Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstartvolgorde veranderen in Grub  (gelezen 11343 keer)

Online HWE64

  • Lid
Opstartvolgorde veranderen in Grub
« Gepost op: 2017/08/17, 13:04:57 »
Voor de ervaren gebruikers van Linux zal dit wel normaal zijn maar voor beginnelingen als ik niet. Ik heb de handleiding van Pjotr aangehouden om de opstartvolgorde te veranderen en heb me wezenloos gezocht en kon dit maar niet goed krijgen. Ik heb geprobeerd om in Xubuntu (achteraf stom) de opstartvolgorde te veranderen maar dat lukte me steeds niet tot dat ik een helder moment had en dacht eraan welke distro ik het laatste geïnstalleerd had. Dat was Linux Cinnamon 18.2 . Die distro heb ik geopend en heb ik de verandering volgens de handleiding van Pjotr aangebracht (regel 6) en zie daar na herstart kwam automatisch het sterretje voor Xubuntu te staan =D.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Opstartvolgorde veranderen in Grub
« Reactie #1 Gepost op: 2017/08/17, 13:21:39 »
Dan heb je mogelijk een "3" neergezet, waar een "4" moest staan?
Je moet in ieder geval één optie verder (=hoger) zijn, voor Sonya..................
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Online HWE64

  • Lid
Re: Opstartvolgorde veranderen in Grub
« Reactie #2 Gepost op: 2017/08/17, 13:29:55 »
Dan heb je mogelijk een "3" neergezet, waar een "4" moest staan?
Je moet in ieder geval één optie verder (=hoger) zijn, voor Sonya..................
Nee Ron, Ik had Xubuntu geopend en toen volgens de hand leiding op regel 6 gezet. Toen startte hij nog op in Cinnamon wat niet de bedoeling was. Daarna heb ik dit in Cinnamon gedaan en toen kwam het sterretje  voor Xubuntu te staan. Probeer maar.

Schermafdruk is misschien een beetje verwarrend maar het sterretje stond bij Cinnamon regel 0. Die distro is als laatste geinstalleerd dus die start normaal als eerste automatisch op. Wijzigingen moet je dus met een geopende Cinnamon aanbrengen t.b.v. Grub.
« Laatst bewerkt op: 2017/08/17, 13:42:24 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Nero

  • Lid
Re: Opstartvolgorde veranderen in Grub
« Reactie #3 Gepost op: 2017/08/17, 14:19:02 »
Start op met de bovenste lijn van GRUB geselecteerd. Verander daarna in /etc/default/grub als root de lijn GRUB_DEFAULT=0naarGRUB_SAVEDEFAULT=true
GRUB_DEFAULT=saved
en voer nu een update-grub uit. Daarna zal je pc steeds de laatste selectie onthouden en automatisch opstarten na de timeout. Je hebt dus ruimschoots de tijd om een andere opstartlijn te kiezen.

Online HWE64

  • Lid
Re: Opstartvolgorde veranderen in Grub
« Reactie #4 Gepost op: 2017/08/17, 15:34:49 »
Start op met de bovenste lijn van GRUB geselecteerd. Verander daarna in /etc/default/grub als root de lijn GRUB_DEFAULT=0naarGRUB_SAVEDEFAULT=true
GRUB_DEFAULT=saved
en voer nu een update-grub uit. Daarna zal je pc steeds de laatste selectie onthouden en automatisch opstarten na de timeout. Je hebt dus ruimschoots de tijd om een andere opstartlijn te kiezen.
@Nero, dat klopt. Ik had niet de bovenste lijn gepakt want ik was bezig in Xubuntu. Die bovenste lijn is wel belangrijk want dat is volgens mij altijd de laatste distro die je geïnstalleerd hebt en dat staat ook niet in de handleiding.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Opstartvolgorde veranderen in Grub
« Reactie #5 Gepost op: 2017/08/17, 16:00:45 »
Ieder installatie van Linux installeert ook Grub, het is dus logisch, dat je daarvan de configuratie moet hebben.
Daarbij is het ook zo, dat zonder keuze standaard ook deze versie wordt gebruikt, dus het aanpassen van /etc/default/grub wijst standaard naar de gebruikte installatie, tenzij je een andere keuze hebt gemaakt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Online HWE64

  • Lid
Re: Opstartvolgorde veranderen in Grub
« Reactie #6 Gepost op: 2017/08/17, 16:08:31 »
Ieder installatie van Linux installeert ook Grub, het is dus logisch, dat je daarvan de configuratie moet hebben.
Daarbij is het ook zo, dat zonder keuze standaard ook deze versie wordt gebruikt, dus het aanpassen van /etc/default/grub wijst standaard naar de gebruikte installatie, tenzij je een andere keuze hebt gemaakt.
Oké Ron, je moet het alleen even weten :|.
Thx, Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)