Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] hoe een script te maken  (gelezen 3748 keer)

[OPGELOST] hoe een script te maken
« Gepost op: 2011/04/25, 15:09:07 »
L.S.

Recent heb ik VirtualBox versie 4 op mijn Debian (6) machine geïnstalleerd. Dat werkt goed; uitstekend zelfs, omdat ik nu de beschikking heb over de USB-poorten. Echter, iedere keer als de computer uitgezet is geweest krijg ik bij het opstarten van Win XP in VirtualBox (maar ook bij openSuse; anderen niet geladen) een foutmelding met het verzoek de opdracht '/etc/init.d/vboxdrv setup' uit te voeren (als root). Nu dacht ik dat het handig zou zijn om dit in een scriptje te zetten, zodat het wordt gerund voordat XP wordt opgestart. Ik heb echter totaal geen idee hoe dat moet; iemand anders wel?
Op dit forum vind ik er ook niet veel over.


gegroet,
mrt
« Laatst bewerkt op: 2011/04/30, 16:04:58 door Plotinus »
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline vanadium

  • Lid
Re: hoe een script te maken
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/25, 15:27:06 »
In het bestand /etc/rc.local kan je opdrachten neerzetten die telkens bij de opstart moeten gebeuren.


Re: hoe een script te maken
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/26, 23:54:01 »
Dank Vanadium en Jan, maar ik wil eigenlijk alleen een script die ik kan runnen op het moment dat ik Windows XP nodig heb. Daartoe ben ik begonnen met VIM te installeren; het programma om een script te maken heb ik begrepen. Ik kan nu echter VIM nergens terugvinden. Vraag is nu hoe die terug te vinden en daarvan een starter te maken?

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline vanadium

  • Lid
Re: hoe een script te maken
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/27, 09:02:24 »
Dan kan je een "wrapper" maken voor virtualbox. Je maakt een scriptje waar je eerst je commando in opneemt, daarna het gewone commando om virtual box op te starten. De starter waarmee je virtualbox opstart, pas je dan aan zodat die je script oproept in plaats van rechtstreeks virtualbox.

Offline laudaka

  • Lid
Re: hoe een script te maken
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/28, 01:54:45 »
Hoi Mrt,
... Daartoe ben ik begonnen met VIM te installeren; het programma om een script te maken heb ik begrepen. Ik kan nu echter VIM nergens terugvinden. Vraag is nu hoe die terug te vinden en daarvan een starter te maken? ...
Een kleine uitleg over welk programma je nodig hebt om scripts te schrijven. Hoewel VIM erg handig kan zijn voor heel ingewikkelde Bash scripts te schrijven kun je Bash scripts in elke willekeurige editor typen. Elk programma waarin je tekst kan bewerken dus. Het zou zelfs in OpenOffice.org Writer kunnen als je dat graag zou willen. Als je het dan maar bewaart als platte tekst zonder opmaak. Maar OpenOffice is niet echt handig om scripts in te schrijven.

Het is handig als je editor syntax highlighting/syntaxiskleuring heeft, dat je snel ziet of je geen voor de hand liggende fouten hebt gemaakt in je Bash script. Maar ook een editor zonder syntax highlighting werkt prima. Het meest voor de hand liggend is om de gedit-teksteditor te gebruiken die je ongetwijfeld wel vaker gebruikt voor platte tekst. Deze heeft wel syntax highlighting.

Voor een simpel wrapper Bash script is dat ruim genoeg.

Ook belangrijk om te weten: Een Bash-script hoeft niet omgezet te worden naar een uitvoerbaar bestand. (Wat in de Windows-wereld .exe-bestanden zijn, in Linux kun je een binair uitvoerbaar bestand herkennen aan het feit dat het eruit ziet als troep als je het probeert in een tekst-editor in te lezen.) De tekst in een Bash-script wordt gewoon regel voor regel uitgevoerd op het moment dat je uitvoert. Bij gecompileerde talen zoals C en C++ moet je programma (dat dan geen script wordt genoemd) wél omgezet worden naar een uitvoerbaar bestand, en dan heb je zoiets als VIM of Eclipse of een andere ontwikkelomgeving (IDE) echt veel meer nodig om nog handig te kunnen werken.

Hopelijk heb je iets aan dit kleine stukje extra uitleg. Succes met een handig wrapper-script schrijven.

