Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu stopt ondersteuning 32bit pakketten vanaf 19.10  (gelezen 3376 keer)

DarkEra

  • Gast
Ubuntu stopt ondersteuning 32bit pakketten vanaf 19.10
« Gepost op: 2019/06/24, 12:11:47 »
Citaat
Steve Langasek has reported that Ubuntu will be dropping support for 32-bit packages in Ubuntu 19.10 and future versions. "The Ubuntu engineering team has reviewed the facts before us and concluded that we should not continue to carry i386 forward as an architecture. Consequently, i386 will not be included as an architecture for the 19.10 release, and we will shortly begin the process of disabling it for the Eoan series across Ubuntu infrastructure." Information on this change and how it will affect people running Steam or other 32-bit packages can be found on Ubuntu's Discourse forum. The removal of 32-bit libraries may also affect people wishing to run 32-bit programs through WINE and other compatibility software, such as some console emulators.

Google vertaling:
Citaat
Steve Langasek heeft gemeld dat Ubuntu de ondersteuning voor 32-bits pakketten in Ubuntu 19.10 en toekomstige versies zal laten vallen. "Het Ubuntu-engineeringteam heeft de feiten voor ons besproken en geconcludeerd dat we i386 niet als architectuur verder moeten brengen. Daarom zal i386 niet worden opgenomen als een architectuur voor de 19.10-release en zullen we binnenkort beginnen met het uitschakelen het voor de Eoan-serie over de Ubuntu-infrastructuur. " Informatie over deze verandering en hoe deze van invloed is op mensen die Steam of andere 32-bit-pakketten gebruiken, is te vinden op het discussieforum van Ubuntu. Het verwijderen van 32-bits bibliotheken kan ook van invloed zijn op mensen die 32-bits programma's willen uitvoeren via WINE en andere compatibiliteitssoftware, zoals sommige console-emulators

https://distrowatch.com/weekly.php?issue=20190624#news

https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-devel-announce/2019-June/001261.html

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu stopt ondersteuning 32bit pakketten vanaf 19.10
« Reactie #1 Gepost op: 2019/06/24, 12:18:55 »
Ja, daar is veel discussie over.... Persoonlijk vind ik het prima. Vooruitgang!  =D

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu stopt ondersteuning 32bit pakketten vanaf 19.10
« Reactie #2 Gepost op: 2019/06/24, 12:29:39 »
Ook niet zo'n problemen mee maar als ze 32 bit pakketten gaan droppen zal er ook geen 32 bit minimal/netboot iso meer komen. Dan zal ik een andere distro moeten zoeken voor op mijn 32bit netbook. Of een niet meer ondersteunde versie draaien en niet het internet op gaan met dat ding.
« Laatst bewerkt op: 2019/06/24, 12:47:29 door Maik »

Offline peer

  • Lid
Re: Ubuntu stopt ondersteuning 32bit pakketten vanaf 19.10
« Reactie #3 Gepost op: 2019/06/24, 13:10:10 »
je kan overwegen om er android-x86 op te zetten. Werkt best aardig.

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu stopt ondersteuning 32bit pakketten vanaf 19.10
« Reactie #4 Gepost op: 2019/06/24, 13:13:08 »
Al vaker geprobeerd en verschillende keren kernelpanics ondervonden of het beeld wat plotsklaps een slag draaide. Ik heb daarom ook afgehaakt en het geen kans meer gegeven. Het zal wel Debian worden of een variant ervan.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Ubuntu stopt ondersteuning 32bit pakketten vanaf 19.10
« Reactie #5 Gepost op: 2019/06/24, 14:45:09 »
Ik vind het een zeer goede evolutie. Barebones voorzien van een kernel en (mini) desktop 32 B is toch niet echt voor de globale markt meer.

Bovendien is er een marktverzadiging in, vooral, de Benelux. Je kan een 64B systeem makkelijk occasie kopen voor amper 60€ of soms nog minder. Dus omwille van het budget zou 32B geen plausibele reden meer hebben in haar bestaan.

Maar misschien dat een, zeer, enthousiaste projectontwikkelaar hier een mogelijkheid ziet om 32B nog een toekomst te geven, maar zoals gezegd: het zijn enkel nog de pure professionals die me zeggen dat ze vaak 32B gebruiken met een simpel te draaien proces erop.

Ook in de televisie was er ontwikkeling van Zwart-wit naar full Nicam Stereo kleuren flatscreens. Het zou maar erg zijn moest er in de computerwereld geen evolutie zitten ......  :o

Bovendien is het dumpen van iets overbodig ook goed voor het ontwikkelen van Ubuntu in het algemeen.
« Laatst bewerkt op: 2019/06/24, 14:50:22 door Joshua Orbit »

Offline peer

  • Lid
Re: Ubuntu stopt ondersteuning 32bit pakketten vanaf 19.10
« Reactie #6 Gepost op: 2019/06/24, 14:47:51 »
€60 is voor sommige mensen toch echt een behoorlijke greep in het beschikbare budget.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Ubuntu stopt ondersteuning 32bit pakketten vanaf 19.10
« Reactie #7 Gepost op: 2019/06/24, 15:41:57 »
€60 is voor sommige mensen toch echt een behoorlijke greep in het beschikbare budget.

