Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Puppy Frugal-installatie in Ubuntu 11.04  (gelezen 2422 keer)

Offline rudolfk

  • Lid
Linux Puppy Frugal-installatie in Ubuntu 11.04
« Gepost op: 2011/05/16, 02:51:26 »
Deze is lastig: Op de oude desktop-Dell Optiplex 170L heb ik Xubuntu 11.04 en daarin een frugal-installatie van Linux Puppy 5.25. Na wat geëtter met de aanpassingen van grub2, heb ik het ding draaiende gekregen en het werkt leuk en plezierig. Dat wilde ik op de laptop in de dual-boot Windows 7 met Ubuntu 11.04 nog eens dunnetjes over doen, maar wat ik ook doe, hoe ik de schijf ook noem, ik krijg bij de opstart voortdurend een commentaar, kan de schijf niet vinden of kent de schijf niet en kernel dient eerst geladen te worden. Dat weet ik natuurlijk allemaal. Linux Ubuntu staat op de schijf...
menuentry 'Ubuntu, met Linux 2.6.35-28-generic-pae' --class ubuntu --class gnu-linux --class gnu --class os {
   recordfail
   set gfxpayload=$linux_gfx_mode
   insmod part_msdos
   insmod ext2
   set root='(/dev/sda,msdos7)'
   search --no-floppy --fs-uuid --set=root 7f207ecc-ef0a-409b-948d-be37e0e1b067
   linux   /boot/vmlinuz-2.6.35-28-generic-pae root=UUID=7f207ecc-ef0a-409b-948d-be37e0e1b067 ro   quiet splash vt.handoff=7
   initrd   /boot/initrd.img-2.6.35-28-generic-pae
}
... en dus heb ik puppy 525 hier zitten (kopie van ingevoerde 40_custom uit /etc/grub.d/...

### BEGIN /etc/grub.d/40_custom ###
# This file provides an easy way to add custom menu entries.  Simply type the
# menu entries you want to add after this comment.  Be careful not to change
# the 'exec tail' line above.

menuentry "Puppy525 Frugal" {
set root='(/dev/sda,msdos7)'
search --no-floppy --fs-uuid --set=root 7f207ecc-ef0a-409b-948d-be37e0e1b067
linux   /puppy525/vmlinuz pmedia=atahd psubdir=puppy525
initrd /puppy525/initrd.gz
}
EOF

### END /etc/grub.d/40_custom ###

De 'search'-regel heb ik er in pure wanhoop ingevoegd.
In de Xubuntu-distro op de oude Dell had ik het probleem niet, alleen moest ik daar de schijf anders benoemen:

> In de terminal...
gksudo mousepad etc/grub.d/40_custom

> in 40_custom...

menuentry "Puppy525 Frugal" {
set root=(hd0,1)
linux /puppy525/vmlinuz pmedia=atahd psubdir=puppy525
initrd /puppy525/initrd.gz
}
EOF

> in root (terminal)...
sudo chmod +x /etc/grub.d/40_custom
sudo update-grub

Dat werkt uitstekend. Om in Puppy te komen, moet ik de shift-toets ingedrukt houden bij opstarten, dan krijg ik het menu. Maar bij een dual-boot komt het menu automatisch. En de titel staat er ook perfect in. Zover, zo goed. Maar Puppy krijg ik niet opgestart. Ik heb het hele Internet zowat afgegraasd maar meestal krijg je informatie die niet meer werkt. Zelfs de voorgekookte file in de installatie van Puppy is nog op het oude Grub van toepassing. "titel" i.p.v. "menuentry" en zo voort. Is er iemand met verstand van zaken die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Rudolfus

Offline jan11000

  • Lid
Re: Linux Puppy Frugal-installatie in Ubuntu 11.04
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/16, 07:09:11 »
menuentry "Puppy525 Frugal" {
set root=(hd0,1)
linux /puppy525/vmlinuz pmedia=atahd psubdir=puppy525
initrd /puppy525/initrd.gz
Waarom staat hier hd0,1, moet toch uid nummer zijn.
Misschien kun je dit nummer wijzigen(en grub-update doen), heb je meer hd's of usb sticks aangesloten, want dan veranderd de hd volgorde.


http://sites.google.com/site/computertip/grub
Hier staat een handleiding, hoe je de harde schijf aankan wijzen waar van geboot moet worden.
Of grub opnieuw installeren.

