Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Server  (gelezen 1025 keer)

Server
« Gepost op: 2007/09/18, 18:45:00 »
Ok mensen aangezien ik niet weet waar deze vraag thuis hoort en voor eerst wil gaan proberen met linux server te werken doe op school al genoeg met windows server dus tijd voor iets anders.


Ik krijg van school binnenkort een Server met hdd kabinet,
Nu wil ik een Client server maken, maar nu is mijn vraag kan ik daar ook windows clients op aansluiten aangezien ik ook pc van mijn vriendin er op wil aansluiten en zij niet met linux overweg kan...

Ook wou ik weten bij Microsoft exchange server heb je "Microsoft Web outlook" dat is dat je je e-mails op de server die je via Outlook van office bekijkt ook via internet kan bekijken.

Heeft linux ook zoiets?

breukkie

  • Gast
Server
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/18, 19:21:01 »
Voor je server client  met windows kun je samba gebruiken om bestanden te delen.
Om een webmail te draaien via linux zijn er tal van mogelijkeheden.

Je kan het zoek veld bovenin gebruiken er zijn hier al tal van topics  over het instaleren en configgen van servers geplaatst.

suc6

lordwodan

  • Gast
Server
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/21, 16:48:32 »
Ik ben hier zelf ook regelmatig mee aan het spelen en het schiet een beetje uit de scope van Ubuntu. Er is hier kennis genoeg maar de nadruk ligt hier (denk ik) op het gebruik van een Desktop pc (of laptop)

Als je op mijn naam zoekt hier zal je al eea vinden maar op howtoforge en linuxquestions kunnen ze dieper op je vragen in gaan.

wr19026

  • Gast
Server
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/21, 16:52:48 »
Citaat van: Sjengstah
Ik krijg van school binnenkort een Server met hdd kabinet,
Nu wil ik een Client server maken, maar nu is mijn vraag kan ik daar ook windows clients op aansluiten aangezien ik ook pc van mijn vriendin er op wil aansluiten en zij niet met linux overweg kan...
Probeer SME server eens uit, heeft (vrijwel) alles al standaard dus met een klein halfuurtje heb je een systeem klaar wat je alleen nog maar in hoeft te richten.

Citaat van: Sjengstah
Ook wou ik weten bij Microsoft exchange server heb je "Microsoft Web outlook" dat is dat je je e-mails op de server die je via Outlook van office bekijkt ook via internet kan bekijken.

Heeft linux ook zoiets?
webmail - maar als je al je mail op een exchange server blijft ontvangen ga ik er van uit dat je de webmail client die je nu al gebruikt gewoon kunt blijven gebruiken. Want Exchange server op een Linux box heb ik nog niet van gehoord (zal wel via VMware, Wine oid kunnen neem ik aan trouwnes)

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Server
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/21, 17:02:11 »
Zimbra is ook een (s)exchange-achtige waar een enome berg functionaliteit in zit, zie http://www.zimbra.com. Ik ben juist meer thuis in servers dan desktops, dus vraag me gerust meer.

Webmail kan ook om je email te lezen, maar dat is wel een POP3 oplossing meestal, waarbij je mail op de server zelf blijft staan. Op zich geen probleem als je ALTIJD je mail via de webmail client leest (doe ik dus ook, zowel thuis als "on the road"), maar als je verschillende clients gebruikt dan kom je al gauw op een IMAP constructie.

Kijk eerst maar es naar Zimbra, dan hoor ik het evt. wel. Succes!
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

lordwodan

  • Gast
Server
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/21, 17:05:09 »
Citaat van: tukcedo
Ik ben juist meer thuis in servers dan desktops, dus vraag me gerust meer.
Jij bent van mij vanaf nu ;)

wr19026

  • Gast
Server
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/21, 17:22:33 »
Citaat van: tukcedo
Zimbra is ook een (s)exchange-achtige waar een enome berg functionaliteit in zit, zie http://www.zimbra.com. Ik ben juist meer thuis in servers dan desktops, dus vraag me gerust meer.

Webmail kan ook om je email te lezen, maar dat is wel een POP3 oplossing meestal, waarbij je mail op de server zelf blijft staan. Op zich geen probleem als je ALTIJD je mail via de webmail client leest (doe ik dus ook, zowel thuis als "on the road"), maar als je verschillende clients gebruikt dan kom je al gauw op een IMAP constructie.

Kijk eerst maar es naar Zimbra, dan hoor ik het evt. wel. Succes!
Zimbra's hardware vereisten liggen (in ieder geval lagen) een stuk hoger dan die voor SME Server. Plus, SME Server is een eigen distro in de zin dat je het download, .iso brandt en je kan 't hele verhaal, dus OS en applicaties, direkt installeren.