Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fusesmb kan network share niet openen  (gelezen 1479 keer)

tfg

  • Gast
Fusesmb kan network share niet openen
« Gepost op: 2007/11/29, 00:50:04 »
Om windows shares op het netwerk te kunnen benaderen heb ik http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=304131 en http://grumpymole.blogspot.com/2006/12/xubuntu-browsing-samba-shares-with.html gevolgd.

Alles leek te werken, ik kon de werkgroep openen, een andere computer in de werkgroep openen en alle shares van dat system zien. Echter, wanneer ik een share op die computer wil openen krijg ik de melding dat de toegang is geweigerd.
De shares hebben lees- en schrijfrechten voor "Everyone". (Nee, dit systeem hangt niet rechtstreeks aan internet ;) )

De shares zijn met andere MS Windows systemen op het netwerk wel gewoon te openen. Wanneer er om een ww wordt gevraagd, vul ik de username en ww in van de hoofdgebruiker op het systeem met de share. In dit geval heb ik alleen een username en geen ww (dus gewoon enter). De share opent dan gewoon.

Ik heb toen de username opgegeven in de [global] sectie van fusesmb.conf en het ww leeg gelaten:
[global]
username=user
password=

Vervolgens xubuntu (7.10) opnieuw opgestart en geprobeerd de share te benaderen, echter wederom zonder succes.

Toen heb ik fusesmb.conf weer leeg gemaakt en op de Windows bak een extra gebruiker aangemaakt met dezelfde naam en ww als het xubuntu account waarmee ik werk, naar ook dat had geen succes.

Heeft iemand enig idee hoe ik vanuit xubuntu die Windows shares kan benaderen?

Bij voorbaat dank voor reacties.
-tfg

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Fusesmb kan network share niet openen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/29, 01:05:14 »
Waarom wil je fusesmb gebruiken en niet de "normale" manier?
Handleiding:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=288534

tfg

  • Gast
Fusesmb kan network share niet openen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/29, 01:46:44 »
Zelf gebruik ik ook de "normale" manier met mijn Gentoo systemen, maar het xubuntu systeem dat ik nu opzet is voor iemand anders die dermate weinig van computers weet dat het niet eens uitmaakt of ik er WinXP of Xubuntu opzet.

Ik heb gekozen voor xubuntu omdat het een wat ouder systeem is (PIII/500, 128meg). De persoon waar ik de installatie voor die heeft eigenlijk alleen firefox en openoffice nodig en af en toe toegang tot netwerk shares van huisgenootjes (die net zo weinig van computers weten). Ik wil haar dus ver weg houden van manual smb mounts vanuit een shell. Permanente automounts van bepaalde shares zijn ook geen optie, omdat de share die benaderd wordt iedere keer een andere kan zijn.

Ze moet gewoon door het netwerk kunnen browsen net zoals dat met een XP systeem gaat. Zo moeilijk zou dat toch niet moeten zijn in linux?

Ik hoop dat er een manier is om dit te fixen, aangezien ik niet zo'n zin heb toch nog weer een keer een Microsoft OS te moeten installeren...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Fusesmb kan network share niet openen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/29, 10:09:49 »

Offline Double12

  • Lid
Fusesmb kan network share niet openen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/26, 21:10:39 »
Ik zit met een probleem: fusesmb verandert, als hij wordt gestart, de groep en privileges van het mountpoint waar hij aan wordt gehangen!

Ik wilde smb-functionaliteit in Thunar, dus installeerde ik, volgens http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=304131 , fusesmb en hing die aan mountpoint /media/network.
Die map zette ik als het volgende:
eigenaar: mijn useraccount - lezen en schrijven
groep: fuse - lezen en schrijven
anderen: lezen en schrijven


Als ik dan fusesmb start met /media/network als mountpoint, worden ineens de eigenschappen van die map veranderd:
eigenaar: mijn useraccount - lezen en schrijven
groep: groep met zelfde naam als mijn useraccount - alleenlezen
anderen: alleenlezen


Als ik fusesmb kill, worden de eigenschappen van de map weer normaal.
Er is hier dus iets geks aan de hand. Hoe verhelp ik dit? Programma's kunnen nu namelijk niet meer bij deze map, en dat heb ik juist nodig om te back-uppen.

Offline Double12

  • Lid
Fusesmb kan network share niet openen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/26, 22:13:17 »
Is er hier niet iemand met verstand van gebruikersrechten of verstand van de werking van fusesmb?