Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ATI Radeon X600 (PCIexpress)  (gelezen 1068 keer)

Offline Reijer

  • Lid
ATI Radeon X600 (PCIexpress)
« Gepost op: 2008/03/16, 22:38:52 »
Ik heb de PC met een ATI Radeon X600 PCIe kaart van m'n zoon overgenomen (! een kleine stap voor hem, een enorme sprong voor mij)) en meteen Ubuntu erop gezet. Ik heb beeld, zonder problemen, maar volgens mij moet er grafisch veel meer uit te halen zijn. Heb van de ATI-site het bestand "ati-driver-installer-8-3-x86_64.run" binnengehaald. Maar eerlijk gezegd weet ik nog niet precies hoe nu verder. Ik ben nog een beginner voor wat de commando-regel betreft. Wie helpt me verder ?

Reijer.

Offline Reijer

  • Lid
ATI Radeon X600 (PCIexpress)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/16, 22:45:34 »
Neem me niet kwalijk: ik heb een paar posts over het hoofd gezien ! Ik ben duidelijk niet de enige met een ATI kaart !
Ik kom er wel uit denk ik.
Reijer

Offline vanadium

  • Lid
ATI Radeon X600 (PCIexpress)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/17, 09:26:30 »
Ik adviseer je om niet zelf de ATI driver te installeren: dat wordt zeer technisch, en van zodra er een kernelupdate is kan je herbeginnen. Gebruik "Administration - restricted drivers manager".
Om 3D acceleratie werkende te krijgen heb je de restricted driver nodig. Dan nog zijn er beperkingen: je kan als je wil Compiz-fusion aan het werk krijgen, maar dan werken 3D applicaties (Google Earth, Celestia, sommige spelletjes) niet meer. 3D applicaties = géén Compiz. Onder de huidige Ubuntu 7.10 is het nog wat slechter: ik kan geen LCD projector meer aanschakelen, behalve dan in "Low graphics mode" (640 x 480!), maar om één of andere reden voel ik dat de situatie met ATI sterk zal verbeteren in de volgende Ubuntu (we leven op hoop!).

Offline Reijer

  • Lid
ATI Radeon X600 (PCIexpress)
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/17, 11:32:17 »
Dank Vanadium, ik zal Ubuntu 8.04 afwachten.
Reijer.