Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wubi - Ubuntu Installer for Windows  (gelezen 12240 keer)

Offline spawn

  • Lid
Wubi - Ubuntu Installer for Windows
« Gepost op: 2008/10/02, 19:10:15 »
zijn er mensen die ervaring hebben met wubi?

niet voor mijzelf maar ben nieuwschierig of ik het kan aanraden aan mensen die windows hebben zodat ze kunnen proefen van linux.
want vaak vinden ze met een cd een te grote drempel

groet spawn

EDIT: de link is natuurlijk wel makkelijk http://wubi.sourceforge.net/ ;)
''the quieter you become, the more you are able to hear''

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Wubi - Ubuntu Installer for Windows
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/02, 19:25:45 »
Dit onderwerp past waarschijnlijk beter in het "Installatie" forumonderdeel.
Ik verplaats hem even.

Wubi - Ubuntu Installer for Windows
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/02, 19:29:19 »
Een keer gedaan. Resultaat: installatie verliep goed, Ubuntu start niet op. XP weigert af te sluiten sinds Wubi geïnstalleerd is. Wubi verwijderd en alles is weer goed.

Offline spawn

  • Lid
Wubi - Ubuntu Installer for Windows
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/02, 19:33:09 »
@arie, okee dat dacht ik al wel, ik geef zelf ook uiteraard de voorkeur aan dualboot of een normale instalatie,
maar een windows gebruiker is zo wel sneller geneigd om de drempel te nemen , alleen ik maakte me zorgen of er dan niet bugs inzitten of veel fouten want dan zou hij juist een slechte indruk krijgen.

Citaat van: cumulus007
Een keer gedaan. Resultaat: installatie verliep goed, Ubuntu start niet op. XP weigert af te sluiten sinds Wubi geïnstalleerd is. Wubi verwijderd en alles is weer goed.
hhmm ja daar was ik al bang voor
''the quieter you become, the more you are able to hear''

Wubi - Ubuntu Installer for Windows
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/02, 19:41:28 »
Heb de laatste tijd veel ubuntu-installaties gedaan. Mijn ervaring: beter installeren van op een live cd. Maar!!! Soms werkte dat niet echt goed. Dan gebruikte ik de wubi-installer en die werkte wel. Voor de niet kenner is de wubi fantastisch!! Je moet geen partioneringskeuze maken (die toch niet evident is voor newbees) en dat vind ik een meerwaarde van wubi. Plus, hij zet ubuntu automatisch netjes naats je Windows, je kunt als gebruiker geen fout maken en je windows per ongeluk verwijderen zoals reeds is gebeurd (naar ik zo her en der heb gehoord).

Offline Jan E.

  • Lid
Wubi - Ubuntu Installer for Windows
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/03, 07:21:26 »
Heb op dit moment 2 Wubi installaties hier "staan". Beide draaien als een zonnetje. Heel misschien ietsje trager dan de reguliere install, maar zeker niet onoverkomelijk. Grote voordeel in mijn geval: Het betreft een pc-van-de-baas, waarop ik eigenlijk niet mag rommelen..... En toen het een paar weken door een heftig Windows virus mis ging, had ik dus een probleem. Maar ja.. Bloed kruipt waar het niet gaan kan. En dan is Wubi een mooie oplossing!

Ik gebruik overigens Windows Vista Business 64 (een legale!), met daarnaast dus Ubuntu 8.04.1, in de 32 bits versie - geinstalleerd onder Wubi op een laptop: HP Compaq 8710w. Mooie combinatie!
Daarnaast draait een Fujitsu-Siemens Amilo Pro V3515, met daarop Windows XP (ook weer legaal....) en Ubuntu 8.04.1, wederom geinstalleerd onder Wubi. (omdat dat op die HP zo mooi liep en de kids graag spelletjes spelen onder Windows)


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Nick1890

  • Lid
Wubi - Ubuntu Installer for Windows
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/03, 19:14:51 »
Naast DualBoot gebruik ik Wubi reeds sinds Ubuntu 7.04 en daar heb ik nog nooit last mee gehad. (zie mijn TechSpecs onderaan)
De originele Ubuntu-Wubi omzetten naar Xubuntu, Kubuntu of Edubuntu is geen probleem.
Geen problemen met partitioneren en/of GRUB-installatie vermits alles automatisch verloopt.
Voor de rest werkt het 100% identiek aan een normale installatie, dus up to date houden van je systeem, installeren of verwijderen van nieuwe software, alles kan.
En ben je het moe, dan de-installeer je het ganse gedoe (vanuit Windows) net zoals eender ander Windows-programma.
Hét systeem dus voor beginners met een algemene drempelvrees voor Linux.
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.
Selfmade PC//Athlon XP 2200+//1028Mb RAM//ATI 9600 128 MB//HD1 80GB//HD

