Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wil printen maar krijg scherm over heel de pagina en geen knop om af te drukken  (gelezen 2047 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Eerst algemeen: als je de toets "Super" (de toets met het Windows logo) ingedrukt houdt, kan je met de muis een te grote dialoog verslepen om niet zichtbare gedeelten in beeld te brengen. In Gnome Tweaks kan je op de tab "Windows" ("Vensters"?) die toets wijzigen. In Xubuntu is dit standaard de Alt toets.

Je zegt dat je resolutie 1920x1080 is. Dat is standaard HD resolutie. Dialoogschermen passen daar normaal gezien wel op. Bij mij, HD scherm, heeft die dialoog een hoogte van 80% van de volle schermhoogte. De fontschaling (via Gnome Tweaks) staat bij mij op 1.2.  Voer eens het commando "xrandr | grep current" uit om te zien of je wel degelijk op die resolutie staat. Ik betwijfel het.

Bij lagere resoluties zit er niet veel anders op dan de dialoog te verslepen als die te groot is. Programma's worden tegenwoordig eerder ontworpen voor minstens HD resolutie.

Bij dat van de resolutie krijg ik dit als resultaat in de terminal:

els@els-SATELLITE-PRO-A50-C:~$ xrandr | grep current
Screen 0: minimum 320 x 200, current 1920 x 1080, maximum 16384 x 16384

Moet ik ergens iets veranderen aan de instellingen van het beeldscherm?

Offline vanadium

  • Lid
Je zit inderdaad op HD resolutie. Het verwondert me dat bij deze instelling de dialoog te groot is.

Joshua Orbit

  • Gast
Ik heb je probleem kunnen simuleren ..... Ik heb schaalfactor 2,25 in TWEAK gezet om monstergrote letters en cijfers te hebben.

Je kan wel degelijk in LO - Afdrukken (ctrl P ) het venster 'verslepen ' naar de knoppen OK en afdrukken in de nieuwe popup .

Aanpak : in LO writer - druk ctrl +p (je wilt printen én nog instellingen, eventueel maken) // ga met je muis nu bovenaan de popup pagina en klik daar links en blijf de muis ingedrukt houden. Rol nu met de muis naar boven (en ook naar beneden werkt) totdat de knoppen OK / annuleren / afdrukvoorbeeld te voorschijn komen. Klik daar dan 'OK' . Let wel :  eenmaal de bovenste balk (afdrukken) verdwenen is (uit het zichtsveld) kan je met geen stokken nog het venster bewegen (boven / beneden ) . En dien je bijgevolg van voren af aan terug te beginnen.

Het is dus wel mogelijk het venster in de bovenste balk te "grabben" (vast te pakken) en met je muisbeweging naar boven/ beneden de nodig knoppen tevoorschijn laten komen.

De schaalfactor doet inderdaad een probleem maken : vensters die VEEL te groot worden en zodoende een haast onwerkbare werkruimte creëren .  Maar met Grab and hold (links klikken op de bovenbalk 'afdrukken' en blijven geklikt houden ) lukt toch een heel pak.

Naast 'schaalfactor' zijn er boven die instelling ook mogelijkheden om de individuele letters in knoppen/blaken/weergave ook te vergroten en verkleinen (je zal daar bv Ubuntu ...... 8 zien dat kan je klikken en vergroten naar bv.15 ) ... is dat geen elegantere oplossing voor je ?
« Laatst bewerkt op: 2020/08/16, 10:25:07 door Joshua Orbit »

Bedankt voor alle uitleg.

Ik heb geprobeerd wat hier gezegd werd en toen ik merkte dat het niet lukte om die uitleg te doen van de balk te pakken en op te schuiven (hij ging niet ver genoeg naar boven om de knop afdrukken te laten zien), heb ik met de Gnome tweak tool gespeeld.

Uiteindelijk heb ik de schaalfactor daarin serieus verkleind en heb ik de grootte van de lettertypes een eind omhoog gezet. Nu zijn de woorden in de balken enzo toch al een stukje groter en nu past de kader van het afdrukken wel helemaal op het scherm.

Bedankt allemaal voor de hulp, met wat te prutsen aan de instellingen van de tweak tool en jullie goeie raad is het gelukt. Heel erg bedankt aan iedereen om te helpen.