Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LibreOffice: ronduit domme formulering om speciale tekens op te roepen  (gelezen 3383 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Als je een bepaald symbool wil invoeren in een LO Writer-document, vb. het vrouwelijk-symbool, kan je dat via invoegen en dan zoeken naar een symbool. Er wordt dan telkens ook rechts onderaan een code gegeven, vb. "U+02BE", die je zou kunnen gebruiken om het karakter via het toetsenbord in te voeren.

Helaas is de help-uitleg over deze functie totaal gebruiks-on-vriendelijk en zelfs ronduit onduidelijk (zie uittreksel onderaan). Ik gebruik LO al meer dan 10 jaar met grote tevredenheid, maar dat van die symbolen heb ik altijd al een slechte werkwijze gevonden. Ik denk dat er geen kat is--behalve computer-nerds--die speciale tekens vlot kan invoeren in Writer zonder eerst 4 dagen opzoekwerk.


"
Alle Unix-systemen: (Alt Gr) als extra Compose-toets. De (Alt Gr)-toets kan in LibreOffice werken als de Compose-toets, als u de omgevingsvariabele SAL_ALTGR_COMPOSE instelt. De Alt-Gr-toets moet een mode_switch activeren, dus moet bijvoorbeeld xmodmap -e "keysym Alt_R = Mode_switch" worden ingesteld. Druk eerst op (Alt Gr), dan op de eerste modifier, dan de tweede modifier. De tekens worden gecombineerd zoals op een Solaris-systeem beschreven in het bestand /usr/openwin/include/X11/Suncompose.h.
"
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: LibreOffice: ronduit domme formulering om speciale tekens op te roepen
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/10, 10:28:57 »
Niet bepaald duidelijk, inderdaad. Tja, ik zou zeggen: meld je aan bij het LibreOffice-project, en bied daar je hulp aan bij het verbeteren van de handleidingen.  :)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: LibreOffice: ronduit domme formulering om speciale tekens op te roepen
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/10, 11:00:24 »
Die beschrijving is inderdaad knudde.

Maar zo slecht werkt het toch allemaal niet in LO? Je gaat naar Invoegen > Speciale tekens, zoekt het gewenste teken op en drukt op OK. Klaar!

Je hoeft die code niet te gebruiken. En als je een nogal speciaal teken vaak wilt gebruiken, misschien is het dan een idee er een macro voor te maken en die macro onder een eigen knop te stoppen? Dat gaat tegenwoordig in LO heel aardig.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: LibreOffice: ronduit domme formulering om speciale tekens op te roepen
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/10, 11:18:28 »
Die beschrijving is inderdaad knudde.
Tsjonge, het lijkt wel alsof een programmeur een handleiding probeert te beschrijven....  =D =D

Vraag me überhaupt af of het correct is wat er staat, of het op alle systemen werkt en of alle benodigde info bevat die je nodig hebt: wat moet je bv. met een omgevingsvariabele als SAL_ALTGR_COMPOSE nu in vredesnaam doen???

Wat pjotr zegt, gewoon aanmelden bij LO (liefst met een eigen voorstel).

Offline Jenske

  • Lid
Re: LibreOffice: ronduit domme formulering om speciale tekens op te roepen
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/10, 12:35:22 »
Die beschrijving is inderdaad knudde.

(...)


Het klopt dat je inderdaad een symbool kan invoegen op deze grafische wijze. Maar dat wil ik dus nu net niet, want sommige symbolen gebruik ik dermate frequent dat ik echt geen zin heb om eerst allerlei knoppen aan te klikken. Ik ben nl. nogal een toetsenbord-man, zeker als het om tekstverwerking gaat. Zo zal je me ook nooit zien knippen en plakken met gebruikmaking van de werkbalken. Zo bespaar ik kilometers muis-bewegingen (en mijn pols ...).
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: LibreOffice: ronduit domme formulering om speciale tekens op te roepen
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/10, 12:48:39 »
En als je een nieuwe entry maakt bij Autocorrectie/tab "Vervangen"?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: LibreOffice: ronduit domme formulering om speciale tekens op te roepen
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/10, 15:58:14 »
En als je een nieuwe entry maakt bij Autocorrectie/tab "Vervangen"?