Re: Wubi - Ubuntu Installer for Windows
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/19, 12:40:09 »
hallo...ben zelf niet bekend met wubi,doch is er iemand die aardvark op seniorennet kan helpen ? :
Citaat van: aardvark
Dag, ik heb onlangs met wubi ubuntu 8.10 binnengehaald en geïnstalleerd.
Daarna heb ik zoals gevraagd de computer opnieuw opgestart. Ik kon toen kiezen tussen Windows Vista en Ubuntu. Ik heb gekozen voor ubuntu en na een korte start bleef het systeem steken op A:\ en ging vervolgens niet verder.
Kan iemand mij hiermee verder helpen.
http://www.seniorennet.be/forum/viewtopic.php?t=101105

Offline kr00nbrt

  • Lid
Re: Wubi - Ubuntu Installer for Windows
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/19, 23:50:02 »
Installeren met Wubi was een fluitje van een cent. Helaas lukte het niet een werkende internetverbinding te krijgen met mijn eigen router. De draadloze verbindingen van de buren 'zag' ik wel. Toen ik daarom probeerde te deïnstalleren mbv XP gebeurde er niets. Ik heb nog geen manier gevonden om ubuntu te verwijderen. Ik ben niet gelukkig met deze situatie.

Re: Wubi - Ubuntu Installer for Windows
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/20, 02:23:21 »
Vraag ik me af waarom je Ubuntu wilt uninstalleren zodra je de wireles niet aan de gang krijgt ??
Beetje wazig hoor ?
Je gaat toch eerst proberen dit voor elkaar te krijgen.
Je zal ongetwijfeld de boel beveiligt hebben en nu niet de juiste sleutel erin krijgen.

mja, wazig als je je eigen beveiligde systeem niet op kunt komen.

BTW
WUBI is en blijft om te testen, alhoewel het leuk en goed kan werken is het minder betrouwbaar dan wanneer je het echt als OS installeert, al dan niet als dualboot.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Marc0

  • Lid
Re: Wubi - Ubuntu Installer for Windows
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/20, 20:25:00 »
Ik had een maand of vier geleden nog nooit van Ubuntu gehoord. Nadat ik op internet er van alles over gelezen had besloot ik vrijwel meteen tot een dual-boot installatie naast Vista. Dit ging helaas mis met partitioneren (mezelf flink overschat). Eenmaal de schrik te boven en Vista in oude staat hersteld heb ik Wubi geïnstalleerd. Geweldig! Installatie was kinderlijk eenvoudig en Ubuntu draait als een zonnetje. Bij het opstarten van de pc kiest mijn partner voor het vertrouwde Vista en ik selecteer standaard Ubuntu (loopt ook veel sneller als Vista). Wegens omstandigheden Wubi inmiddels ook al een keer volledig verwijderd en opnieuw geïnstalleerd zonder enige strubbelingen.

Van verschillende ervaren Ubuntu-deskundigen hier op het forum lees ik berichten dat Wubi behoorlijk onder zou doen voor een echte Ubuntu-installatie. Voor een beginneling als ik werkt het prima en zie ik nog geen enkele reden om weer van Wubi af te stappen. De laagdrempelige kennismaking via Wubi heeft er al wel toe geleid dat ik inmiddels een oude pc en een gebruikte laptop volledig op Xubuntu heb draaien en ook de kinderen daar prima mee overweg kunnen.

Re: Wubi - Ubuntu Installer for Windows
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/20, 20:29:10 »
Probleem met wubi zou kunnen zijn dat indien je vista crasht je Ubuntu niet meer kan opstarten.
Omdat die op een endles virtuele partitie staat in window.

Voordeel van Ubuntu als dualboot naast window is dat wanneer je window crasht je nog steeds kan werken in Ubuntu en eventueel belangrijke zaken kan backuppen en of de window in kwestie kan repareren.

zomaar 1 van de dingetjes waar je tegenaan loopt...
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline kr00nbrt

  • Lid
Re: Wubi - Ubuntu Installer for Windows
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/20, 22:47:29 »
Niet zo leuk als wubi alleen is om te testen en je kan het vervolgens niet meer verwijderen.

