Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Uitleesprobleem met Live-CD  (gelezen 488 keer)

Uitleesprobleem met Live-CD
« Gepost op: 2012/04/03, 21:35:57 »
Hallo allemaal,

Een vriend van mij heeft een vastgelopen Windows-PC (goh....  ;) ). In deze PC zit een harde schijf met 2 partities (C en D). Ik heb hem de Xubuntu Live-CD meegegeven om zijn bestanden te kunnen redden.

Xubuntu ziet de C-schijf wel. De D-schijf om één of andere reden niet. Heel apart. De D-schijf staat ook niet onder MNT of Media.

Heeft iemand een idee hoe dit kan? Het toeval wil dat hij juist de bestanden van de D-schijf nodig heeft.

« Laatst bewerkt op: 2012/04/03, 21:50:15 door walmast »
Xubuntu!

Re: Uitleesprobleem met Live-CD
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/03, 22:03:21 »
Open een terminal(onder hulpmiddelen) en type sudo fdisk -l (laatste letter is een kleine L) en geef een ENTER
Als het goed is krijg je een lijst te zien met partities C.q. harde schijven.
Type nu in cd / en geef een ENTER
Type nu in sudo mount /dev/sdxy /mnt (Vul in voor x de disk letter voor y het partitie nummer) en geef een ENTER nu zou de partitie gemount moeten zijn.
Van https://www.linux.com/learn/tutorials/25065-emergency-operations-with-a-live-linux-cd
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Uitleesprobleem met Live-CD
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/03, 22:07:07 »
Bedankt voor je tip! Ik ga het morgen ff uitproberen. Je hoort nog van mij.

Re: Uitleesprobleem met Live-CD
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/03, 22:17:13 »
Oké, succes.  Nog even dit, als er idd twee harddisks inzitten, geeft Ubuntu dit weer als eerste schijf sda, tweede schijf sdb. Eventuele partities worden met een cijfer aangeduid, bijv. sda1, sda2, sda3 etc ook zo voor sdb  sdb1,sdb2, sdb3 etc.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Uitleesprobleem met Live-CD
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/04, 20:53:09 »
Staat Schijfbeheer geïnstalleerd in Xubuntu? Wellicht kun je bij Systeem -> Beheer -> Schijfbeheer dan kijken of ze gevonden worden.

Re: Uitleesprobleem met Live-CD
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/05, 20:20:21 »
Bedankt voor jullie handige adviezen! Ze werken overigens allemaal. We zijn er achter gekomen dat de harde schijf het had begeven. Tsja... dan ziet bestandsbeheer niet zoveel  ;)

Offline rja

  • Lid
Re: Uitleesprobleem met Live-CD
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/05, 23:25:00 »
Bedankt voor jullie handige adviezen! Ze werken overigens allemaal. We zijn er achter gekomen dat de harde schijf het had begeven. Tsja... dan ziet bestandsbeheer niet zoveel  ;)
Staat daar belangrijke data op ?

Met beschadigde NTFS partities kan Ubuntu niet zoveel.