Ja, dat is waar ook. Steengoede tip voor een heleboel dingen, Vuurvosje. Dat heb ik in het werk altijd met veel plezier gebruikt. Gebruik dan bijvoorbeeld een hoofdletter, gevolgd door een uitroepteken. Die combinatie is in normale tekst ondenkbaar. Voorbeeld: Ubuntu Forum > U! Dan tik je U! en pats, er staat Ubuntu Forum.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: LibreOffice: ronduit domme formulering om speciale tekens op te roepen
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/10, 16:09:09 »
Uit onderstaand stukje (paragraaf II.B) begrijp ik dat de functie "Compose Unicode Characters" met Alt-F9 opgeroepen kan worden. Als je dan daarna de code opgeeft (die moet je dan wel weten), krijg je het speciale karakter.
http://ask.libreoffice.org/en/question/7663/lo-writer-insert-special-characters-by-shortcut-keys/

Noot. Heb op dit moment LO niet bij de hand, dus kan het niet zelf uitproberen. Just give it a try...

Offline vanadium

  • Lid
Re: LibreOffice: ronduit domme formulering om speciale tekens op te roepen
« Reactie #8 Gepost op: 2015/04/10, 19:12:11 »
Waar je naar verwijst, gaat over een extensie: http://extensions.openoffice.org/en/project/compose-special-characters.
Voor Openoffice tot en met een zekere versie. Heeft naar verluid ook op LO gewerkt, maar blijvende werking niet gegarandeerd. Ik denk ook dat je het tegenwoordig best zoekt in de autocorrect functie, dan wel autotext, dan wel macro's (drie verschillende opties dus). Anders eens de Linux compose toets aanzetten en eens verkennen hoever je daarmee geraakt.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: LibreOffice: ronduit domme formulering om speciale tekens op te roepen
« Reactie #9 Gepost op: 2015/04/10, 20:01:08 »
Waar je naar verwijst, gaat over een extensie: http://extensions.openoffice.org/en/project/compose-special-characters.
Voor Openoffice tot en met een zekere versie. Heeft naar verluid ook op LO gewerkt, maar blijvende werking niet gegarandeerd.
Heb dit net uitgeprobeerd. In de dialoog Speciale tekens, zou dan een knop zichtbaar moeten worden met CSC Shortcut. Deze wordt NIET zichtbaar, ergo, de extensie werkt niet (meer) voor LO. Helaas.
http://www.productivityapps.com/csc.html

Offline Henkp

  • Lid
Re: LibreOffice: ronduit domme formulering om speciale tekens op te roepen
« Reactie #10 Gepost op: 2015/04/10, 20:05:00 »
Waar je naar verwijst, gaat over een extensie: http://extensions.openoffice.org/en/project/compose-special-characters.
Voor Openoffice tot en met een zekere versie. Heeft naar verluid ook op LO gewerkt, maar blijvende werking niet gegarandeerd. Ik denk ook dat je het tegenwoordig best zoekt in de autocorrect functie, dan wel autotext, dan wel macro's (drie verschillende opties dus). Anders eens de Linux compose toets aanzetten en eens verkennen hoever je daarmee geraakt.

Citaat
de Linux compose toets aanzetten

Welke toets is dat? Klinkt misschien wel dom. Maar ik weet het simpelweg niet!

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: LibreOffice: ronduit domme formulering om speciale tekens op te roepen
« Reactie #11 Gepost op: 2015/04/10, 20:12:39 »
Citaat
de Linux compose toets aanzetten
Welke toets is dat? Klinkt misschien wel dom. Maar ik weet het simpelweg niet!
Deze kun je aanzetten via Toetsenbord, Sneltoetsen, Typen, Samensteltoets.

Echter, standaard (op een toetsenbord met dode toetsen) heb je die niet nodig, want het gaat automatisch: druk bv op " en daarna op e en je krijgt ë. Wil je een losse ", dan toets je "<spatie>. Dit werkt in heel het systeem, dus ook/zeker in LO.

Nadeel is dat de hoeveelheid samengestelde letters beperkt is. In LO heb je met die dialoog veel meer tot je beschikking. Maar je kunt erg ver komen, dat wel.

