Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen geluid  (gelezen 611 keer)

Perhaas

  • Gast
Geen geluid
« Gepost op: 2007/01/07, 13:07:01 »
Hallo Allemaal,

Sinds een paar dagen heb ik Ubuntu Edgy geinstalleerd in een dualboot met windows XP. Alles werkt prima zonder problemen alleen het geluid wil niet lukken. Van alles al geprobeerd waaronder ook vele links vanaf dit forum maar niets geeft een oplossing.

De kaart sis sl17012 (in windows staat die als SIS sl7012) staat goed geinstalled. Er is ook naar de alias gekeken. Met Alsa mixer is ook nagekeken of er niets gemute stond en ook zijn er geen IRQ conflicten. Verder is ook mijn gebruiks account onder de audio groep in orde.

Onder XP werkt het geluid overigens normaal. Maar als ik de live CD van Edgy gebruikt dan werkt het ook niet. Heb van alles al geprobeerd maar tot nu toe geen oplossing kunnen bedenken. Misschien heeft iemand een tip/idee om me in ieder geval op het juiste spoor te zetten?

Wat gegevens van de geluidskaart. Zoals gemeld is het een sis sl17012, met everest onder windows wordt die als sis sl7012 gezien. Het is een onboard geluidskaart en werkt probleemloos onder windows XP. Het moederbord is een Fujitsi/Siemens. Als het nodig is kan ik hem precies opzoeken. In principe zou de kaart tot 5.1 moeten aan kunnen.

Hopelijk heeft er iemand een briljant idee, wil graag naar Linux maar zonder geluid is dat natuurlijk niet echt een optie..
 Grtz. Perry.

palahubog

  • Gast
Geen geluid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/07, 18:04:43 »
Hoi Perry,

check eens of er in je bios een optie staat als : plug and play os enabled/disabled en zorg
ervoor dat die optie op disabled staat,opslaan en herstarten en met een beetje geluk pakt
je kaart het.

Succes

Perhaas

  • Gast
Geen geluid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/07, 19:33:00 »
Hi palahubog,

Dank je voor je reactie, mijn bios heeft die optie niet. Dus helaas gaat dat niet werken. Inmiddels heb ik wel ontdekt dat wat ik ook probeer "IEC958 Playback AC97-SPSA" niet is uit te schakelen. Elke keer zet ik hem uit via Alsa mixer maar zodra ik den een test geluid wil maken gaat hij weer aan. Ook na het saven van de config. Heel vreemd.

Ben met een vriend al bijna de hele dag bezig geweest en telkens komen we op hetzelfde, behalve de IEC958 switch is er niets vreemd aan de config. Geen conflicten op IRQ niveau en ook geen errors tijdens het opstarten van zowel Ubuntu als een audio proggie. Wat me dwars zit is dat die switch telkens weer aangaat, er lijkt dus iets te zijn dat zich bemoeid met de audio instellingen.

Grtz. Perry.

Perhaas

  • Gast
Geen geluid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/07, 22:36:45 »
Inmiddels opgelost. Moest alleen "Front Output" bij de "Rear Jack" selecteren. Soms zijn dingen gewoon zo simpel... Alleen niet als je ernaar zoekt... :-)

Grtz., Perry

Azalin

  • Gast
Geen geluid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/08, 08:27:17 »
:-D En wij maar zoeken naar drivers, aliassen, alsa-base entries... of je klikt de aansluiting aan :)
Wellicht dat de bouwers van de driver eens wat minder wazige beschrijvingen kunnen geven. Dat zou een hoop helpen.