Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: paranoia  (gelezen 2414 keer)

paranoia
« Gepost op: 2013/08/07, 19:12:37 »
Waar moet dit heen met internet is dit om je nog meer paranoia te maken of kunnen we rustig verder gaan
met slapen in ubuntu
lees www.waarschuwingsdienst.nl

Re: paranoia
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/07, 19:14:30 »
Ik zie niet wat er bedoelt wordt, heb je een directe link naar het artikel?
Lijkt me verder ook geen Software en configuratie probleem maar iets wat meer onder algemeen thuis hoort?
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: paranoia
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/07, 19:27:57 »
Waar moet dit heen met internet is dit om je nog meer paranoia te maken of kunnen we rustig verder gaan
met slapen in ubuntu
lees www.waarschuwingsdienst.nl
We slapen niet in Ubuntu. Volledige veiligheid is onmogelijk, maar met Ubuntu ben je behoorlijk veilig. Heel behoorlijk zelfs. :)

Leesvoer:
https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Re: paranoia
« Reactie #3 Gepost op: 2013/08/07, 19:37:41 »
Cheap A@ ik bedoeld nl. dit

Duizenden websites linken naar malware
Dreiging
dreiging niveau: 3
7 augustus 2013
Waarschuwing voor:
Worm:    malware
Besturingssysteem:    

    Microsoft Windows en /of linux

Alert ID:    WD-2013-059
Gepubliceerd via:    Website
Datum laatste wijziging:    7 augustus 2013
Op deze pagina

    Korte omschrijving
    Hoe los ik het op?
    Loopt mijn computer risico?
    Waar vind ik meer informatie?

Korte omschrijving
Afgelopen maandag hebben duizenden websites, waaronder de populaire websites Nederlands Dagblad (nd.nl) en Conrad (Conrad.nl), gedurende enige tijd bezoekers doorverwezen naar een internetadres (server) dat kwaadaardige software serveerde.
Op het moment dat je een website hebt bezocht en er werd een lege webpagina getoond met als titel, in het tabblad, van je de browser ‘Site under construction’ heb je een website bezocht die naar de kwaadaardige software doorverwees en is je pc mogelijk besmet met deze kwaadaardige software.
Naar boven
Hoe los ik het op?
Omdat er tijdens deze aanval kwaadaardige software kan zijn geïnstalleerd, adviseren we om je computer te controleren met een up-to-date virusscanner. De online virusscanner Virustotal (sample 1 en sample 2) laat wel zien dat de malware nog nauwelijks wordt herkend, we raden dan ook aan om je computer de komende paar dagen te blijven controleren.
Om te controleren of je computer besmet is geraakt met deze kwaadaardige software heeft IT-Ernity een handleiding geschreven. In deze handleiding staat ook hoe je deze kwaadaardige software kan verwijderen.

Daarnaast raden we je aan om:

    de veiligheidscheck van de banken uit te voeren als je gebruik maakt van internetbankieren,
    ervoor te zorgen dat je virusscanner voorzien is van de laatste updates om de kans zo groot mogelijk te maken dat je virusscanner besmettingen herkent,
    gebruik te maken van een firewall en
    de laatste updates van software op je pc te installeren.


Naar boven
Loopt mijn computer risico?
Je computer loopt risico wanneer je gebruik maakt van een verouderde versie van Java of Adobe Reader en afgelopen maandag 5 augustus een van de websites hebt bezocht die doorverwezen naar de kwaadaardige software.
Naar boven
Waar vind ik meer informatie?
Voor meer informatie wordt u verwezen naar SIDN, IT-Ernity, VDX en Digitalus.

Naar boven
Meest actieve virussen en wormen

    WD-2012-025 Nieuwssite NU.nl verspreidde malware
    WD-2012-017 Computers met DNSChanger malware offline na 7 maart a.s.
    Toename gevaarlijke spamberichten
    Kwaadaardige Nederlandstalige spamberichten in omloop
    Bredolab

Nieuwste virussen en wormen

    WD-2013-059 Duizenden websites linken naar malware
    WD-2013-072 Nieuwssite telegraaf.nl verspreidde malware
    WD-2013-053 Nieuwssite NUnl verspreidde malware
    WD-2013-014 Sterke toename in nep incasso e-mails
    WD-2013-020 Sterke toename in spam e-mail die van de Politie lijkt te zijn




Re: paranoia
« Reactie #4 Gepost op: 2013/08/07, 20:08:39 »
Raar dat ze Mac niet noemen... die heeft ook Java en Adobe Reader. Duister bericht...

