Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Acpi=hell  (gelezen 1369 keer)

loki

  • Gast
Acpi=hell
« Gepost op: 2008/01/31, 23:29:52 »
Sins de relaese van ubuntu Gutsy ben ik van de drup in de regen geraakt. Deze wil alleen opstarten met de parameters acpi=off. Dit is nu niet zo erg , ik moet alleen achteraf nog een beetje configureren  in een mapje modules en menu.lst met de parameters acpi=off amp power_off=1. Deze tip heb ik gekregen dankzij dit forum.

Nu werk ik vaak met Blender (magisch progamma trouwens) maar ubuntu wil dit alleen openen in volledig scherm modus. Geen probleem er bestaat nog zoiets als kubuntu waar ik toevallig ondekt had dat hier wel netjes in een appart venstertje werd geopend. Dit kleine detail zorgt voor een vlotte workflow, ware het niet van dit verdomde acpi probleem, ik vind namelijk niet het mapje modules. OK via ubuntu upgraden naar kubuntu en via Gnome probleem opgelost. Maar Gnome en KDE samen gebruiken met blender is een achteruitgang van snelheid in blender maar ook in het gewone gebruik. Dus op zoek naar een alternatief.

Boekje Linuxformat gekocht waar een ceedeetje van Mandriva bijzat, eens proberen = acpi probleem. Boot parameters helpen wel maar pc sluit dus niet af wanneer ik amp power_off nergens weet toe te voegen(fucking kde). Goed Grafisch trekt het op niks dus geen moeite doen voor een oplossing.

Door al die myserie twijfelde ik om SUSE te kopen, dus opensuse eens proberen. AAAARGGG probleem idem dito . Alleen moet ik elke keer bij opstarten acpi=off toevoegen (niet bien) en sluit mijn pc wel af maar valt niet uit. hier geraak ik ook niet in menu.lst met de parametes "sudo gedit /boot/grub/menu.lst". Bovendien vind dat systeem mijn tweede harddisk niet. Nog meer gedoe dus. Nu twijfel ik of het wel zo een goed idee is om suse te kopen.

Twee mogelijke noodopties of Windows95(laatste deftige versie van windows) of feisty, welke loopt zonder enig probleem. Voorlopig is het dus het laatste, aangezien blender beter werkt onder linux.

Nu een mogelijke oplossing zou een upgrade van mijnen BIOS zijn, maar er is mij ook bijverteld dat dit niet zonder risico is. Ik wil eigenlijk vooral begijpen wat nu het probleem is en hoe ik het kan oplossen in KDE zonder Gnome daarvoor te gebruiken.

ELKE NIEUWE VERSIE VAN EENDER WELKE DISTRO GEEFT BIJ MIJ BLIJKBAAR DIT PROBLEEM. dit is natuurlijk geen goed vooruitzicht naar de toekomst toe,
zeker omdat de oplossing in bepaalde mate niet universeel is. De parameters zijn volgens mij correct, alleen dat mapje modules bestaat bijkbaar alleen bij ubuntu.

De laatste maanden heb ik mijn pc (zonder overdrijven) reeds een 30-tig maal volledig herinstalleerd. Stilletjes aan wordt ik het echt beu. Ik twijfelde er zelfs aan terug naar windows te gaan (stel je voor!!!).

Kan er iemand de rook in mijn hoofd laten verdwijnen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Acpi=hell
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/01, 01:14:08 »
Het zou al een hoop helpen als je zou vertellen wat voor computer je hebt. Wat is het merk en type van je moederbord?

De parameter acpi=off zorgt ervoor dat acpi niet gebruikt wordt. Dat wil zeggen dat een hoop dingen niet meer werken, zoals bijvoorbeeld het uitgaan van je computer nadat je hem afgesloten hebt. Los het acpi probleem op en het zal weer werken. Een mogelijke oplossing is een bios update, maar het kan ook gewoon een bug in Ubuntu of de Linux kernel in het algemeen zijn.

"sudo gedit /boot/grub/menu.lst" gaat niet werken als je KDE gebruikt. Gedit is namelijk een Gnome programma en is waarschijnlijk niet geïnstalleerd als je KDE hebt.
In KDE gebruik je het volgende commando: kdesu kate /boot/grub/menu.lst

Overigens is het in Gnome beter om dit commando te gebruiken: gksudo gedit /boot/grub/menu.lst
sudo gebruik je voor terminalprogramma's en commando's. gksudo gebruik je voor grafische applicaties. In KDE gebruik je kdesu voor grafische programma's.

Acpi=hell
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/01, 01:14:15 »
Spijt me verschrikkelijk maar Windows95 is echt bagger.
Neem dan XP Pro corp edition.

maagoe

Je bios flashen doe je idd normaal alleen als het nodig is, bij jouw is het echt nodig ds geen luxe lijkt me ???

In wezen is het vrij simpel.
Laatste bios downloaden.
Dan het proggie wat je bij jouw mobo moet gebruiken.

Proggie en bios op floppy zetten.
Booten van floppy en flashen.

Als je geen stroomuitval krijgt op dat moment of je pc reboot tijdens het flashen is er nix aan de hand.

Mocht je de bios wel koken, doet je mobo het niet meer.
Meestal kan je voorrond de 15 a 25 euri een nieuwe kopen,
Mja dan leg je er net zo goed 40 euri bij en koop je een heel gaaf mobootje.

bijv. deez
http://www2.abit.com.tw/page/en/motherboard/motherboard_detail.php?pMODEL_NAME=AN-M2HD&fMTYPE=Socket%20AM2
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Acpi=hell
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/01, 07:42:32 »
Heb je de optie acpi=force al eens geprobeerd ?
Op mijn antieke test-PC deed dit wonderen......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ThomasC.

