Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vreemd probleem met ubuntu en vista pcs  (gelezen 1012 keer)

K3ke

  • Gast
Vreemd probleem met ubuntu en vista pcs
« Gepost op: 2009/02/10, 20:30:19 »
Sinds een paar weken heb ik een Ubuntu server draaien die als NAS / download client.
Echter heb ik hele rare problemen. Ik heb alles aan de praat, zoals Samba, SSH en sabnzbd.
Met mijn PopCornHour apparaat kan ik alle gesharede mappen benaderen en media streamen zonder problemen.
Probleem is echter wanneer ik verbinding wil maken met mijn Vista laptop en 2 tal andere pcs waar Vista op draait.
Deze krijgen allemaal in eerste instantie verbinding en kunnen ook de gesharede mappen/media zien en afspelen. Alleen wordt random de verbinding ineens geblokkeerd en krijg ik de melding dat ik geen toegang heb of dat ie netwerkadres niet kan vinden, wacht ik 30 seconden dan doet ie het weer even en dan knalt ie weer uit. Het lijkt er dus op dat iets op vista machines of op mijn ubuntu server de verbinding blokkeert. Heeft iemand dit ook weleens meegemaakt? ik heb firestarter niet geinstalleerd op mijn ubuntu server en op mijn laptop heb ik geprobeerd de windows firewall uit te zetten, echter zonder success.
Alle tips zijn welkom.

Re: Vreemd probleem met ubuntu en vista pcs
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/11, 14:35:12 »
Hoi,

Denk dat er ergens een netwerk configuratie je verbinding onderbreekt.
Maak je gebruik van dhcp ??
Als je router dhcp  geaktiveerd is en op uw ubuntu server eveneens , kunnen die soms wel eens tegen mekaar botsen.

K3ke

  • Gast
Re: Vreemd probleem met ubuntu en vista pcs
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/11, 16:45:39 »
Hoi,

Denk dat er ergens een netwerk configuratie je verbinding onderbreekt.
Maak je gebruik van dhcp ??
Als je router dhcp  geaktiveerd is en op uw ubuntu server eveneens , kunnen die soms wel eens tegen mekaar botsen.

bedankt voor je reaktie, maar hoe verklaar je dat andere streamingapparaten die ook gebruik maken van dhcp wel goed overweg kunnen met de server. Conflict is er dus alleen tussen vista pc en de ubuntu server.
Daarnaast valt alle verbinding random weg, ook als ik met SSH inlog op de server lijkt de boel goed te werken maar ineens krijg ik te zien connection refused en valt mijn sessie weg. Ik heb op de ubuntu server geen dhcp draaien, maak gebruik van een static ip, kan dat problemen veroorzaken? want daarvoor toen de server dhcp was, had ik veel minder problemen.

ubuntu server heeft dus een static ip, alle windows machines maken gebruikt van dhcp. ik zal vanavond mijn ubuntu configuratie bestand ook even tonen.

johnno40

  • Gast
Re: Vreemd probleem met ubuntu en vista pcs
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/11, 23:28:42 »
Het kan inderdaad verwarring geven als je static en dhcp door elkaar gebruikt.
Wat je zou kunnen doen is je server een static IP geven buiten je DHCP route.
Als je DHCP server in de range 1-100 adressen uitdeelt zou ik hem eens op 101 zetten.

Succes!