Hoe dan ook zou ik me niet gek laten maken door dit. "Waar gaat het heen met het internet". Waar gaat het heen met mensen die paranoia worden van een gehackt websitetje anno 2013... jeez :rolleyes: Dat het vervelend is snap ik maar paranoia...

Re: paranoia
« Reactie #5 Gepost op: 2013/08/07, 20:16:42 »
Zelfs met Windows moet je niet continu denken dat alles gevaarlijk is, bij Windows moet je gewoon je beveiligings-software up-to-date houden, dan is er niet veel aan de hand. Al word je toch besmet op Windows, dan kan de virusscanner hem er vaak wel uit pikken en ben je vervolgens weer veilig ;)
EDIT:
Zou overigens ook wel fijn zijn al zouden ze ook vertellen welke Java versies wél veilig zijn.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/07, 20:19:30 door Cheap Applications »
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline jan11000

  • Lid
Re: paranoia
« Reactie #6 Gepost op: 2013/08/07, 20:30:05 »
Enigste wat je kunt doen is, leren je pc sterker te beveiligen, en leren wat je wel en niet mag op je pc.
Het meeste komt door de gebruiker, en wat deze doet op de pc.
Virusscanners liggen achter, dus beveiligen zodat er niks op je pc komt is het belangrijkste.

Java niet installeren op je pc,(zoek hier op het forum wat je nog kunt doen indien je het toch nodig hebt),
software alleen van de ubuntu software center installeren,
software en linux up to date houden, vooral buiten linux geinstalleerde software zelf in de gaten houden met update's,
firewall in linux aanzetten, dan wordt inkomende verkeer tegen gehouden,(dit is niet echt nodig),

In je router upnp uitzetten indien je dit niet gebruikt,(upnp is sharen van files zonder wachtwoord, bij een slechte router kan het zijn dat je files open staan naar het internet),
op de site grc.com kun je testen of je upnp open staat naar het internet,
nassen/printers/webprinters etc, altijd een wachtwoord op je shares zetten, anders staat dit open naar het internet,
bij een eigen router zelf de update's uitvoeren,

In windows software installeren dmv custom install, dan kun je spyware uitzetten, zodat dit niet geinstalleerd wordt.
In windows geen internet explorer gebruiken.
Originele windows gebruiken,
geen illegale software gebruiken.

Internet bankieren op een aparte pc/aparte externe hd doen.
etc
Vermoedelijk ben ik nog veel vergeten.

Edit,
firefox gebruiken met plugin adblock en noscript.

Software downloaden alleen van de originele site van de maker, dit om spyware en andere rotzooi die andere site's installeren samen met je software.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/08, 05:47:35 door jan11000 »

Re: paranoia
« Reactie #7 Gepost op: 2013/08/07, 20:35:13 »
@jan: De nieuwste Internet Explorer in Windows 8 is anders erg veilig, hij is ook niet meer uit te breiden met spyware-toolbars enzo. Je kunt er alleen mee webbrowsen. Dus dat argument is een beetje achterhaald...

De rest ben ik wel met je eens.

Re: paranoia
« Reactie #8 Gepost op: 2013/08/07, 20:36:56 »
Kleine aanvulling op het niet installeren van Java op je PC:
Schakel Java uit in de webbrowser, dit voorkomt meer dan 99,99% van de problemen via Java.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: paranoia
« Reactie #9 Gepost op: 2013/08/07, 21:28:54 »
dat zou echter ook 99% van de redenen Java te installeren verwijderen, Java word juist vooral gebruikt voor webapps.
ik moet voor werk regelmatig Java installeren voor BYOD configuraties voor toegang tot Citrix via de Citrix Access Portal.