Voor dergelijke mensen laat ik dan, als steunpunt, een optie open om per 10€/mnd het totaalbedrag af te betalen. Met wat tips and tricks toon ik hen ook hoe ze makkelijk dat bedrag kunnen verdienen met slim te kopen en verkopen.

Ik, als studerende filosoof, moest ook extra gaan werken om een computer te kunnen kopen in anno 1980 ; toen was de prijs van een computer 500% duurder dan nu. Ik wil maar zeggen: met een klein beetje extra moeite kan je toch een volwaardige computer kopen + een Google én Ubuntu training gratis er bovenop krijgen. Mijn winst: 0€ (verplicht als steunpunt) maar toch 20€ winst: winst voor Canonical (development) as a gift.

60€ is echt belachelijk weinig geld voor een laptop ; mijn 128mB i386 build kostte vroeger een heel pak meer (250000 Bfr of 1Gulden = 20 Bfr of deel het bedrag door 40 voor Euri ) . Bovendien was Brits QWERTY de standaard als KB. Mijn broer had een Amerikaanse versie.
« Laatst bewerkt op: 2019/06/24, 15:47:24 door Joshua Orbit »

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu stopt ondersteuning 32bit pakketten vanaf 19.10
« Reactie #8 Gepost op: 2019/06/24, 15:57:27 »
Ook niet zo'n problemen mee maar als ze 32 bit pakketten gaan droppen zal er ook geen 32 bit minimal/netboot iso meer komen. Dan zal ik een andere distro moeten zoeken voor op mijn 32bit netbook. Of een niet meer ondersteunde versie draaien en niet het internet op gaan met dat ding.
Ik kom met mijn Netbookje ook niet meer op internet ,het ding staat wel stamvol met muziek ,en dat draait hij nevenbij  :P
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu stopt ondersteuning 32bit pakketten vanaf 19.10
« Reactie #9 Gepost op: 2019/06/24, 16:02:52 »
Er is toch onduidelijkheid hier: zie OMG Ubuntu. Ondersteuning van 32 bit bibliotheken stoppen betekent dat geen 32 bit software meer kan gedraaid worden op 64 bit systemen. Dat is een probleem voor spelletjes! Goede klassiekers zijn 32 bit en blijven dat. Steam zou dan ook hebben aangegeven ondersteuning voor Ubuntu te stoppen. Anderszijds komen er dan geruchten dat het Ubuntu niet te doen is ondersteuning voor 32 bit programmatuur op 64 bit helemaal te stoppen. Kortom: wat verwarring!

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Ubuntu stopt ondersteuning 32bit pakketten vanaf 19.10
« Reactie #10 Gepost op: 2019/06/24, 16:05:02 »
Ook niet zo'n problemen mee maar als ze 32 bit pakketten gaan droppen zal er ook geen 32 bit minimal/netboot iso meer komen. Dan zal ik een andere distro moeten zoeken voor op mijn 32bit netbook. Of een niet meer ondersteunde versie draaien en niet het internet op gaan met dat ding.
Ik kom met mijn Netbookje ook niet meer op internet ,het ding staat wel stamvol met muziek ,en dat draait hij nevenbij  :P

Niet overdrijven ook niet hé .... lol . Een netbook 32B met een app als Spotify (getest én werkt 100% goed) kan toch ook wat zorgen voor een legaal kantje én bovendien een handigere interface dan Nautilus voor je bestanden (of een andere verkenner) . Ik denk dat je met een minimal 32B én wat 'normale sites' (ik bedoel : Marktplaats.nl gaat je heus niet hacken bv, Facebook ook niet, etc) best kan werken ; Ik draai op 1 machine nog altijd 12.04 LTS stripped tot en met) . Trouwens op mijn menu staat een minimal 64B draaiende te krijgen op een 32B systeem. Het kan in wezen geen probleem zijn als je even rationeel nadenkt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu stopt ondersteuning 32bit pakketten vanaf 19.10
« Reactie #11 Gepost op: 2019/06/24, 21:22:12 »
Zoals vanadium al aangaf:
https://ubuntu.com/blog/statement-on-32-bit-i386-packages-for-ubuntu-19-10-and-20-04-lts

Als ik het goed begrijp (het taalgebruik is wat wollig):
- geen volledige 32-bits-Ubuntu meer;
- wel ondersteuning voor bepaalde 32-bits-toepassingen in een 64-bits-systeem (Wine, spelletjes)
- gebruik van Snaps voor dat doel.
« Laatst bewerkt op: 2019/06/24, 21:23:51 door Pjotr »



Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu stopt ondersteuning 32bit pakketten vanaf 19.10
« Reactie #14 Gepost op: 2019/06/26, 09:12:33 »
https://tweakers.net/nieuws/154414/ubuntu-blijft-32bit-toch-ondersteunen.html

1 van de reacties aldaar vind ik zeer juist en mijn respect heeft hij : Dit zal weer voorgesteld worden als een overwinning op evil Canonical. Ik vind Mark Shuttleworth echt een held dat hij er nog steeds niet de bijl er bij neergooit, na alle stront die hij over zich heen gestort heeft gekregen. Dat doet hij om al die Linux (Debian) developers hun baan te laten houden. Zelf is hij er honderden miljoenen bij ingeschoten. Waar vind je zulke mensen nog? Met een lantaarntje moet je ze zoeken.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu stopt ondersteuning 32bit pakketten vanaf 19.10
« Reactie #15 Gepost op: 2019/06/26, 14:43:17 »
Waar vind je zulke mensen nog? Met een lantaarntje moet je ze zoeken.
Een man met principes.
Hij is wel de baas, maar hij lijkt mij niet autoritair.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu stopt ondersteuning 32bit pakketten vanaf 19.10
« Reactie #16 Gepost op: 2019/07/02, 11:13:47 »
    Ja, daar is veel discussie over.... Persoonlijk vind ik het prima. Vooruitgang!  =D

    Ik ram de 32 bit bibliotheken van Debian er wel in die ik nodig heb.

    Steam, wat ik gebruik om te ontspannen door een spelletje te spelen heeft het nodig.

    Nee ik weiger Wine te gebruiken, Nee ik ga niet gamen op Windows want het spel is native verkrijgbaar op Linux (ik speel City Skylines mocht je het willen weten).

    Dat er geen 32 bit ISO's meer worden gemaakt vind ik alleen maar goed, maar als je nog applicaties hebt die van 32 bit bibliotheken afhankelijk zijn omdat ze nooit naar 64 bit geport zullen worden (heel veel oude games/ obscure programma's) dan moeten ze wel ergens nog te halen zijn. Dat ze de bibliotheken na wat gezeik nog in de distributie houden is mooi maar het kan ook anders:

    Zet ze desnoods in een ppa archive waar bij de gebruiker minimaal 3 extra kliks moet doen voordat deze bron wordt geactiveerd (dus een bewuste keuze is):

    1) de eerste pop up moet zijn of mensen deze bron willen activeren
    2) de 2e pop up moet vragen om het sudo wachtwoord
    3) de 3e pop up moet een afvinklijstje zijn waarop staat dat de gebruiker zelf aansprakelijk is voor schade aan zijn/ haar systeem door het gebruik van dit archief, dat het archief eenmalig ter beschikking is gesteld bij uitgave van de versie de betreffende distributie en er moet een hokje zijn voor afvinken dat de gebruiker geen patches hoeft te verwachten voor deze antieke bibliotheken.
    [/list]
    openSUSE LEAP KDE
    Kubuntu

    Re: Ubuntu stopt ondersteuning 32bit pakketten vanaf 19.10
    « Reactie #17 Gepost op: 2019/07/02, 11:18:32 »
    Zoals vanadium al aangaf:
    https://ubuntu.com/blog/statement-on-32-bit-i386-packages-for-ubuntu-19-10-and-20-04-lts

    Als ik het goed begrijp (het taalgebruik is wat wollig):

    - gebruik van Snaps voor dat doel.

    Snaps vind ik de grootst mogelijke crap die ik op mijn systeem kan hebben vanwege de containers waarin alles werkt. Je moet telkens weer een script gebruiken om te zorgen dat een programma buiten de zandbak mag gaan spelen.

    Mooi voorbeeld is KeepassXC, wat bij mij dienst doet als wachtwoord beheerder.

    Stel je wilt om een of andere reden de integratie met Firefox/ Chrome/ Chromium of welke browser dan ook aanzetten dan kan dat niet omdat je snap omgeving niet wil praten met een andere omgeving (het wordt nog leuker als je browser ook in een aparte zandbak zit).

    Nee doe mij dan maar Flatpack waar je gelukkig (nog) geen zandbakken hebt die niet/ nauwelijks met de rest van de wereld willen praten/ spelen.
    openSUSE LEAP KDE
    Kubuntu

    Offline MKe

    • Lid
    Re: Ubuntu stopt ondersteuning 32bit pakketten vanaf 19.10
    « Reactie #18 Gepost op: 2019/07/02, 11:56:44 »
    Hmmm partitionering van het systeem is toch echt de trend van os beveiliging. Een snap voldoet daar prima aan. Het mankeert nog een beetje aan eenvoudige configuratie.