Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dualboot installatie 10.04 LTS naast Vista  (gelezen 1463 keer)

Offline caaf

  • Lid
Dualboot installatie 10.04 LTS naast Vista
« Gepost op: 2010/08/16, 20:11:33 »
Tijdens mijn pogingen Ubuntu versie 10.04 LTS te installeren naast Windows Vista op mijn laptop, stuit ik op een situatie welke afwijkt van de installatie instructie. Zodra ik bij het scherm "Schijfruimte voorbereiden" ben aangekomen, zie ik dat de keuzeoptie "Ze naast elkaar installeren, met een keuzemogelijkheid bij het opstarten" bij de vraag "Waar wilt u Ubuntu 10.04 LTS plaatsen?" niet (meer) aanwezig is!? ???
Bij de installatie van vorige versies op andere PC's/laptops was die mogelijkheid er altijd wel, en volgens de instructie van Dhr.Jan Stedehouder zou dat bij Lucid Lynxs ook nog het geval moeten zijn, maar ik krijg slechts de keuzes voor het leegmaken van de gehele schijf of handmatig partities indelen. Die laatste optie durf ik echter niet aan als volslagen leek!  :(Dus zou ik liever voor de automatische partitie indeling willen kiezen. Gebruik ik een verkeerde installatie CD? Of bestaat deze optie helemaal niet meer?
Als dit laatste het geval is, waar kan ik dan eventueel een duidelijke instructie vinden hoe de partities handmatig te specificeren???
Alvast bedankt voor jullie hulp!

Offline heir4c

  • Lid
Re: Dualboot installatie 10.04 LTS naast Vista
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/16, 20:40:37 »
Open eens gParted (Systeem>Beheer>Partitiemanager)
Zo kan je zien hoe je schijf verdeeld is. Ik denk dat er al 4 partities zullen zijn en dat je daarom maar twee mogelijkheden krijgt.

Maak evt. een screenshot en post die hier even. ThX
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline caaf

  • Lid
Re: Dualboot installatie 10.04 LTS naast Vista
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/16, 21:15:58 »
Bedankt voor je snelle reactie!

De gevraagde screenshot had ik overigens al als bijlage aan de topic toegevoegd. Kan je daar iets mee?

Bedankt alvast,
Freddy

Offline caaf

  • Lid
Re: Dualboot installatie 10.04 LTS naast Vista
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/16, 21:26:35 »
Sorry heir4c!

Ik had jouw reactie niet goed (genoeg) gelezen, maar hierbij sluit ik de screenprint waarom u vroeg bij :|

ALvast bedankt weer!

Freddy

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Dualboot installatie 10.04 LTS naast Vista
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/16, 23:47:28 »
Heel vreemd: je zit nog niet aan je maximum van vier primaire partities, en toch krijg je niet de mogelijkheid aangeboden voor tweevoudige opstart....

Probeer eens een installatie met de waarschijnlijk definitieve versie van 10.04.1 (10.04 inclusief "Service Pack 1"): http://cdimage.ubuntu.com/lucid/daily-live/current/

Kies, ongeacht je processor, voor de generieke lucid-desktop-i386.iso.

Kun je nu wel kiezen voor "naast elkaar installeren"?

FrSu

  • Gast
Re: Dualboot installatie 10.04 LTS naast Vista
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/17, 08:26:05 »
Er staat een uitroepteken bij sda2. Daar zou een chkdsk in Win kunnen helpen. Daarna win 2 x opstarten en dan eens weer kijken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Dualboot installatie 10.04 LTS naast Vista
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/17, 11:13:08 »
Er staat een uitroepteken bij sda2. Daar zou een chkdsk in Win kunnen helpen. Daarna win 2 x opstarten en dan eens weer kijken.

Klinkt als een goed idee.  :)

FrSu

  • Gast
Re: Dualboot installatie 10.04 LTS naast Vista
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/17, 11:38:34 »
Heb wat ervaring opgedaan met het dualboot installeren op een Medion netbookje met Win 7. Dat is altijd wat lastiger dan met XP. ;)

Lion2000

  • Gast
Re: Dualboot installatie 10.04 LTS naast Vista
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/27, 16:02:06 »
@Caaf
Je screenprint komt me bekent voor.
Probeer je een dualboot op een bv Asus Ebox?
Deze heeft namelijk 2 hidden partitie's.
1 met je recovery erop en een 14Mb, waarvan ik niet weet waarom.
Je kan ze zien op computermanagment, maar niks mee doen zonder wijzigingen.

Als je een Asus hebt.
Het beste is even je recovery te backuppen op een USB >15Gb
Tijdens Biosboot - F2 en disable "Boot Booster" -> Safe, exit.
Tijdens windowsboot - F9 - F8, esc esc(vraag me niet waarom, maar zo kwam ik er)
Je krijgt dan een scherm met optie's.
Ik dacht 1 was systeemrecover en 2 was recoverpartitie backuppen op een usb.

Als je de boel gebackupt hebt, kan je die partitie denk ik schoon vegen.