Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu loopt vast  (gelezen 1237 keer)

Offline OpAtJan

  • Lid
Xubuntu loopt vast
« Gepost op: 2012/12/12, 15:45:49 »
Mijn switch van het vertrouwde Ubuntu naar Xubuntu 12.4 voelde al beetje als verraad, maar ja hebt een gedateerde PC en dan wil Ubuntu 12.4 niet meer. Vanwege de vele lovende draadjes op dit forum maar overgestapt naar Xubuntu. Helaas kan ik tot nu toe de lovende woorden niet bevestigen. op de meest onverwachte momenten loopt e.e.a. vast. Zoals met het typen van dit bericht moest ik FF opnieuw opstarten, ook met het bekijken van foto's met Ristretto, kompleet vast niets meer mee te beginnen.
Mijn systeem is een Compaq EVO510 met 1G aan geheugen

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu loopt vast
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/12, 15:47:20 »
Doe eens een geheugenproef (memtest)? Zou best wel eens rot RAM-geheugen kunnen zijn.

Re: Xubuntu loopt vast
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/12, 17:23:27 »
Het is zeker geen gebrek aan RAM, uit ervaring weet ik dat Xubuntu heel soepel draait met 1 GB. Doe om te beginnen wat Pjotr je aanraadt. Kijk ook eens in je logs, bv. /var/log/syslog, om te achterhalen waar dat vastlopen door veroorzaakt wordt.

Re: Xubuntu loopt vast
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/12, 17:42:50 »
Het is zeker geen gebrek aan RAM, uit ervaring weet ik dat Xubuntu heel soepel draait met 1 GB. Doe om te beginnen wat Pjotr je aanraadt. Kijk ook eens in je logs, bv. /var/log/syslog, om te achterhalen waar dat vastlopen door veroorzaakt wordt.
Kapotte RAM != te weinig RAM ;)

@OpAtJan
Ik gok alleen niet dat het bij het RAM ligt, maar ter informatie, hoe oud noem jij 'gedateerd'?
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu loopt vast
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/12, 21:26:55 »
Datzelfde heb ik hier ook op één computer, het verwijderen van de gesloten-source display driver deed wonderen, de "standaard" driver werkt op die hardware gewoon beter.
Maar het kan evengoed andersom zijn, gewoon even uitproberen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Xubuntu loopt vast
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/12, 22:47:45 »
Ik heb exact dezelfde pc gehad (als sff platte desktop waar het beeldscherm bovenop paste).

De grafische chip is ietwat moeilijk (Intel 82845). De pc zelf was onverwoestbaar. PC toen maar ingeruild voor iets recenters. Er moest een low-profile AGP kaart in (en een fatsoenlijke Low-profile AGP videokaart loont eigenlijk niet meer en kost teveel voor deze pc).

Als towermodel staat hij nog bij mijn dochter op de kamer (met AGP Nvidia 6200 videokaart) en 2GB intern geheugen. Deze draait heel behoorlijk (op Xubuntu).
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline OpAtJan

  • Lid
Re: Xubuntu loopt vast
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/13, 15:04:05 »
@Pjotr Ik heb gisteren memtest ca. 1,5u laten draaien, hier zijn geen bijzonderheden gekomen.

@Cheap Applications Mijn PC is ca. 10jr oud, heb deze een aantal jaren geleden 2e hand aangeschaft. Tot op heden deed hij goed zijn best, laatstelijk met Ubuntu 11.4. Heb destijds de vorige LTS versie niet kunnen installeren, vermoedelijk door het probleem wat hier http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/problemen-met-ll-installatie-op-intel-845855gm-chipset-hier-is-de-oplossing!/ beschreven is.
Het valt me op dat FF nogal traag is als er veel foto's op de web-pagina staan. Soms verschiet de website die je bekijkt van kleur, zo ook nu met het typen van dit bericht en komt de tekst over elkaar en door elkaar heen.
Voor test heb ik Xubuntu ook op een DELL laptop gezet, ook hier is FF niet erg vlot.

OpAtJan

Offline jolo

  • Lid
Re: Xubuntu loopt vast
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/13, 15:51:43 »
Mijn systeem is een Compaq EVO510 met 1G aan geheugen
Deze dus http://reviews.cnet.com/desktops/compaq-evo-d510/4507-3118_7-20091350.html
Als daarin nog steeds de originele harddisk en cd-rom speler inzitten, zouden die last kunnen hebben van slijtage. Had je de harddisk al gecheckt met Ubuntu' Schijfgereedschap Smartgegevens. Als de harddisk al tien jaar oud is, zouden daarop weleens (veel) slechte sectoren kunnen zitten.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline OpAtJan

  • Lid
Re: Xubuntu loopt vast
« Reactie #8 Gepost op: 2012/12/14, 16:57:09 »
Ik heb schijf schijfgereedschap geïnstalleerd en gekeken naar de "gezondheid" van de schijven. Beide aanwezige schijven zijn gezond verklaard. Ik weet niet of dit ook voor de cd/dvd drive opgaat, maar met installeren heb ik hier niets van gemerkt.

Offline OpAtJan

  • Lid
Re: Xubuntu loopt vast
« Reactie #9 Gepost op: 2012/12/20, 17:41:38 »
(Voorlopig?) overgestapt op LinuxMint XFCE. Dit draait nu een paar dagen. FF gaat wel wat sneller, toch op mn DELL laptop met zowel XP als Mint draait FF toch nog beter  :'(

OpAtJan

Offline OpAtJan

  • Lid
(opgelost)Re: Xubuntu loopt vast
« Reactie #10 Gepost op: 2013/05/25, 20:04:32 »
Na opnieuw problemen te hebben, de zaak grondig aangepakt. Alle hardware vervangen  ;) ofwel: een nieuwe PC gekocht. En ja hoor, compleet met Ubuntu 12.04 erop. Prima machientje.