Offline Henkp

  • Lid
Re: LibreOffice: ronduit domme formulering om speciale tekens op te roepen
« Reactie #12 Gepost op: 2015/04/10, 20:21:27 »
Citaat
de Linux compose toets aanzetten
Welke toets is dat? Klinkt misschien wel dom. Maar ik weet het simpelweg niet!
Deze kun je aanzetten via Toetsenbord, Sneltoetsen, Typen, Samensteltoets.

Echter, standaard (op een toetsenbord met dode toetsen) heb je die niet nodig, want het gaat automatisch: druk bv op " en daarna op e en je krijgt ë. Wil je een losse ", dan toets je "<spatie>. Dit werkt in heel het systeem, dus ook/zeker in LO.

Nadeel is dat de hoeveelheid samengestelde letters beperkt is. In LO heb je met die dialoog veel meer tot je beschikking. Maar je kunt erg ver komen, dat wel.de Linux compose toets aanzetten

Vriendelijk bedankt. Maar ik heb de dode toetsen al aan staan en de meeste heb ik in file staan. Dus ik vind het wel goed zo.
Maar in ieder geval weer wat geleerd!  =D

Offline Jenske

  • Lid
Re: LibreOffice: ronduit domme formulering om speciale tekens op te roepen
« Reactie #13 Gepost op: 2015/04/11, 14:13:08 »
Ik heb inderdaad ook weer wat bijgeleerd.

Maar, om terug op mijn oorspronkelijke opmerking te komen: het is naar mijn bescheiden (Belgische) redenering "nogal vreemd" dat "ze" bij LibreOffice blijkbaar er niet aan denken om hun "speciale-tekens"-functie een ietsiepietsie duidelijker te maken. De huidige handleiding -- what's in a name -- is nog onduidelijker dan een in Kanji geschreven tekst uit de 14de eeuw, die wordt voorgelegd aan een bijziende bewoner van Mars met een laag IQ, gezeten in een donker kamertje en waarbij zijn tekst wordt bezoedeld door een enorme koffievlek ...

(om u maar even mijn frustratie toe te lichten)
("nogal vreemd" is hier te lezen als: "van de pot gerukt, totaal incompetent, gebruiksonvriendelijk, net niet achterlijk")

Maar niet getreurd: in mijn volgende (aparte) post op dit forum zal ik aangeven hoe het wél moet. Ik heb het nl. ondertussen ontdekt.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: LibreOffice: ronduit domme formulering om speciale tekens op te roepen
« Reactie #14 Gepost op: 2015/04/11, 14:18:31 »
Zie mijn post net hiervoor.

Dé oplossing:

https://help.ubuntu.com/stable/ubuntu-help/tips-specialchars.html



Voorbeeld: je wil het euro-symbool invoeren.
In de tabel "speciale karakters" staat vermeld als code: U+20AC

Om dat in te voeren tik je:
SHIFT+CTRL+U

(er staat dan een onderlijnde "u" op je scherm)

typ dan gewoon
20AC

Nog voordat je "LibreOffice is fantastisch" kan zeggen, zal je merken dat heel de zwik is veranderd in het euro-symbool: "€"





("Ja maar", hoor ik u zeggen, "dat euro-teken kan je toch standaard invoeren door ALT-GR+E in te drukken". Jep, het was maar een voorbeeld, hé. Want het werkt net zo goed met het symbool voor de cubische wortel (U+221B) en dát staat op geen enkel toetsenbord).
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline EZ-man

  • Lid
Re: LibreOffice: ronduit domme formulering om speciale tekens op te roepen
« Reactie #15 Gepost op: 2015/04/11, 14:41:48 »
@Jenske: dank je voor de heldere uitleg. Is ook te lezen in "verlicht" Groningen  :D

Voor typografisch geinteresseerden is hier de uitgebreidde unicode karakterset : http://unicode-table.com/en/     :P

Offline Atwist

  • Lid
Re: LibreOffice: ronduit domme formulering om speciale tekens op te roepen
« Reactie #16 Gepost op: 2015/04/11, 16:06:31 »
Werkt het rechter Alt Gr. en de "E" toets dan niet voor het "€" teken, dit werkt bij mij goed  :rolleyes:
Andreas                       Ik ben blij dat ik Linux Mint 17.2 heb leren kennen

Mijn excuus voor de vele Windows termen, moet nog leren Linux denken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: LibreOffice: ronduit domme formulering om speciale tekens op te roepen
« Reactie #17 Gepost op: 2015/04/11, 16:15:27 »
Voorbeeld: je wil het euro-symbool invoeren.
In de tabel "speciale karakters" staat vermeld als code: U+20AC