Dat verhaal over beveiliging.
Als je scherp oplet tijdens het lezen;
  • ik zie mijn eigen draadloze verbinding niet als ik op het netwerkicoontje klik terwijl ik die van de buren wèl zie.
  • Daarbij maakt het niet uit of de wep beveiliging aan of uit staat op de router. Het kan dus niet aan de encryptie liggen.
  • Verder als ik de netwerknaam handmatig invoer, zie ik de verbinding wel staan tussen de andere verbindingen maar wordt het signaal niet opgepikt. Er is geen groene aanduiding van de sterkte.
  • Dubbelklik ik op deze lege netwerkverbinding dan verdwijnt het hele netwerk icoontje.


Een tip om het wat scherper te zien zou welkom zijn een tip over het verwijderen van Grub en ubuntu ook

Re: Wubi - Ubuntu Installer for Windows
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/21, 02:11:33 »
wep beveiliging is net zo goed als geen beveiliging, dus daar hoef je je zowiezo niet druk over te maken.
Gewoon een kwestie van wep uitzetten op je router.

Grub weghalen doe je met een windows cd en herstel je de MBR.

Wubi weg halen in windows ??

Sja ff wubi intikken in de zoekfunctie van het forum doet wonderen.
Start windows,
Ga naar het configuratiescherm > vervolgens software > en verwijder ubuntu daar.

mja zijn nog meer mogelijkheden natuurlijk, moet je er wel ff naar zoeken en niet bij iedere post over klagen hoor ??

Zie zelfs hele mooie linkjes naar geweldige How To's hoe je hem kan verwijderen....
« Laatst bewerkt op: 2008/11/21, 02:14:09 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Nick1890

  • Lid
Re: Wubi - Ubuntu Installer for Windows
« Reactie #14 Gepost op: 2008/11/21, 19:48:04 »
@ Kr00nbrt -- Wubi DE-installeren:
In tegenstelling tot wat Gandyman zegt, raad ik je NIET aan om te deinstalleren via de in Windows ingebouwde "Configuratiescherm/Software" functie.
Ga daarentegen via Verkenner naar de partitie waar je indertijd Wubi installeerde en ga naar de Directory "UBUNTU".
Daar vind je niet alleen 4 verschillende Sub-Directories van Wubi, maar eveneens 4 andere files waaronder "Uninstall-Ubuntu.exe".
Dubbelklikken op die laatste start immers wél de door jou gezochte opruim-procedure. (Heb die de laatste jaren ondertussen zelf al zo´n 3 keer gebruikt)
Indien niet, laat het me weten want dan is er hoogstwaarschijnlijk iets serieus mis met die Wubi-installatie.
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.
Selfmade PC//Athlon XP 2200+//1028Mb RAM//ATI 9600 128 MB//HD1 80GB//HD

Re: Wubi - Ubuntu Installer for Windows
« Reactie #15 Gepost op: 2008/11/21, 20:41:57 »
Citaat
In tegenstelling tot wat Gandyman zegt, raad ik je NIET aan om te deinstalleren via de in Windows ingebouwde "Configuratiescherm/Software" functie.

hm ?

En wat word er dan opgestart wanneer je de snelkoppeling gebruikt die in de Configuratiescherm/Software uninstaller staat ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline kr00nbrt

  • Lid
Re: Wubi - Ubuntu Installer for Windows
« Reactie #16 Gepost op: 2008/11/22, 10:43:49 »
Probleem was juist dat het niet lukte via xp.
Dank voor je zoek tips
Ubuntu nu via live-cd geïnstalleerd.
Draadloze verbinging lukt wel bij een aander radio kanaal van de router ( no.11). Vreemd.
Over dat mopperen. Fantastisch dat je je kennis belangeloos wilt delen met anderen die open source ook een warm hart toedragen.

Offline spawn

  • Lid
Re: Wubi - Ubuntu Installer for Windows
« Reactie #17 Gepost op: 2008/11/24, 19:54:30 »
Probleem met wubi zou kunnen zijn dat indien je vista crasht je Ubuntu niet meer kan opstarten.
Omdat die op een endles virtuele partitie staat in window.

