Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beginen mat programeren  (gelezen 2518 keer)

Offline GoUbuntu

  • Lid
Beginen mat programeren
« Gepost op: 2013/12/19, 15:49:36 »
Hallo ik ben 12 en  zou graag beginen met programeren heeft er iemand een iedee met welke taal of een goede tutorial/programma om te programeren

bedankt O0

Re: Beginen mat programeren
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/19, 19:06:30 »
Hoi 12 jarige.
Een iets om mee te beginnen. Kijk eens in het softwarecentrum naar Basic.
Daar kies je Basic-256. Begin daar eens mee.
Het is wel allemaal in het Engels, ook deze site die er bij hoort: http://www.basic256.org/index_en
Ik wens je heel veel succes.

update:
http://doc.basic256.org/doku.php?id=nl:start
De Engelse documentatie is de basis documentatie en is altijd de meest complete. De documentatie in het Nederlands werd in januari 2012 volledig bijgewerkt.

Deze documentatie werd geschreven voor jonge lezers vanaf 10 jaar. Misschien vind je de informatie een beetje te licht, maar het is de bedoeling met BASIC-256 om een inleiding te hebben in de programmatie.
http://doc.basic256.org/doku.php?id=nl:start
« Laatst bewerkt op: 2013/12/19, 19:17:17 door aandendijk »
Xubuntu 15.04

Re: Beginen mat programeren
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/19, 20:11:19 »
Hangt ervanaf wat je wilt. Als Enyo-programmeur zou ik zelf Enyo aanraden, het is heel makkelijk en uitbreidbaar met extensies, maar als je specifiek voor Linux-desktop wilt ontwikkelen dan zou ik Python aanraden.
« Laatst bewerkt op: 2013/12/19, 20:48:55 door Vistaus »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Beginen mat programeren
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/19, 20:36:29 »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline GoUbuntu

  • Lid
Re: Beginen mat programeren
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/20, 12:47:39 »
Heel er  =Dbedankt =D ik zal de links bekijken

Re: Beginen mat programeren
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/21, 14:39:27 »
Heel er  =Dbedankt =D ik zal de links bekijken

Hallo programmeur-in-spe. Weet op voorhand dat programmeren een precisiewerkje is. Afhankelijk van de gekozen programmeertaal zijn er meestal grote verschillen tussen het gebruik van een , en een ; en een : en een . Dat betekent dat als je daadwerkelijk aan de slag gaat, je geen code moet produceren zoals in je titel, waar je drie taalfouten maakt, of zoals in je aangehaalde reactie hierboven, waar een g ontbreekt. Programmeren is echt millimeterwerk.

Veel plezier overigens, programmeren kan heel leuk en bevredigend zijn.

Re: Beginen mat programeren
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/21, 14:57:30 »
Heel er  =Dbedankt =D ik zal de links bekijken

Hallo programmeur-in-spe. Weet op voorhand dat programmeren een precisiewerkje is. Afhankelijk van de gekozen programmeertaal zijn er meestal grote verschillen tussen het gebruik van een , en een ; en een : en een . Dat betekent dat als je daadwerkelijk aan de slag gaat, je geen code moet produceren zoals in je titel, waar je drie taalfouten maakt, of zoals in je aangehaalde reactie hierboven, waar een g ontbreekt. Programmeren is echt millimeterwerk.

Veel plezier overigens, programmeren kan heel leuk en bevredigend zijn.

Gelukkig hebben we daarom IDE's als Sublime Text en Geary die automatisch , ; . enzo zetten waar nodig, afhankelijk van welke syntax-hulp je in het menu hebt geselecteerd (meestal automatische herkenning) :)

Re: Beginen mat programeren
« Reactie #7 Gepost op: 2013/12/21, 19:10:58 »
Ligt aan de applicatie die je wilt maken, en voor welk platform je je applicatie wilt bouwen.

In mijn ogen is het web de toekomst, als het mogelijk is om jouw applicatie te maken als web app, zou ik daar voor kiezen, talen die je dan leren 'moet' en in de juiste volgorde:
HTML, CSS, PHP, SQL, JavaScript/jQuery.

Als je een native applicatie wilt maken, niet geavanceerd voor UNIX-achtige systemen, begin dan met Bash. Als je wat meer geavanceerde programma's wilt maken kun je Python, Java, Ruby of C++ gaan leren.
C++ daarvan is waarschijnlijk de moeilijkste, maar als je die goed kunt beheersen, zullen alle andere meevallen.

Succes.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Beginen mat programeren
« Reactie #8 Gepost op: 2013/12/21, 20:14:09 »
Als iets automatisch wordt gewijzigd, dan leert men het niet. Dan wordt het voorkauwwerk en daar leer je niets van.  :|
Net zoals taalfouten, het is dat je "pas" (of "al") 12 jaar bent, op school krijg je toch wel Nederlands neem ik aan.

Ik zei niet 'voorkauwen', ik zei je helpen. Als jij bijv.

(

zet dan, voegt ie automatisch het sluithaakje toe (dus ')' ). Dat is iets anders dan voorkauwen wat je moet doen. Ik gebruik zelf Sublime Text en programmeer in Enyo. Ik ben zeker geen Linus Torvalds, maar ik weet doordat ik enigzins programmeer wel wat ik zeg :)

Ligt aan de applicatie die je wilt maken, en voor welk platform je je applicatie wilt bouwen.

In mijn ogen is het web de toekomst, als het mogelijk is om jouw applicatie te maken als web app, zou ik daar voor kiezen, talen die je dan leren 'moet' en in de juiste volgorde:
HTML, CSS, PHP, SQL, JavaScript/jQuery.

Of je kunt, zoals ik al zei, net als ik Enyo gebruiken. Dan hoef je geen kennis van PHP en SQL te hebben en kun je toch hele mooie apps maken.
http://enyojs.com/

Offline MKe

  • Lid
Re: Beginen mat programeren
« Reactie #9 Gepost op: 2013/12/22, 11:35:09 »
Ligt aan de applicatie die je wilt maken, en voor welk platform je je applicatie wilt bouwen.

In mijn ogen is het web de toekomst, als het mogelijk is om jouw applicatie te maken als web app, zou ik daar voor kiezen, talen die je dan leren 'moet' en in de juiste volgorde:
HTML, CSS, PHP, SQL, JavaScript/jQuery.

Als je een native applicatie wilt maken, niet geavanceerd voor UNIX-achtige systemen, begin dan met Bash. Als je wat meer geavanceerde programma's wilt maken kun je Python, Java, Ruby of C++ gaan leren.
C++ daarvan is waarschijnlijk de moeilijkste, maar als je die goed kunt beheersen, zullen alle andere meevallen.

Succes.
PHP zou je kunnen vervangen door python en/of ruby als je iets met databases wilt doen. Ruby-on-Rails en Django zijn vooraanstaande web frameworks die naar mijn mening uiteindelijk beter zijn dan php als het het om interactieve websites gaat.

Re: Beginen mat programeren
« Reactie #10 Gepost op: 2013/12/22, 11:40:42 »
Je voelt je weer aangesproken.........Ik heb het totaal niet over jou......zeg ik ergens dat jij dat hebt gezegd......het zijn namelijk mijn eigen woorden.
En het blijft voorkauwen naar mijn mening.

Nu weer ontopic.

En jij voelt je kennelijk ook aangesproken want ik had het totaal niet over jou; n.a.v. jou post (*leidraad*) verduidelijkte ik mijn vorige post.