@Vistaus:
Een lijstje met bedrijven kan ik je onmogelijk geven, en ik vind dat eigenlijk verder ook helemaal niet relevant in deze discussie. Maar ik kan je verzekeren dat veel bedrijven (niet te verwarren met "de meeste bedrijven", want dat heb ik nooit beweerd) en overheidsinstanties nog steeds werken met Office 2003. En zelfs ook nog met Windows XP. Sowieso de meeste diensttakken van de gemeente Amsterdam. En veel (re-integratie)partners van de gemeente Amsterdam ook. Weet je ook meteen wie mijn werkgever is.
Een kanttekening erbij (voor de volledigheid) is wèl dat de gemeente Amsterdam inmiddels bezig is met een migratie naar Office 2010 als standaard kantoorpakket. Maar eer dat binnen alle diensttakken definitief doorgevoerd is gaat nog wel een tijdje overheen. Bij een enorm aantal formulieren en sjablonen moet nog een conversieslag gemaakt worden. En dat kost nog wel tijd, vermoed ik. Een enkele afdeling of thuiswerk-PC is inmiddels al voorzien van Office 2010, maar bij "normale" productieafdelingen is het nog steeds Office 2003 wat de klok slaat. En dat is een feit.
Maar even terug: Waar gaat het wèl om? Om de vraagstelling van de topicstarter, namelijk over de uitwisselbaarheid van documenten. Nu doe jij LibreOffice af als "ongeschikt want niet compatibel genoeg" (niet letterlijk gezegd, maar wèl als zodanig vertaald), maar dat geldt evenzo voor MS Office versies onderling. Een .doc-bestand gaat ook niet altijd 100% vlekkeloos over in een .docx-bestand tussen de MS Officeversies onderling. Of een Excel-bestand, of een PowerPoint-bestand.
Even een voorbeeld uit de praktijk: Heb je weleens een Office 2010 presentatie moeten converteren naar een oudere, Office 2003 presentatie? Ik dus wèl. En die presentatie was, nadat PowerPoint 2003 met een geïnstalleerde compatibiliteitspack van Microsoft de boel converteerde naar een versie die Powerpoint wèl kon lezen, daarna compleet onbruikbaar geworden. En wonder ó wonder: LibreOffice saved the day, want die bakte het er een stuk beter van. Zo heb ik namelijk in dit geval de presentatie van een externe partij kunnen redden die bij ons een contract probeerde binnen te slepen door middel van het geven van deze presentatie. En zonder LibreOffice, die het document voor 99% juist had geconverteerd, was de presentatie over hun producten en diensten compleet in het water gevallen. Ze waren me zéér dankbaar dat ik het zó oploste.
Wat ik hiermee wil zeggen? Nogmaals: geen enkel kantoorpakket is 100% zaligmakend. Maar sowieso schemert het aan alle kanten door in je postings door dat LibreOffice "niet goed genoeg" zou zijn ten opzichte van MS Office. LibreOffice heeft heus ook wel "downsides" op enkele punten, maar ik vind dat je LibreOffice niet tekort mag doen als "een ongeschikt kantoorpakket in een professionele kantooromgeving". Dat is gewoon niet zo! Sterker nog: ik durf namelijk ronduit stellig te beweren dat LibreOffice namelijk wèl geschikt is binnen een zakelijke omgeving, en dat de intercompatibiliteit inmiddels ruimschoots voldoende is. En dat baseer ik niet op "een enkele keer een documentje maken op het "pjuutertje" thuis, maar op dagelijks gebruik van LibreOffice (Writer, Calc en Draw, en in mindere mate Impress en Base).
"Maar je zegt dat je bij de gemeente werkt, en dat ze daar Office 2003 gebruiken. Hoe kan het dan kan dat jij LibreOffice gebruikt?" Ik stel die vraag zelf maar even om je voor te zijn: Ik zit in een positie dat ik de vrijheid van mijn baas heb gekregen om dingen voor elkaar te krijgen met middelen die het meest productief voor mij/ons zijn. En één van die vrijheden is dat ik - naast de standaard Office 2003 - LibreOffice mag gebruiken "to get the job done". Het jaarverslag van onze diensttak maak ik 100% in LibreOffice Writer, compleet met OLE-toepassingen vanuit Calc en Draw en ingevoegde foto's en afbeeldingen. En nog veel meer....