Voordeel van Ubuntu als dualboot naast window is dat wanneer je window crasht je nog steeds kan werken in Ubuntu en eventueel belangrijke zaken kan backuppen en of de window in kwestie kan repareren.

zomaar 1 van de dingetjes waar je tegenaan loopt...

hhmm ik had wubi bij iemand erop gezet zodat ze konden proefen van ubuntu, dat beviel dus goed.
vooral toen windows crashte inderdaad maar wubi deed het wel gewoon nog, als het iets in het register was waarom windows crashte is het ook wel logische want met het bestandsysteem en mbr is niks aan de hand dan dus hebben ze alleen nog maar op ubuntu gekunnen,
alleen na een week toen ik er weer was om windows opnieuw te instaleren gooi je wubi er natuurlijk automatische vanaf,
en nu hebben ze dualboot met ubuntu als eerste boot keus en bevalt ze goed.

MVG spawn

ps. zomaar een verhaaltje dat wubi toch zijn doel heeft berijkt :)
''the quieter you become, the more you are able to hear''

Offline satshow

  • Lid
Re: Wubi - Ubuntu Installer for Windows
« Reactie #18 Gepost op: 2008/11/24, 21:13:48 »
Ik heb wubi draaien hier namelijk windows vista samen met ubuntu 8.10
Vanuit ubuntu kan ik zo op mijn vista komen, heeft wel wat moeite gekost maar werkt prima.
De reden dat ik het zo wil hebben is dat bv mijn gsm updaten via ubuntu niet echt wil lukken, dus dat kan ik prima doen via vista.
Verder ben ik nog steeds bezig om programmas te zoeken onder ubuntu die ik onder vista wel gebruik, sommigen programmas gebruik ik nu eenmaal niet iedere dag.
Maar de meeste standaardzaken kan ik al prima doen onder ubuntu, moet alleen mijn mail nog in ubuntu zetten die haal ik nog onder vista binnen op het moment. Het valt niet echt mee om de mail zowel onder vista en ubuntu te kunnen benaderen dus als het ware 1 mailbox voor beide besturingssystemen.

Offline spawn

  • Lid
Re: Wubi - Ubuntu Installer for Windows
« Reactie #19 Gepost op: 2008/11/25, 22:11:38 »
Ik heb wubi draaien hier namelijk windows vista samen met ubuntu 8.10
Vanuit ubuntu kan ik zo op mijn vista komen, heeft wel wat moeite gekost maar werkt prima.
De reden dat ik het zo wil hebben is dat bv mijn gsm updaten via ubuntu niet echt wil lukken, dus dat kan ik prima doen via vista.
Verder ben ik nog steeds bezig om programmas te zoeken onder ubuntu die ik onder vista wel gebruik, sommigen programmas gebruik ik nu eenmaal niet iedere dag.
Maar de meeste standaardzaken kan ik al prima doen onder ubuntu, moet alleen mijn mail nog in ubuntu zetten die haal ik nog onder vista binnen op het moment. Het valt niet echt mee om de mail zowel onder vista en ubuntu te kunnen benaderen dus als het ware 1 mailbox voor beide besturingssystemen.


met imap van google bijv. zou je wel je mail in allebei de email programma`s moeten kunnen krijgen
''the quieter you become, the more you are able to hear''

Offline satshow

  • Lid
Re: Wubi - Ubuntu Installer for Windows
« Reactie #20 Gepost op: 2008/11/27, 11:57:18 »
Ben aan het zoeken geweest hoe ik dat werkend zou moeten krijgen maar kom er niet echt uit hoe dat werkt imap via gmail

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wubi - Ubuntu Installer for Windows
« Reactie #21 Gepost op: 2008/11/27, 12:05:58 »
Ben aan het zoeken geweest hoe ik dat werkend zou moeten krijgen maar kom er niet echt uit hoe dat werkt imap via gmail

Imap is niet nodig; je kunt POP3-ondersteuning inschakelen in Gmail en Mozilla Thunderbird installeren in zowel Vista als Ubuntu. Vervolgens kun je Thunderbird in beide besturingssystemen zo instellen, dat Thunderbird alleen *kopieën* binnenhaalt van de berichten, en dus de berichten op de server van Gmail niet verwijdert.

Dan heb je dezelfde postbus in beide systemen.  :-)

Offline satshow

  • Lid
Re: Wubi - Ubuntu Installer for Windows
« Reactie #22 Gepost op: 2008/11/27, 12:32:13 »
Ja dat wel maar als ik op een mail antwoord zie ik dat toch niet onder het andere besturingssysteem en krijg weer een antwoord terug op de andere dan is het wat lastig volgen.
Overigens gebruik ik opera als mailclient hier