Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.  (gelezen 5335 keer)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Reactie #25 Gepost op: 2013/06/07, 09:42:26 »
Inmiddels weet ik dat E-mail in ~/.thunderbird zit, VirtualBox in ~/.VirtualBox en ssh-keys in ~/.ssh.
Deze staat tegenwoordig niet meer in zo'n obscure verborgen map, maar in 'VirtualBox VMs'. Daarmee wordt de map met je sessies beter zichtbaar waardoor herinstallaties wat inzichtelijker worden.

Re: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Reactie #26 Gepost op: 2013/06/07, 10:45:58 »
...
Hoe zit het dan met het programma “Datikvaakgebruikmaarjijniet”?
...

Vaak hebben deze programma's de je home map hun eigen . map met alle instellingen.
Net zoals VirtualBox dat je al als voorbeed gaf.

Sommige aan een specifieke werkomgeving (gnome/kde) gerelateerde programma's zitten in een . map behorende bij die werkomgeving.
Dat is dan even zoeken.

Precies. Tegenwoordig slaan GNOME-programma's hun instellingen op in óf hun eigen map (.naamvanprogramma) óf in .config KDE-programma's gebruiken .kde en soms .config of hun eigen map maar meestal .kde.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Reactie #27 Gepost op: 2013/06/07, 11:41:42 »
Vaak hebben deze programma's de je home map hun eigen . map met alle instellingen.
Net zoals VirtualBox dat je al als voorbeed gaf.

Sommige aan een specifieke werkomgeving (gnome/kde) gerelateerde programma's zitten in een . map behorende bij die werkomgeving.
Dat is dan even zoeken.

Precies. Tegenwoordig slaan GNOME-programma's hun instellingen op in óf hun eigen map (.naamvanprogramma) óf in .config KDE-programma's gebruiken .kde en soms .config of hun eigen map maar meestal .kde.
Iedereen bedankt voor de tips, blijkbaar weten jullie er erg veel van/over. Het bevestigt mijn idee dat het voor een "gemiddelde" desktopgebruiker (zoals ik?) niet simpelweg "eventjes kopiëren" is. Daar is, zoals blijkt, up-to-date kennis en inzicht voor nodig. Wellicht ben ik gewoon te dom voor Ubuntulinux of moet ik eerst meer tijd nemen om uit te zoeken hoe alles werkt maar in dat geval ben ik helemaal blij met mijn aparte /home partitie die automatisch al mijn persoonlijke instellingen en bestanden meeneemt naar een nieuwe installatie van Ubuntu.  :)
Citaat
Instellingen waar u prijs op stelt, en die u dus uitdrukkelijk wel wil meenemen naar een nieuw geïnstalleerde Ubuntu, kunt u immers ook simpelweg eventjes kopiëren
Klik links bovenin op Documentatie

Re: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Reactie #28 Gepost op: 2013/06/07, 11:51:30 »
@testcees: Of wellicht heb je niet door dat dit forum om een reden bestaat, namelijk ter ondersteuning ;)
En als je niet met die mapjes wilt rommelen gebruik dan DejaDup (Backup vanuit Systeeminstellingen). Dat is juist om die reden gemaakt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Reactie #29 Gepost op: 2013/06/07, 12:24:40 »
Los daarvan heeft testcees wel een punt.
Het zou misschien wel nuttig zijn, om van de meest gebruikte programma's aan te geven, waar de config files staan.
Met deze kennis kan dan een (persoonlijk) bash scriptje gemaakt worden, dat e.e.a. kopieert.
Gemak dient de mens tenslotte .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Reactie #30 Gepost op: 2013/06/07, 12:39:56 »
We doen op dit forum toch niet aan scripts? Of is die (ongeschreven) regel inmiddels bijgesteld?

Offline Wout55

  • Lid
Re: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Reactie #31 Gepost op: 2013/06/07, 12:42:20 »
Ik heb geen aparte home partitie. Wel worden zowat alle data naar een gemeenschappelijke partitie met windows geschreven. Ik heb ook nog een NAS waar regelmatig een backup naar toe gaat.
Die NAS is van de week om onduidelijke redenen gecrasht.  :| De backup deed het gelukkig wel maar die bleek van 13 maart te zijn. Iets mis gegaan met het automatisch backuppen. Voortaan beter in de gaten houden. Buiten wat van de tv opgenomen films ben ik niks kwijt, behalve de installaties op de NAS die ik nu weer aan het installeren ben. En die films hoef ik nu gelukkig ook niet meer te zien.  :) Omdat ik op de NAS mijn eigen cloud heb laat ik die van andere machines uit weer vullen.
Als ik een nieuwe installatie doe dan begin ik meestal van de grond af aan op te bouwen. De mail en Internet spullen plak ik er dan wel weer in.  Maar binnen een installatie wil ik eigenlijk geen data meer die ik later nog nodig heb.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Reactie #32 Gepost op: 2013/06/07, 14:18:42 »
We doen op dit forum toch niet aan scripts? Of is die (ongeschreven) regel inmiddels bijgesteld?
Er staat ook persoonlijk voor !
Mijn installatie script is ook door een aantal mensen gebruikt, maar omdat het persoonlijk is, moet iedere gebruiker het eerst aanpassen aan de wensen, hardware e.d. daarbij zijn het (van mij) hele simpele en kleine scriptjes, die het leven een beetje makkelijker maken.
Updaten, upgraden, en een groot gedeelte na installatie doe ik met kleine scriptjes.
Een voorbeeld:sudo grub-install /dev/sda
sudo update-grub
Het scheelt gewoon wat tik en denk werk.
Nu weer OnTopic ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Reactie #33 Gepost op: 2013/06/07, 20:44:37 »
Het scheelt gewoon wat tik en denk werk.
Nu weer OnTopic ?
Aardig aanbod Ron maar doe voor mij persoonlijk niet teveel moeite, voorlopig zie ik nog geen enkel nadeel maar wel veel voordeel om mijn aparte "home" partitie te blijven gebruiken.

(en offtopic: mijn ubuntu home-server maakt al jarenlang dagelijks om de 4 uur met rsnapshot een compleet nieuwe back-up van /home en /etc van mijn computers die op dat moment aanstaan. :))
Klik links bovenin op Documentatie