Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Ubuntu in dual boot met W7 geeft zwart beeld..  (gelezen 526 keer)

Offline vuuren1

  • Lid
OPGELOST Ubuntu in dual boot met W7 geeft zwart beeld..
« Gepost op: 2012/10/13, 00:07:54 »
Als ik opstart (via grub, hier in dual boot met W7) doet ubuntu niks meer.

Ik ben ooit begonnen met Xunbutu en daar Unbutu dash en Gnome aan toegevoegd (nu versie 12.04).
Dat werkte maar Gnome 3 startte na enige tijd op in Gnome 2.
In het software centrum ben ik de Gnome prg's gaan verwijderen met de bedoeling gnome 3 er later weer op te zetten.
Kennelijk was dat de verkeerde beslissing..

Een simpele vraag waarvan het antwoord mogelijk moeilijker zal zijn:  Hoe kan ik Ubuntu weer aan de praat krijgen?

Ik ben er niet bang voor om middels de recovery van W7 de boel te herstellen, maar dan zal de Grub waarschijnlijk blijven bestaan en ook de partities van Ubuntu?
(het is een PB laptop met een Windows recovery partitie en de zelf aangemaakte cd's)
Is er een manier om ubuntu te overschrijven ofwel, het doel is om het weer aan de gang te krijgen.

bvd, Hans

« Laatst bewerkt op: 2012/10/14, 21:03:54 door vuuren1 »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu in dual boot met W7 geeft zwart beeld..
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/13, 02:49:13 »
Ik zou linux opnieuw installeren.
Eerst files backuppen van de linux partities, met de livecd, files copieren naar een externe hd.
Dan met de livecd, de partities wissen(van linux alleen), dan linux installeren.
Dan zou windows en linux weer moeten werken.

Offline vuuren1

  • Lid
Re: Ubuntu in dual boot met W7 geeft zwart beeld..
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/13, 20:19:38 »
Ik zat met de GRUB; als je eerst de ubuntu  partitie(s) wist start de hele pc niet meer op omdat de grub een error geeft.
Die raakt immers -de weg kwijt-.
(dat lees ik op veel plaatsen na wat Googlen en heb het zo niet gedaan).

Deze PB laptop heeft geen Windows 7 CD maar een recovery partitie en wat schijven , dus daarmee de MBR overschrijven is geen optie.
Ik ben daarom allereerst erg voorzichtig omdat bij een foutje de hele pc (ook Windows 7) het niet meer zal doen.

Achteraf is het heel simpel gebleken (de manier op de site van Pjotr deed het hier niet):
-Ultimate Boot CD starten
-Kies voor: HDD , Boot Management, MBRWork
-Optie 5 uitvoeren
Daarna is de grub weg en start Windows weer direct op.

Vervolgens de Ubuntu partitie weghalen (al dan niet met het eerst wegzetten van files met de live CD).
Dan die partitie aankoppelen aan de C schijf en de pc is weer zoals hij zonder ubuntu was.