Om dat in te voeren tik je:
SHIFT+CTRL+U

(er staat dan een onderlijnde "u" op je scherm)

typ dan gewoon
20AC

Nog voordat je "LibreOffice is fantastisch" kan zeggen, zal je merken dat heel de zwik is veranderd in het euro-symbool: "€"
Bij mij werkt die manier niet. Misschien omdat ik ibus heb afgezet. Dit was nodig om Autokey werkend te krijgen (en vroeger ook om de anonyme browser tor te kunnen gebruiken)

Offline Henkp

  • Lid
Re: LibreOffice: ronduit domme formulering om speciale tekens op te roepen
« Reactie #18 Gepost op: 2015/04/11, 16:33:31 »
Werkt het rechter Alt Gr. en de "E" toets dan niet voor het "€" teken, dit werkt bij mij goed  ;/

Bij mij werkt dat ook, wel met de dode toetsen instelling.
Dus zowel op Ubuntu, Xubuntu, Mint 17.1 Rebecca allemaal 64 Bit

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: LibreOffice: ronduit domme formulering om speciale tekens op te roepen
« Reactie #19 Gepost op: 2015/04/11, 16:39:37 »
Voorbeeld: je wil het euro-symbool invoeren.
In de tabel "speciale karakters" staat vermeld als code: U+20AC
Om dat in te voeren tik je: SHIFT+CTRL+U
(er staat dan een onderlijnde "u" op je scherm)
typ dan gewoon: 20AC
Geniaal, dit werkt erg goed!!! En nu nog de help aanpassen, want het zou zomaar eens kunnen dat deze methode universeel voor álle platformen geldt.

EDIT. Ik zie nu dat dit helemaal niets met LO te maken heeft, maar meer met het platform, in dit geval dus Ubuntu. Dat zou dus kunnen betekenen dat de handleiding van LO niet zo makkelijk herschreven kan worden, want daar zul je rekening moeten houden met het platform. Bv. op Windows zal dit niet werken (denk ik zo maar).
Werkt het rechter Alt Gr. en de "E" toets dan niet voor het "€" teken, dit werkt bij mij goed  :rolleyes:
Zelf gebruik ik altijd (rechtse) Alt + 5. Dat werkt voor zover ik kan zien platform- en applicatie-onafhankelijk.
Op veel toetsenborden staat dat €-symbool wel ingetekend op de 5-toets; maar zelfs al staat het er niet, dan kun je m zo toch altijd oproepen.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/11, 16:46:23 door markba »

Offline Atwist

  • Lid
Re: LibreOffice: ronduit domme formulering om speciale tekens op te roepen
« Reactie #20 Gepost op: 2015/04/11, 16:46:14 »
Citaat
Zelf gebruik ik altijd (rechtse) Alt + 5. Dat werkt voor zover ik kan zien platform- en applicatie-onafhankelijk.
Op veel toetsenborden staat dat €-symbool wel ingetekend op de 5-toets; maar zelfs al staat het er niet, dan kun je m zo toch altijd oproepen.

Oei ik moet even recht zetten, Ik gebruik alleen maar toetsenborden met Duitse indeling omdat ik veel Duitse teksten moet maken.
Andreas                       Ik ben blij dat ik Linux Mint 17.2 heb leren kennen

Mijn excuus voor de vele Windows termen, moet nog leren Linux denken.

Offline Henkp

  • Lid
Re: LibreOffice: ronduit domme formulering om speciale tekens op te roepen
« Reactie #21 Gepost op: 2015/04/11, 17:08:57 »
@markba:

Citaat
Zelf gebruik ik altijd (rechtse) Alt + 5. Dat werkt voor zover ik kan zien platform- en applicatie-onafhankelijk.
Op veel toetsenborden staat dat €-symbool wel ingetekend op de 5-toets; maar zelfs al staat het er niet, dan kun je m zo toch altijd oproepen.

Bij mij werkt dat echt niet. Of dat met die dode toetsen instelling te maken heeft weet ik niet. Dus ook al die vermeldingen in die link die hier boven vermeld staat. Werkt er niets van op mijn toetsenbord.