Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Acer Aspire 9810  (gelezen 486 keer)

Acer Aspire 9810
« Gepost op: 2015/11/27, 13:04:44 »
Beste mensen,
Dit is mijn eerste bericht op dit forum. Vanwege de ontwikkelingen bij Microsoft ben ik bezig met Ubuntu. Op twee oudere PC's is het installeren prima gelukt. Ik heb daarnaast ook een Acer Aspire 9810. Een laptop met een scherm van 20 inch en 8 jaar oud. Dat formaat wordt niet meer gemaakt, dus ik hoop hier nog even mee verder te kunnen. Op deze laptop lukt het niet om Ubuntu goed werkend te krijgen. Bij installatie van 12.04.5 verschijnt wel het taalkeuzemenu. Daarna verschijnt het volgende menu smal in vijfvoud, onleesbaar. Bij installatie van 14.04.3 krijg ik ook vreemde tussenschermen, maar ik kan het proces wel doorlopen. Alles lijkt dan te werken, echter de mousepointer verschijnt niet. Ik kan wel zien waar hij moet zijn, omdat het scherm reageert als ik bij toeval over een button beweeg. Bij opstarten verschijnt echter het dualbootscherm onleesbaar en moet ik gokken wat ik opstart. Heeft iemand hier ervaring mee? Weet iemand een oplossing. Ik draai nu voorlopig door met Windows 7. Bij voorbaat dank.
Michel Hagen

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Acer Aspire 9810
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/27, 13:10:19 »
Start 'm eens op vanaf de DVD en post hier eens een systeemoverzicht, op de volgende wijze:
https://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Maak-automatisch-een-handig-totaaloverzicht-van-alle-apparatuur-in-uw-computer
(punt 18, rechterkolom)

Re: Acer Aspire 9810
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/28, 10:24:54 »
Beste Pjotr,

Dank voor uw reactie. helaas krijg ik hem niet meer opgestart. het maakt niet uit met welke versie ik het probeer. Hij blijft hangen. Het verst lijkt ij te komen met 14.x, maar dan eindigt het met een zwart venster en een vierkante mousepointer.
Bij het opstarten laat hij wel de keuzevensters zien, F2 etc. Zit daar een mogelijkheid bij om hem anders op te starten. Mijn kennis is daarin nog beperkt.
Hartelijke groet,
Ik heb helaas pas maandag weer tijd om er echt mee aan de slag te gaan.

Michel Hagen

Re: Acer Aspire 9810
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/28, 13:20:11 »
Zo te zien zit er een nVidia GeForce Go 7600 in. nVidia en ATI geven nog wel eens probleempje bij het beeld op de Live USB, zo heb ik begrepen. Volgens Pjotr's website zou dit moeten werken: https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld#TOC-Beeld-in-de-uitprobeersessie-van-de-installatie-DVD

Hopelijk helpt dit :)

Re: Acer Aspire 9810
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/30, 13:11:51 »
Wat lezend op diverse fora, zie ik dat de NVIDIA kaart regelmatig problemen geeft. Inmiddels heb ik Zorin OS lite getest, en die start probleemloos, met als eerste indruk dat het beeldscherm niet de volle maat van de beschikbare pixels gebruikt. Ik denk dat ik even op deze weg met Zorin OS doorga. Dank voor de adviezen.

Michel Hagen