  • Lid
Acpi=hell
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/01, 09:30:03 »
acpi=force hielp mij ook, maar het gebeurt nogal eens dat dat bij gutsy niet helpt.
Een iemand had bij gutsy eerst geen probleem met afsluiten maar na een update in een keer wel. Het enige wat toen hielp was opnieuw installeren.
(Was gijsbert geloof ik en die heeft toch aardig lopen puzzelen.
Xubuntu, Pentium 111 CPUat 450 MHz Mermorytest: 262144K Award Plug and Play BIOS Extensions v1.0A 1998 Base memory 640 K extended memory 261120K Cache Memory: 512K PriMaster Disk: LBA , UDMA 2,10255 MB Display Type: EGA/VGA

loki

  • Gast
Acpi=hell
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/01, 11:31:32 »
hey bedankt,

Dit is echt wel de info die ik nodig had. Nu zoals ik al zei lijken de parameters die ik invoer correct. acpi=force, acpi-oldreboot, enz geprobeerd geen resultaat  (ben al maanden aant foefelen met parameters bij het opstarten). Jullie hadden mij al geholpen met de juiste parameters te zoeken vandaar. zie--> http://forum.ubuntu-nl.org/topic/18447. (daar staat ook welke pc ik heb)

Nu omtrent BIOS zie ik nog donkergroener achter mijn oren, dus voorzichtigheid geboden denk ik dan. Maar aangezien je zegt zoals ik reeds vermoede is het dus niet zo interessant de acpi af te zetten. Misschien moet ik het er maar op wagen. Maar eerst en vooral wat is een "mobo"? En men zei mij iets van dat ik goed moest weten welke bios versie ik heb, nu om dit te weten waar kijk ik dan best en waar kan ik zo een proggie en een laatste versie van bios vinden. Nu heb ik ook geen floppy, kan ik dit ook vanop een cd doen?

Nu omschakelen naar windows was een grapje, naar mijn inziens bestaat er geen goede windows versie, al heeft ideologie er ook veel mee te maken, eerst had ik nog een dual-boot maar nu werk ik alleen nog met linux (fuck windows). Voorlopig is het dus feisty aangezien ik daar gewoon simpel kan installeren zonder gedoe.

Nu voor alle duidelijkheid ik krijg Gutsy wel aan de praat, kubuntu was een probleem.
Bij deze is dit luik van mijn vraag ongeveer opgelost (bedankt daarvoor). Maar hoe zit het nu met die modules (gksudo gedit /etc/modules in ubuntu). Indien ik daar de parameters amp power_off=1 ook niet toevoeg werkt het niet? ik vind dus gewoon dit mapje niet in een zuivere KDE omgeving.

Nu ik denk dat ik ga gaan voor de oplossing in bios, ik zie het namelijk niet zitten bij elke herinstallatie van een andere distro met dit probleem geconfronteerd te worden.

Allesins duizendmaal dank, want ik heb tenminste een nieuwe piste om op te zoeken.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Acpi=hell
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/01, 12:30:46 »
mobo = MOeder BOard
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Acpi=hell
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/01, 12:45:14 »
Citaat
En men zei mij iets van dat ik goed moest weten welke bios versie ik heb, nu om dit te weten waar kijk ik dan best en waar kan ik zo een proggie en een laatste versie van bios vinden. Nu heb ik ook geen floppy, kan ik dit ook vanop een cd doen?
Welke bios je moet hebben heeft te maken met welk merk&model mobo je hebt.
Je hebt neem ik aan wel een boekje van je mobo ?? ( srry kan het niet laten :P )

Dan ga je naar de site van dit merk en haal je daar de nieuwe bios vandaan, incl. het flash proggie.

En in principe kan het ook vanaf een cd gebeuren.
Mja ik zou wel een RW media gebruiken want het is een beetje zonde om een schijfje van 700 Mb te gebruiken voor een bestandje van amper 1 Mb ???
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

johnydoe

  • Gast
Acpi=hell
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/01, 13:04:22 »
nieuwe mobo's kunnen het zelfs vanuit een draaiende os :) het is dus vooral uitzoeken wat er in het boekje staat

loki

  • Gast
Acpi=hell
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/01, 15:54:13 »
LOL
Aha dat is dus dienen mobo, ik dacht al. Ik zal eens in mijn kasten moeten zoeken achter dat boekje. Nu een 'mobo' is nu toch ook niet zo goedkoop, ik weet niet waar jullie gaan, maar voor zestig euro, dat zal dan zonder processor zijn. Nuja, we kunnen het maar leren nen processor op een moederbord te plaatsen.

Echt dit is het wonderlijke aan linux, toen ik met windows werkte wist ik niets van pc's, BIOS was zo een stukje software waar je uit moest blijven, idem dito met de hardware. Ik werk nu een jaar met ubuntu en ik moet zeggen dat het verbazend is hoeveel ik heb bijgeleerd. Je leert je pc echt begrijpen, tegenover windows waar alles vanzelf gaat, maar als het misloopt sta je daar als gewone gebruiker.

Nu in principe weet ik genoeg waar het probleem zich situeerd en hoe ik het moet aanpakken. Dus ga ik dit topic als opgelost beschouwen, hoewel ik nog ga moeten uitzoeken met dienen bios. Maar zoals jullie al aangaven moet ik daarvoor mijn boekje raadplegen. Wanneer het niet lukt zal er wel een nieuw topic verschijnen BIOS flasht (een flasher is bij ons iemand die gek is vandaar).

Dit forum is echt de max, ik sta er steeds weer versteld van hoe jullie te hulp schieten met heel efficiënte en doelgerichte raad. Bedankt!!! :)

Groetjes