Offline rudolfk

  • Lid
Re: Linux Puppy Frugal-installatie in Ubuntu 11.04
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/16, 14:48:59 »
Hallo Jan11000,

Je hebt helemaal gelijk. Ubuntu 11.04 wordt aangesproken op '(/dev/sda,msdos7)' en het is dan logisch dat je dat ook in de aanroep van Puppy zet omdat Puppy een 'frugal'-installatie is, d.w.z. een bestand in een map (puppy525) in Ubuntu 11.04, dus niet op een aparte partitie. Maar als ik dat doe, krijg ik bij het aanroepen van Puppy de melding:
"fout: no such disk"
"fout: You have to load kernel first."
Op de oude computer had ik hetzelfde, al is dat geen dual-boot maar alleen een enkele Xubuntu 11.04-installatie met Puppy, ook als frugal. Xubuntu staat daar op '/dev/sda,msdos4'. Als ik dat in de 40_custom file zette, kon grub ook de disk niet vinden. En toen ik er 'hd0,1' van maakte, startte Puppy wel en het doet het perfect op het oude lijk.
Als ik op de laptop b.v. via een diskmanager of het aloude Gparted naar de schijf kijk, staat Ubuntu ook gewoon op sda7. Maar als ik dat opgeef als disk, kan grub de schijf weer niet vinden. Het is om te gillen. 'hd0,x' zijn volgens mij oude benamingen. De handleiding bij de installatie van Puppy 5.25, wat de laatste 'officiële' distrutie is, gaat nog uit van grub (1) en heeft het over 'titel' i.p.v. 'menuentry' en werkt inderdaad ook nog met de oude hd0,x schijfaanduidingen. Het lijkt een beetje op een leeftijdsconflict want Puppy5.25 is wel de laatste betrouwbare versie, al is er al een experimentele 5.3, maar die 5.25 is al zeker een jaar ou of zelfs ouder, want Puppy wordt niet elk half jaar ge-update. Groet, Rudolf

Offline jan11000

  • Lid
Re: Linux Puppy Frugal-installatie in Ubuntu 11.04
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/16, 16:19:36 »
Als je nu grub in gaat tijdens booten, kun je daar de hd nummer wijzigen, om te kijken(proberen te booten) welke het goede is. En dan in grub wijzigen.

Grub herinstalleren?

Heb je grub-update gedaan, na het wijzigen van je grub hd nummer? Anders ben je bij de volgende boot alles weer kwijt wat je gewijzigd hebt.

