Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Enkel aanhalingsteken (') geeft vervelende problemen  (gelezen 1631 keer)

Offline kramer65

  • Lid
Enkel aanhalingsteken (') geeft vervelende problemen
« Gepost op: 2008/07/30, 09:18:34 »
Hallo,


Ik heb sinds een tijdje Ubuntu 8.04 en het werkt als een toeter. Nu loop ik alleen tegen iets waaaanzinnig irritants aan.

Als ik schrijf en ik gebruik een enkel aanhalingsteken (') MOET ik daarna een spatie drukken. Als ik daarna een letter druk waar hij bovenop kan dan doet ie dat wel ('+n wordt ń etc) maar als dat niet kan krijg ik zo'n keiharde systeempiep en doet ie niets ('+p wordt dus helemaal niets + piep).

Weet iemand hier een oplossing voor? Dat ie bijvoorbeeld meteen dat enkele aanhalingsteken doet, of dat ie hem wel weergeeft als ie toch niet op de volgende letter zou kunnen. Dat zou beiden prima zijn (maar zou het eerste prefereren..).

Help zou fantastisch zijn!!

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Enkel aanhalingsteken (') geeft vervelende problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/30, 10:37:49 »
Direct ' en " weergeven: Systeem - Voorkeuren - Toetsenbord - Tab indelingen -
Daar staat als het goed is nu VS Internationaal (met dode toetsen). Als er ook enkel VS Internationaal staat, dan moet je die gebruiken.

Enkel aanhalingsteken (') geeft vervelende problemen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/30, 10:39:40 »
Uiteraard wordt '+p niets, dat teken bestaat niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Enkel aanhalingsteken (') geeft vervelende problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/30, 10:52:26 »
Citaat van: kramer65
Hallo,


Ik heb sinds een tijdje Ubuntu 8.04 en het werkt als een toeter. Nu loop ik alleen tegen iets waaaanzinnig irritants aan.

Als ik schrijf en ik gebruik een enkel aanhalingsteken (') MOET ik daarna een spatie drukken. Als ik daarna een letter druk waar hij bovenop kan dan doet ie dat wel ('+n wordt ń etc) maar als dat niet kan krijg ik zo'n keiharde systeempiep en doet ie niets ('+p wordt dus helemaal niets + piep).

Weet iemand hier een oplossing voor? Dat ie bijvoorbeeld meteen dat enkele aanhalingsteken doet, of dat ie hem wel weergeeft als ie toch niet op de volgende letter zou kunnen. Dat zou beiden prima zijn (maar zou het eerste prefereren..).

Help zou fantastisch zijn!!
Dat gaat niet lukken: je zult eraan "moeten" wennen. Of de "internationaal"-stand uitschakelen, maar dan kun je geen trëmä's en äccéntën meer tikken. In het begin vond ik dat ook wat lastig, maar inmiddels weet ik niet beter meer.  :-)
Voor de historici: http://forum.ubuntu-nl.org/message/24310#p24310

De "internationaal"-stand van Ubuntu is overigens wat internationaler dan die van Windows: er zijn immers talen waar ń en ś bestaan.

Offline kramer65

  • Lid
Enkel aanhalingsteken (') geeft vervelende problemen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/30, 11:29:18 »
Ik heb in navolging van de tip van dvdmeer die toetsenbord indeling veranderd maar dat werkt dus toch niet helemaal. Ik heb de volgende opties geprobeerd:

VS internationaal (met dode toetsen)
VS alternatief internationaal (voormalig us_int)
VS with EuroSign on 5
VS international (AltGr dead keys)
VS

maar geen van allen behaald het beoogde resultaat.

Hebben jullie nog meer tips?

Enkel aanhalingsteken (') geeft vervelende problemen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/30, 12:02:36 »
gewoon wennen is het snelste... :-)

Enkel aanhalingsteken (') geeft vervelende problemen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/30, 12:04:29 »
Zoals het nu is het de officiële manier, je zult eraan moeten wennen.

Offline kramer65

  • Lid
Enkel aanhalingsteken (') geeft vervelende problemen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/30, 12:09:32 »
potverdepotver!

Ik zat nog ns op die andere pagina te lezen die was gegeven. Ik wist helemaal niet dat er wel een Nederlands toetsenbord is geweest maar dat die Anglofiele Hollanders dat weer niet gebruiken ten voordele van de Amerikaanse versie..

Nouja, er maar aan wennen dan..

(ben zelf ook n Nederlander overigens, maar word af en toe een beetje gek van het feit dat alles steeds meer in het Engels moet..)