Paulus/laudaka

Offline laudaka

  • Lid
Re: hoe een script te maken
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/28, 01:55:31 »
Hoi Mrt,
... Daartoe ben ik begonnen met VIM te installeren; het programma om een script te maken heb ik begrepen. Ik kan nu echter VIM nergens terugvinden. Vraag is nu hoe die terug te vinden en daarvan een starter te maken? ...
Een kleine uitleg over welk programma je nodig hebt om scripts te schrijven. Hoewel VIM erg handig kan zijn om heel ingewikkelde Bash scripts te schrijven kun je Bash scripts in elke willekeurige editor typen. Elk programma waarin je tekst kan bewerken dus. Het zou zelfs in OpenOffice.org Writer kunnen als je dat graag zou willen. Als je het dan maar bewaart als platte tekst zonder opmaak. Maar OpenOffice is niet echt handig om scripts in te schrijven.

Het is handig als je editor syntax highlighting/syntaxiskleuring heeft, dat je snel ziet of je geen voor de hand liggende fouten hebt gemaakt in je Bash script. Maar ook een editor zonder syntax highlighting werkt prima. Het meest voor de hand liggend is om de gedit-teksteditor te gebruiken die je ongetwijfeld wel vaker gebruikt voor platte tekst. Deze heeft wel syntax highlighting. Om een simpel wrapper Bash script te schrijven lukt dat prima.

Ook belangrijk om te weten: Een Bash-script hoeft niet omgezet te worden naar een uitvoerbaar bestand. (Wat in de Windows-wereld .exe-bestanden zijn, in Linux kun je een binair uitvoerbaar bestand herkennen aan het feit dat het eruit ziet als troep als je het probeert in een tekst-editor in te lezen.) De tekst in een Bash-script wordt gewoon regel voor regel uitgevoerd op het moment dat je het uitvoert. Bij gecompileerde talen zoals C en C++ moet je programma (dat dan geen script wordt genoemd) wél omgezet worden naar een uitvoerbaar bestand, en dan heb je zoiets als VIM of Eclipse of een andere ontwikkelomgeving (IDE) echt veel meer nodig om nog handig te kunnen werken.

Hopelijk heb je iets aan dit kleine stukje extra uitleg. Succes met een handig wrapper-script schrijven.

Paulus/laudaka
« Laatst bewerkt op: 2011/04/28, 01:57:44 door laudaka »

Re: hoe een script te maken
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/30, 00:23:35 »
Ik heb wat geprobeerd, zie plaatje, maar er gebeurt niets, behalve dat het wordt geopend met GEDIT. Wat doe ik ik fout?
Zoals te zien is, is de tweede regel de uit te voeren opdracht, aangereikt uit de foutmelding. De derde regel is hetgeen staat bij 'Opdracht', zoals te zien is bij 'eigenschappen'  vanuit de starter van XP op het bureaublad (kun je bij versie 4 van VB buiten VB opstarten).

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Bloom

  • Lid
Re: hoe een script te maken
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/30, 10:00:46 »
Die /etc/init.d/vboxdrv setup moet je laten voorafgaan door sudo en hij zal dan om je wachtwoord vragen.
Normaal zou dat niet elke keer nodig moeten zijn. Ik denk dus dat er wat misgegaan is met de installatie.
Probeer eens het volgende om dat op te lossen in een terminalvenster:
sudo aptitude update
 && sudo aptitude -y full-upgrade; sudo aptitude -y reinstall linux-headers-generic linux-headers-`uname -r` dkms
; sudo aptitude -y reinstall virtualbox-4.0
(doe maar copy en paste van dit op één regel; je hoeft maar één keer in het begin je wachtwoord in te vullen.)

Het starten van een vm via de opdrachtregel moet niet met VirtualBox maar met VBoxManage. Daar hoef je dan niet het hele pad naar VBoxManage op te geven, dat vindt hij zelf wel in het systeempad. En die opdracht hoeft dan ook niet met sudo.

Re: hoe een script te maken
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/30, 16:02:02 »
Hartstikke tof Bloom, het werkt! Ik heb de computer afgezet en opnieuw opgestart (het kritieke proces zo was gebleken) en het werkte nog steeds. Ik heb het script dus niet meer nodig.
Een vlotte overgang van Debian naar XP is nu weer verzekerd.
Ondertussen ben ik wel benieuwd geworden wat met scripting allemaal  kan, dus daar gaan we wel verder mee.  
Nogmaals hartelijk dank!

Dank overigens ook aan de anderen in dit draadje die met mij hebben meegedacht; en daar zit zeker ook nog bruikbaar materiaal in!

gegroet,
mrt
« Laatst bewerkt op: 2011/04/30, 16:04:19 door Plotinus »
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.