Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zoekfunctie forum adequaat?  (gelezen 9717 keer)

Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #25 Gepost op: 2013/10/13, 11:20:19 »
Die rechtsbovenin is inderdaad een beetje houterig. Als ik 'bodhi' invul krijg ik alleen dit topic als resultaat.

Offline MKe

  • Lid
Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #26 Gepost op: 2013/10/13, 17:08:30 »
Hij gedraagt zich wat vreemd bij mij. Als ik boven in het forum scherm een zoekterm invoer, b.v. Bodhi, krijg ik eerst de melding dat er niets gevonden is en of ik de zoektermen wil veranderen. Als ik dan zonder ets te veranderen op nogmaals zoeken klik, vind hij ineens  wel heel veel.
Verder werkt het prima en hij is erg snel.
Probeer de zoekfunctie dan eens via de link tussen Help en je Profiel. Kijk eens of het daar ook zo gaat.
Zelf gebruik ik die altijd en niet die bovenaan op het forum staat.
die doet het direkt. Ik denk dat die rechtsboven gewoon eerst de oude zoekfunctie probeert die niet meer werkt. Meer een schoonheidsfoutje dan een echte bug zou ik zeggen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #27 Gepost op: 2013/10/13, 20:00:03 »
Het zoekvak wat rechtsboven staat is inderdaad een wat apart geval.
Ben je op dat moment in een topic aan het lezen, dan zoekt dat zoekvak alleen in dat topic. Hetzelfde geldt voor de forumcategorieën.
Alleen als je op de hoofdpagina bent zoekt dat zoekvak het hele forum af.

Heeft iemand een idee hoe we in dat zoekvak een tekst kunnen plaatsen als in "zoek in dit topic",  "zoek in dit forumonderdeel" en "zoek in het hele forum"?

Voor de programmeurs, de code kan je hier vinden: https://code.launchpad.net/~johanvandijk/ubuntu-nl-artwork/light-smf-theme
Je moet de header template hebben, vanaf regel 35 zo ongeveer.

Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #28 Gepost op: 2013/10/13, 20:15:07 »
Het zoekvak wat rechtsboven staat is inderdaad een wat apart geval.
Ben je op dat moment in een topic aan het lezen, dan zoekt dat zoekvak alleen in dat topic. Hetzelfde geldt voor de forumcategorieën.
Alleen als je op de hoofdpagina bent zoekt dat zoekvak het hele forum af.

Nee, dat is dus niet het geval. In mijn vorige post zei ik dat ie alleen dit topic vond. Ik deed mijn zoekopdracht vanaf de hoofdpagina.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #29 Gepost op: 2013/10/13, 20:33:29 »
Dat kan ik niet reproduceren. Als ik vanaf de hoofdpagina via het zoekvak zoek op "bodhi" krijg ik wel 11 pagina's aan resultaten.

Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #30 Gepost op: 2013/10/13, 20:34:52 »
Dan zal het wel browser-gerelateerd zijn zeker...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #31 Gepost op: 2013/10/13, 20:57:34 »
Nee, de forumcode is daar vrij simpel in. Zoek je vanuit een topic of board, dan wordt de ID van dat topic of board meegestuurd in je zoekvraag. En dan zoek je dus alleen binnen een beperkt gedeelte van het forum.

                <div class="search">
    <form id="search_form" action="', $scripturl, '?action=search2" method="post" accept-charset="', $context['character_set'], '">
    <input type="text" name="search" value="" class="input_text" />&nbsp;
    <input type="submit" name="submit" value="', $txt['search'], '" class="button_submit" />
    <input type="hidden" name="advanced" value="0" />';