Offline rudolfk

  • Lid
Re: Linux Puppy Frugal-installatie in Ubuntu 11.04
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/16, 17:05:06 »
Dank je. Ik ga er inderdaad mee testen. Op dit moment heb ik andere problemen, want ik ben in Xubuntu een deel van de opmaak kwijt. Curser weg bij opstarten of vervangen door een vette X en de bovenbalken boven de menu's kwijt. Dan moet ik uitloggen en naar een andere sessie, daar ben ik dan alleen de bovenbalken kwijt waardoor ik alles via het menu moet doen, ook afsluiten. En sommige functies werken niet meer. Er is dus iets mis met de grafische aansturing. Het gekke was ook dat ik in de 'normale' Xubuntu 11.04 sessie (met effecten, zoals semi transparante menubalken (standaard)) de schermbeveiliging niet uit kon schakelen en na 10 minuten schakelde hij het scherm zodanig uit dat het LCD-ding steeds zijn standaardkleuren bleef afdraaien - erg irritant. Ik kon het scherm ook niet meer uitschakelen, dus als ik de computer uitzette, bleef het scherm zijn kleurdemonstratie tot in alle eeuwigheid afdraaien, want de uitknop van het scherm deed het niet meer. Maar toen ik een andere sessie aanlogde, was dat over, dus Xubuntu doet iets raars met mijn scherm. En in Puppy heb ik dat soort problemen niet. Ik heb iets dergelijks ooit op de laptop ook gehad. Daar draaide alleen de meest uitgekleedde versie van Ubuntu (ik dacht dat het 9.04 was of zo) zonder schermeffecten. Ik denk dat de grafische kaart niet goed werd gezien of aangestuurd. Op de laptop heb ik nu alleen dat gedoe met Puppy dat ik op dat kanon eigenlijk niet nodig heb, maar voor de aardigheid erbij om op alle computers dezelfde programma's te kunnen draaien. Trouwens, sinds Xubuntu heb ik ook geen geluid meer op de Dell, wel weer in Puppy. Het zijn allemaal grensgevallen. Maar dat met de test hd-specificaties ga ik doen. Je kan het trouwens ook, denk ik, als je de menuregels telkens aanpast (menukeuze maken en dan op 'e' drukken). Mijn dank zover. Terug aan het werk! Zon op je pad. Rudolf

Offline heir4c

  • Lid
Re: Linux Puppy Frugal-installatie in Ubuntu 11.04
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/16, 19:50:16 »
Een vraagje:
Waarom een Frugal install en geen Full op een aparte partitie?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline rudolfk

  • Lid
Re: Linux Puppy Frugal-installatie in Ubuntu 11.04
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/16, 23:37:42 »
Well... twee antwoorden: Op de Dell is het een aanvulling en de mogelijkheden en software zijn wat beperkt en op de Laptop ben ik door de partities heen. Je kan in de regel maximaal 4 partities maken maar in een dual-boot heb je op z'n minst 1 wissel-partitie. Dus 1 partitie voor Windows 7, 1 voor Linux Ubuntu, 1 wisselpartitie en 1 voor de werkbestanden. Op die manier kan ik de besturingssystemen vervangen zonder dat de bestanden worden aangetast. En in die datapartitie kan ik zowel vanuit W7 als vanuit Linux komen. Ik kan b.v. in Windows een bestand opzetten in Inkscape, het bestand in de datapartitie dumpen en vanuit Linux verder gaan. In Windows doe ik trouwens zo min mogelijk maar ik ben tekenaar en op dat gebied heeft Linux net te weinig te bieden.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Linux Puppy Frugal-installatie in Ubuntu 11.04
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/17, 18:19:57 »
Je kan wél meer dan 4 partities aanmaken maar dan moet je één van de partities (die van Ubuntu) veranderen naar een extended partitie en dan kan je daar veel logische partities in onderbrengen. En op elk van die logische partities kan je een andere distro zetten.
Zo kan je dus meerdere Linux versies installeren/uittesten.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline rudolfk

  • Lid
Re: Linux Puppy Frugal-installatie in Ubuntu 11.04
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/18, 02:37:54 »
Dat wist ik nog niet. Weer wat geleerd. Mijn hartelijke dank. Nu iets anders: kan ik die bestaande partitie van Ubuntu vanuit Ubuntu omzetten naar een extended partitie zonder Ubuntu aan te tasten? Want dat lijkt me wel belangrijk.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Linux Puppy Frugal-installatie in Ubuntu 11.04
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/18, 20:41:59 »
Daar kan ik je niet direct op antwoorden. Er is daarover wel eens een topic geweest denk ik, maar kan niet direct zeggen waar die staat. Misschien een nieuw topic daarover beginnen zal beter zijn omdat de vraag dan beter opvalt in de topic titel en er dus meer mensen het lezen.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu