Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom eerst Ubuntu / Kubuntu installeren  (gelezen 728 keer)

Offline Linesk

  • Lid
Waarom eerst Ubuntu / Kubuntu installeren
« Gepost op: 2019/04/09, 19:45:51 »
Beste Forumgenoten :-)

Nu wil ik niet onder stoelen of banken stoppen dat ik een voorliefde-
heb voor KDE Plasma Desktop.

Echter, het ontgaat mij in het geheel waarom ik eerst Ubuntu moet-
installeren, zoals hieronder beschreven.



Terwijl je hier een kant en klare Out Of the Box Pendrive KDE Neon/Plasma kan downloaden.

https://neon.kde.org/download

Daarnaast wil ik een schone installatie maken op een SSD maken. Wie kan en wil mij helpen met dit dilemma?
What's the difference

Greets.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Waarom eerst Ubuntu / Kubuntu installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2019/04/09, 20:27:45 »
Je kunt Kubuntu toch in enen installeren: https://kubuntu.org/getkubuntu/

Offline Linesk

  • Lid
Re: Waarom eerst Ubuntu / Kubuntu installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2019/04/09, 21:57:54 »
Ik denk dat ik al een aardig eind omweg ben. KDE-neon is bovenop Ubuntu gebouwd en
verwerk in de USB-pen. (den ik)

Wat betreft Kubuntu, dat ligt wat anders, elders op het forum wordt uitleg gegeven over
de Stiekeme achterdeurtjes genaamd PPA. (die kunnen nog veel ellende geven binnen Linux)

Want: Wanneer je in Windows CTRL+ALT+T in typt dan verschijnt de Terminal. Nu komt
het achterdeurtje, er worden poorten opengezet door de code hieronder. En zo wordt Kubuntu
geïnstalleerd (Ge-Swapt) op je Windows machine.

linuxtechi@cloud:~$ sudo add-apt-repository ppa:kubuntu-ppa/backports
Wanneer de PPA's genesteld zijn, dan geef je de hierna volgende command line

linuxtechi@cloud:~$ sudo apt-get update
Wanneer je deze regeltjes in een VM zet dan kun je zonder gevaar zien wat er gebeurt.
« Laatst bewerkt op: 2019/04/09, 22:00:58 door Linesk »
What's the difference

Greets.

Offline peer

  • Lid
Re: Waarom eerst Ubuntu / Kubuntu installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2019/04/10, 07:43:36 »
Neon is de nieuwste KDE omgeving gebouwd op een stabiele ubuntu basis. In eerste instantie bedoeld om een showcase te zijn voor KDE.  Neon zorgt ervoor dat je altijd de nieuwste KDE-omgeving hebt.
Bij installatie krijg je een minimale installatie.

Kubuntu is een volledig komplete KDE-omgeving gebaseerd op ubuntu. De KDE omgevimg is hier niet de nieuwste maar past bij de ubuntu basis. Als je kubuntu installeert heb je de keuze uit een volledige installatie of een minimale installatie (tenminste bij kubuntu 18...). Bij een minimale installatie wordt kubuntu volledig geïnstalleerd en daarna automatisch opgeschoond.

Als je een stabiele KDE-omgeving wil hebben dan kun je in mijn ogen het beste kiezen voor kubuntu. Als je altijd de nieuwste KDE-omgeving wil hebben dan kies je voor Neon.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Waarom eerst Ubuntu / Kubuntu installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2019/04/10, 10:31:00 »
Als NEON onder backports valt -en kennelijk wil je dat niet, hetgeen begrijpelijk is- dan kun je ook alleen maar updates voor NEON ontvangen door bij updatebeheer backports aan te vinken. Of je kiest ervoor om geen updates te ontvangen, maar dat levert zeker een veiligheidsrisico op.

DarkEra

  • Gast
Re: Waarom eerst Ubuntu / Kubuntu installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2019/04/10, 10:49:46 »
Als NEON onder backports valt -......

KDE Neon is een distributie die gebruik maakt van Ubuntu LTS als basis maar ZELF de KDE desktop bouwt en onderhoud en steeds up to date brengt naar de laatste nieuwe KDE versie als deze uitkomt. Er is dus geen sprake van dat Neon onder backports valt.

Kubuntu maakt gebruik van de backport PPA's om eventueel te kunnen upgraden naar een nieuwere KDE desktop versie wat niet altijd vlekkenloos verliep en volgens mij nog steeds niet soepel verloopt.


Verder ben ik het niet eens met Peer over dat je Kubuntu moet pakken voor de stabiliteit van de KDE omgeving te verkrijgen, ik gebruik de User edition van Neon en de KDE desktop omgeving is en blijft stabiel ondanks dat deze steeds up to date gebracht wordt. De nieuwere KDE desktop versies zijn immers bugfix releases.
« Laatst bewerkt op: 2019/04/10, 10:53:28 door Maik »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Waarom eerst Ubuntu / Kubuntu installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2019/04/10, 10:58:00 »
KDE Neon is inderdaad een afgeleide distributie die Ubuntu als basis gebruikt, net zoals bijvoorbeeld Linux Mint dat ook is.

Kubuntu is een officieel erkende variant van Ubuntu, die met de KDE desktop komt.

Het dilemma is aan jou: wil je de allernieuwste KDE omgeving onder je vingers, ga dan voor KDE Neon. Ben je eerder een gebruiker die een voorkeur heeft voor de KDE omgeving, dan kan je niet fout met Ubuntu.

Offline peer

  • Lid
Re: Waarom eerst Ubuntu / Kubuntu installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2019/04/10, 11:28:18 »

Verder ben ik het niet eens met Peer over dat je Kubuntu moet pakken voor de stabiliteit van de KDE omgeving te verkrijgen, ik gebruik de User edition van Neon en de KDE desktop omgeving is en blijft stabiel ondanks dat deze steeds up to date gebracht wordt. De nieuwere KDE desktop versies zijn immers bugfix releases.

Mijn ervaring met Neon user edition (gebaseerd op ubuntu 16.04): De eerste tijd (ruim een half jaar) werkte Neon bij mij vlekkeloos. Geen enkel probleem. Heel langzaam kwamen er echter steeds vaker kleine problemen. Ik heb het vermoeden dat dit te maken had met KDE steeds geupdate werd tot de nieuwste versie terwijl de ubuntu basis stabiel bleef.  KDE en ubuntu gingen uit elkaar lopen.  Ik weet niet zeker of dit daadwerkelijk zo is maar dat is mijn gedachte.

Offline Linesk

  • Lid
Re: Waarom eerst Ubuntu / Kubuntu installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2019/04/10, 13:31:25 »
Hartelijk dank Forumgenoten.

Ik heb besloten om mij verder te verdiepen in KDE neon.

Met name de Plasma Desktop vind ik interessant, het goede,
ofwel mooie is dat je Plasma weer kan Porten op een Nexus X5.

Ik heb er vorige week één op MP gekocht, eind 2015 (zonder krasjes)

Gezien KDE neon bovenop Ubuntu staat zou het zomaar kunnen dat
ik op dit forum een stamgast word, want. ik weet ook niet alles. :-)
What's the difference

Greets.

DarkEra

  • Gast
Re: Waarom eerst Ubuntu / Kubuntu installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2019/04/10, 14:16:57 »
Hou er wel rekening mee dat als je besluit op dit forum te blijven, je vragen over KDE Neon dan post in het  "Andere Distributies" forum gedeelte. https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?board=26.0

Net als bij Mint geldt de regel dat deze distro geen Ubuntu is ondanks dat ze ubuntu als basis gebruiken en de werkwijze ietsje anders is.
Zo gebruiken ze bijvoorbeeld bij KDE Neon pkcon om pakketten te updaten.
https://neon.kde.org/faq#command-to-update
« Laatst bewerkt op: 2019/04/10, 14:18:41 door Maik »

Offline peer

  • Lid
Re: Waarom eerst Ubuntu / Kubuntu installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2019/04/10, 16:03:27 »
engelstalig forum voor Neon:
https://forum.kde.org/viewforum.php?f=309

Offline Linesk

  • Lid
Re: Waarom eerst Ubuntu / Kubuntu installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2019/04/10, 17:11:11 »
Inderdaad @Maik, https://neon.kde.org/faq#command-to-update dit is een hele goede FAQ.

En wat betreft Ubuntu vind ik ook mijn weg wel op dit forumboard En handreikingen als deze zal ik zeker niet negeren.

En anders hebben we ook nog het Engelstalige forum.

Echter @vanadium heeft gelijk met:
Citaat
Het dilemma is aan jou: wil je de allernieuwste KDE omgeving onder je vingers, ga dan voor KDE Neon. Ben je eerder een gebruiker die een voorkeur heeft voor de KDE omgeving, dan kan je niet fout met Ubuntu.

Maar Ubuntu blijft toch trekken, al is het alleen maar om de vele command- lines die over genomen zijn binnen KDE-neon. Dus ik zie hier niet echt een dilemma in, gelukkig weet ik wat ik wil.
Daarnaast gaat het er om dat we samen bouwen...
What's the difference

Greets.