Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: deinstalleren ubuntu  (gelezen 2094 keer)

saturnfreeway

  • Gast
deinstalleren ubuntu
« Gepost op: 2008/07/19, 16:53:56 »
Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen:

Gisteren de demo van de nieuwste Ubuntu gedraaid uit nieuwsgierigheid en ben op zich geinteresseerd in het laten draaien van Ubuntu binnen Windows XP, met behoud van de MBR dualboot (geen Grub). Omdat ik problemen had met booten van de Live cd, heb ik de cd iets laten installeren, Wibu waarschijnlijk?

De installatieprocedure verloopt niet zonder problemen, krijg o.a. de melding "partman failed with exit code 10". Het is me 1x gelukt om verder te komen, maar dan begint het verhaal over toegewezen schijfruimte. Is dit proces nodig met Wibu? Ik krijg de indruk dat het met Wibu een 'walk in the park' moet zijn.

Om opnieuw te beginnen wilde ik Ubuntu deinstalleren via het Windows Software menu, maar dat pikt ie niet. Hoe kan ik nu het beste opnieuw beginnen en de rommel op mn pc zoveel mogelijk beperken?

met dank!

eric52

  • Gast
deinstalleren ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/19, 17:28:51 »
Hallo Saturnfreeway,

ik begrijp niet helemaal je zin Ubunto draaien binnen XP. Ik zelf ben nog maar een beginner maar volgens mij kan dat niet. Met Grub (je zegt dat die niet gebruikt) ga je naar XP of Linux .

Als je Grub op standaard XP zet en de wachttijd minimaal kun je vanuit XP de partitie van Linux opruimen. Om Grub zelf op te ruimen kun je geloof ik gebruik maken van een installatie CD van XP die Grub overschrijft.

Wees wel voorzichtig voor je het weet heb je een computer die geen enkel OS meer wilt opstarten, succes

deinstalleren ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/19, 17:34:26 »
Probeer mss eens een herstelbeweging in xp te doen naar datum voor je ubuntu in xp installeerde
Viva La Revolución

deinstalleren ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/19, 18:11:35 »
Citaat van: eric52
Hallo Saturnfreeway,

ik begrijp niet helemaal je zin Ubunto draaien binnen XP. ...
Ik begrijp dat juist wel. Hiervoor dient wibu juist. Ubuntu testen zonder dat je in uw partities moet rommelen. Iedereen kan stoer doen en zeggen dat dit niet zo moeilijk is maar de realiteit is dat dit altijd risico inhoudt en dat dit voor beginners toch een drempel is. Ik kan mijn partitiebewerkingen al niet meer tellen en toch doe ik het liever niet...
Alleen spijtig dat de de-installatie misgelopen is...

deinstalleren ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/19, 18:12:51 »
@eric52, wat je zegt klopt niet. Ubuntu kent sinds 8.04 iets genaamd Wubi, waarmee je Ubuntu "zogenaamd" installeert als een programma binnen Windows. Dit is gewoon een aparte installatie, maar je kunt het verwijderen via Add/Remove in Windows.

saturnfreeway

  • Gast
deinstalleren ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/23, 17:13:51 »
Met dank voor het meedenken.

Heb verder lopen rommelen (o.a. herstelbeweging), niets lukte. Ik denk dat het conflict is ontstaan toen Wubi begon met installeren en ik tegelijkertijd zonder dat ik het wist een dual-boot installatie met toegewezen partitie's startte. Uiteindelijk op hoop van zegen de files van de harddisk gedelete en Wubi opnieuw ingeschakeld: alles op rolletjes met een mooie simpele dual-boot.

Wubi is echt een uitvinding! Geen gerommel met partities, voor de relatieve leek een verademing.

groet

deinstalleren ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/23, 21:44:45 »
Enige voorzichtigheid is wel geboden,zie:http://wubi-installer.org/
Kubuntu 20.04

Offline Jakke5

  • Lid
deinstalleren ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/24, 00:31:27 »
Cumulus007 schrijft:
Ubuntu kent sinds 8.04 iets genaamd Wubi, waarmee je Ubuntu "zogenaamd" installeert als een programma binnen Windows. Dit is gewoon een aparte installatie, maar je kunt het verwijderen via Add/Remove in Windows.
Een paar vraagjes van een dummy:
1. Hoe gaat dat dan, dat "Add/remove in Windows"? Gezocht maar niet gevonden
2. Wat is dat nu weer, die "Wubi" ?

Goed voor Saturnfreeway, die Wubi.

deinstalleren ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/24, 01:41:59 »
Wubi is min of meer uitgevonden zodat de newby ff in windo Ubuntu kan installeren op een endles loop virtuele harddisk.

Je kan Ubuntu ook proberen en gebruiken als je van de cd boot.
Maar voor veel mensen is het booten van cd indien dit niet goed staat ingesteld in de bios ook al veel te moeilijk.

Dus vandaar deze truc.

Mocht Ubuntu nu lekker lopen en je ziet er wel wat in kan je net als alle andere windo proggies dit gewoon un-installeren in windo.

Vervolgens ga je de juiste How To's lezen en letterlijk opvolgen.
http://wiki.ubuntu-nl.org/

Dus partitie verkleinen en daar in het echt Ubuntu op zetten.

Onthoud goed dat het nu wel lijkt of je werkelijk met Ubuntu werkt, ( dit is ook wel zo) maar het werkt niet zo goed als wanneer je het op de normale manier op je HD zet,
Net zoals je windo op je HD hebt gezet.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Jakke5

  • Lid
deinstalleren ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/24, 23:21:14 »
Gandyman, mijn vraag was: "Hoe gaat dat dan, dat "Add/remove in Windows"?

Ik zou echt niet weten hoe je "gewoon" proggies kan un-installeren in Windo.
Zou je mij dat ff kennen uitleggen?

Dank bij voorbaat

kristof

  • Gast
deinstalleren ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/24, 23:27:21 »
ga gewoon naar configuratiescherm->software, daar zie je een lijst van alle geïnstalleerde progs die je dan kunt verwijderen.

Offline Jakke5

  • Lid
deinstalleren ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/26, 22:48:58 »
Dank je wel, Kristof en Arie.

met die hulp kom ik echt verder.