
Dit is bij mij het geval met een antiek geval .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline roeland

  • Lid
Re: Muis en toetstenbord werken niet onder ubuntu 10.10
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/17, 14:32:09 »
Femke, waar kan ik de alternate CD 10.04 vinden?  Als ik google op alternate cd kom ik of bij de gewone download uit of versies tot 9.04.

Wat het antwoord van Ron betreft: ook als ik de KVM switch (het is hele nieuwe omdat ik een HDMI scherm heb en dus DVI aansluitingen) er tussen uit haal werkt het systeem niet.  ik denk niet dat de switch invloed heeft gehad op de de installatie.  Buiten dat heb ik de installatie (een paar maanden geleden) gedaan met de oude VGA switch.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Muis en toetstenbord werken niet onder ubuntu 10.10
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/17, 14:57:56 »
Hier kan je alles vinden, wel de goede versie kiezen .........
http://cdimage.ubuntu.com/
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline roeland

  • Lid
Re: Muis en toetstenbord werken niet onder ubuntu 10.10
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/18, 15:56:44 »
femke en ron, de alternate staat ook volgens mijn niet op de die site.

Als ik in het engels google, kom ik het muis/toetsenbordprobleem meer tegen.  Men verwijst naar xorg en een enkele keer naar een config bestand.

Zijn er maar een paar mensen met dit probleem of komt het bij meer voor?  Waar zou het aan liggen, moederbord?

Als ik het alternate bestand probeer te downloaden via jouw link, Femke, krijg ik een waarschuwing dat derden mijn downlaod ook kunnen gebruiken.  Levert dit geen veiligheidsprobleem op?  Verder biedt die site alleen versie 9.04 of lager.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline roeland

  • Lid
Re: Muis en toetstenbord werken niet onder ubuntu 10.10
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/19, 14:20:25 »
Het wordt een raar verhaal.  Als ik nu naar de link ga, zie alleen (o.a. alternate) downloads voor ubuntu 10.04 en 10.10.  Maar als ik kies voor 10.04 alternate krijg ik een 9.04 versie.  Er is wel wat gebeurd op de site want de verwijzin gen naar 8.04/10 en 9.04/10 zijn verdwenen.

Met 9.04 en 9.10 had ik geen muis en toetsenbord, dus als de de alternate 10.04 (nog) niet bestaat, kan ik net zo goed de ´gewone´ versie er weer op zetten.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline roeland

  • Lid
Re: Muis en toetstenbord werken niet onder ubuntu 10.10
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/22, 21:37:30 »
De ´echte´ alternate van 10.04 heb ik ook nog niet gevonden, maar mijn PC heb ik wel weer aan de gang gekregen.  Ik heb versie 10.10 vervangen door 10.04.1 en muis en toetsenbord werken weer.  Mijn (mogelijke) probleem met de switch heb ik opgelost door onder de KVM switch voor het wisselen van het beeldscherm (DVI aansluiting) de oude VGA switch te zetten waarmee ik muis en toetsenbord wissel.  Niet de mooiste oplossing maar het werkt wel.

Bedankt allen voor het meedenken.  Nu nog W7 weer aan de praat krijgen in mijn andere dualbootsysteem (met 10.04, zal ik gelijk maar veranderen in 10.04.1.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline maarth

  • Lid
Re: [OPGELOST] Muis en toetstenbord werken niet onder ubuntu 10.10
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/26, 10:36:43 »
het is toch een of andere bug ik heb het opgelost door gebruik te maken van een usb-muis,en het toetsenbord gewoon op ps2 te laten zitten .
sinddien nog geen freezes gehad.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/586471