    // Search within current topic?
    if (!empty($context['current_topic']))
    echo '
    <input type="hidden" name="topic" value="', $context['current_topic'], '" />';
    // If we're on a certain board, limit it to this board ;).
    elseif (!empty($context['current_board']))
    echo '
    <input type="hidden" name="brd[', $context['current_board'], ']" value="', $context['current_board'], '" />';

        echo '</form>
    </div>

Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #32 Gepost op: 2013/10/14, 13:47:15 »
Probeer de zoekfunctie dan eens via de link tussen Help en je Profiel. Kijk eens of het daar ook zo gaat.
Mooi voorbeeld van een foute interface: twee keer het woord 'Zoek' op dezelfde pagina en allebei geven ze hele andere resultaten. Het zoekveld bovenaan (onder Ubuntu Nederlands) kan wat mij betreft weg.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #33 Gepost op: 2013/10/14, 14:57:46 »
Probeer de zoekfunctie dan eens via de link tussen Help en je Profiel. Kijk eens of het daar ook zo gaat.
Mooi voorbeeld van een foute interface: twee keer het woord 'Zoek' op dezelfde pagina en allebei geven ze hele andere resultaten. Het zoekveld bovenaan (onder Ubuntu Nederlands) kan wat mij betreft weg.
Even een snelle test. Zoeken naar 'ah' levert in het zoekvenster rechtsboven helemaal niets op, maar in die ander zoeklink (tussen Help en Profiel) krijg je wel relevante info. Mee eens dat je niet 2 verschillende zoekmethodes moet introduceren met verschillende resultaten.

Nog een aandachtspunt voor de zoekmethode in de menu-balk: deze staat niet gesorteerd op laatste mutatiedatum terwijl me dat juist het meest relevant is. Zeker in de test die ik uitgevoerd heb (zoeken naar 'ah') zou ik niet weten wat er meer relevant kan zijn.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #34 Gepost op: 2013/10/14, 19:38:51 »
Ik heb het zoekvak iets aan kunnen passen en er een mooie tekst in kunnen plaatsen :)

Hij heeft nu de volgende zoekmethoden aan, afhankelijk van waar je op dat moment bent in het forum:
  • Doorzoek hele forum. Dit zoekt in het hele forum ;)
  • Doorzoek dit board. Zo zoek je in het board waarin je nu zit. (Installatie, Games, Aangeboden zijn voorbeelden van boards)
  • Doorzoek dit topic. Voor als je binnen het huidige topic wil zoeken.


Het zoekvak zoekt met de standaard zoekinstellingen (alle termen moeten overeenkomen, meest relevante resultaten eerst, tot 9999 dagen terug). Dit aanpassen vergt erg veel werk op meerdere plekken in de code van SMF, dus dat doe ik liever niet.

Ik heb de aanpassing getest in huidige versies van Chrome, Firefox, Opera en Opera Mobile (Symbian). Voor zover ik begrepen heb moet het in IE10 ook werken (niet getest). Oudere versies van IE hebben pech tenzij iemand verbeterde code aanlevert.

Ik ga nog kijken of ik op de geavanceerde zoekpagina de resultaatvolgorde aan wil passen naar meest recent. Afhankelijk van wat je zoekt zijn de meest relevante resultaten een stuk interessanter.

Overigens heb ik eerder al veranderd dat "Eén of meer termen moeten overeenkomen" de standaard is, in plaats van "alle termen moeten overeenkomen"
« Laatst bewerkt op: 2013/10/14, 21:40:29 door Johan van Dijk »

Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #35 Gepost op: 2013/10/14, 20:10:29 »
In IE11 werkt het in ieder geval, zo te zien.

Maar ik zou wel graag willen dat het zoekvak rechtsboven iets naar onderen wordt verplaatst want nu lijkt het net alsof het een zoekvak van de website is i.p.v. het forum.

Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #36 Gepost op: 2013/10/15, 17:45:02 »
Ik heb het zoekvak iets aan kunnen passen en er een mooie tekst in kunnen plaatsen :)
Ah, dat is al een hele vooruitgang. Suggestie: "Doorzoek dit topic" vervangen door "Doorzoek deze draad"?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #37 Gepost op: 2013/10/15, 19:35:52 »
Dat komt omdat je niet het normale thema gebruikt. Het gaat om het zoekvak rechtsboven in ons eigen thema.
Zoals eerder al gezegd gebruik je dat thema zonder verdere ondersteuning en wordt er dus niets aan veranderd.

De zoeklink (http://forum.ubuntu-nl.org/search/) zou het gewoon wel moeten doen.

Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #38 Gepost op: 2013/10/15, 20:08:01 »
Ik heb het zoekvak iets aan kunnen passen en er een mooie tekst in kunnen plaatsen :)
Ah, dat is al een hele vooruitgang. Suggestie: "Doorzoek dit topic" vervangen door "Doorzoek deze draad"?

En laten we de rest van het forum dan ook maar even vernederlandsen want het schort hier en daar aan de vertaling. Dat gezegd hebbende snapt anno 2013 zowel jonge als oudere mensen niet wat ik bedoel met 'draad' maar wel wat ik bedoel met 'topic'.

FrSu

  • Gast
Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #39 Gepost op: 2013/10/16, 19:21:19 »
Ik heb ook altijd gezocht en inderdaad meestal alleen oude topics gevonden. Ben echter niet zo'n  zoekdeskundige (lees digibeet) zoals bv mijn zoon wel is. Ik ben dus erg afhankelijk van het systeem wat er achter zit.

 "kneepjes" zelf toepassen is voor mij (en misschien ook anderen) te hoog gegrepen. Had ik misschien beter "advanced" moeten gebruiken, maar wist tot nu toe niet dat dit echt een verbetering van de zoekresultaten zou geven t.a.v. bv een topic datum.

Als het verbeterd kan worden vanuit het zoekvak rechts bovenin kan ik dit alleen maar toejuichen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #40 Gepost op: 2013/10/18, 08:32:07 »
Ondertussen heb ik de functie om alleen binnen een board te zoeken eruit gesloopt. Blijkbaar was die toch te ingewikkeld/verwarrend. Gebruik je een thema dat niet wordt ondersteund, dan zit die functie er nog wel in (is ingebakken in SMF).

FrSu

  • Gast
Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #41 Gepost op: 2013/10/20, 14:37:13 »
Ik wou zoeken op Win 8. Wil niet. Doe ik iets verkeerds?

Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #42 Gepost op: 2013/10/20, 14:41:39 »
"Elk woord moet minsten 2 tekens lang zijn" krijg ik te zien wanneer ik dat intik. Heb je er aanhalingstekens omheen gezet? Daarnaast hangt er ook af vanuit waar je zoekt, als je in een topic zit doorzoek je alleen dat topic. Vanuit het forumoverzicht doorzoek je het hele forum (staat ook in de zoekbalk).

FrSu

  • Gast
Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #43 Gepost op: 2013/10/20, 14:51:32 »
Waar je zoekt had ik wel gezien, staat er inderdaad bij.

Aanhalingstekens eromheen kende ik niet. Dan werkt het wel. Waarom is dat zo?

Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #44 Gepost op: 2013/10/20, 15:37:35 »
Waar je zoekt had ik wel gezien, staat er inderdaad bij.

Aanhalingstekens eromheen kende ik niet. Dan werkt het wel. Waarom is dat zo?

Met aanhalingstekens zoek je op "Win 8" als 1 woord. Bij twee lossen woorden gaat het forum op zoek naar het voorkomen van woord 1 en woord 2. 'Woorden' van 1 letter zijn niet toegestaan omdat je dan veel te veel nietszeggende zoekresultaten zou krijgen (en hoge belasting van de server).

FrSu

  • Gast
Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #45 Gepost op: 2013/10/20, 16:01:20 »
Helder. Dank je.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Zoekfunctie forum adequaat?
« Reactie #46 Gepost op: 2013/10/20, 17:16:20 »