@Vistaus: alleen in de Modern UI, de desktop versie ondersteund nog altijd plugin's en toolbars (hier op 8 Pro 64-bit met IE 10.0.7 64-bit en een toolbar)


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: paranoia
« Reactie #10 Gepost op: 2013/08/07, 21:33:41 »
Kleine aanvulling op het niet installeren van Java op je PC:
Schakel Java uit in de webbrowser, dit voorkomt meer dan 99,99% van de problemen via Java.

Kleine aanvulling op jou suggestie: doe dat alleen als je Java niet of nauwelijks nodig hebt.

@fox: Dat is waar.

Offline jan11000

  • Lid
Re: paranoia
« Reactie #11 Gepost op: 2013/08/07, 21:35:04 »
Internet explorer is normaal gevaarlijker omdat alle virussen voor internet explorer gemaakt worden.
Hetzelfde geld voor windows, wat dus ook eerder een virus oploopt omdat het hier voor gemaakt wordt.
Dan heb je nog dat windows 1x per maand met update's komt(soms eerder), dus een aantal weken zit je mey beveiligings problemen, totdat de update komt. IT-ers op bedrijven doen dan vaak met de hand het probleem verwijderen/updaten.

Re: paranoia
« Reactie #12 Gepost op: 2013/08/07, 21:36:36 »
@jan:

1 Windows in de Modern UI op Windows 8 is niet vatbaar voor virussen, Windows an sich wel als je buiten de Windows Store gaat installeren.
2 Apps van Microsoft in de Windows Store krijgen regelmatig updates. Het systeem an sich inderdaad 1x per maand.

Offline wowo

  • Lid
Re: paranoia
« Reactie #13 Gepost op: 2013/08/07, 22:03:23 »
Als ik nu naar deze website kijk staat er:
Besturingssysteem:    

    Microsoft Windows

In plaats van:
Besturingssysteem:   

    Microsoft Windows en /of linux
Zoals gemeld in het bericht van ubuntugast.

Verder wordt er verwezen naar een stappenplan:
http://www.it-ernity.nl/nl/controleren-malware
Dat gaat ook alleen maar over windows.

Waarschijnlijk gaat het dus niet over Linux.
ps zelf heb ik java wel af en toe nodig en in dat geval schakel het in. Normaal staat java bij mij altijd uit in de browser.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline jan11000

  • Lid
Re: paranoia
« Reactie #14 Gepost op: 2013/08/08, 05:46:21 »
Laatst ook gezien dat je blijkbaar niet meer van download.com iets kunt installeren, want ze installeren meteen ook andere rotzooi op je pc, blijkbaar doen veel site's dit tegenwoordig om zo geld te verdienen. Dit is denk ik iets voor windows gebruikers.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: paranoia
« Reactie #15 Gepost op: 2013/08/08, 10:01:04 »
Laatst ook gezien dat je blijkbaar niet meer van download.com iets kunt installeren, want ze installeren meteen ook andere rotzooi op je pc, blijkbaar doen veel site's dit tegenwoordig om zo geld te verdienen. Dit is denk ik iets voor windows gebruikers.

download.com is op zich veilig, maar er word een programma uitgevoerd om je programma te downloaden en in dt programma moet je heel goed lezen en continu drukken op [i decline] totdat er komt te staan [your software will now be installed] en er een ander schermpje komt, doe dat en hij installeert geen rotzooi.

dit is weer zo'n prachtig voorbeeld waarbij mensen drukken op [i accept] zonder überhaupt iets te lezen!!

Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
Re: paranoia
« Reactie #16 Gepost op: 2013/08/08, 10:20:47 »
Niet dat we paranoia moeten worden, maar ik zou mij meer ongerust maken over dit trojaans paard : Hand Of Thief

http://arstechnica.com/security/2013/08/hand-of-thief-banking-trojan-doesnt-do-windows-but-it-does-linux/

Edit: in dit topic wordt hier verder op ingegaan
http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/bankingtrojan-negeert-windows-en-nestelt-in-linux/
« Laatst bewerkt op: 2013/08/12, 21:37:39 door lacer »
1* Ubuntu Mate18.04 op Dell E5540 (1) kernel 4.15.0 > HWE > 5.4.0
2* Ubuntu Mate 18.04 op Dell E5540 (2) kernel 5.0
3* Ubuntu Mate 22.04 + 24.04 op test pc Dell E5550