Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde schijf vervangen - grub weg en meer problemen  (gelezen 3778 keer)

Offline Grieteke

  • Lid
Harde schijf vervangen - grub weg en meer problemen
« Gepost op: 2008/05/01, 17:24:17 »
Vanwege het grote aantal vrije dagen de komende tijd leek heb mij een goed moment om Hardy te installeren op mijn desktop. Een maand of 10 geleden heb ik hier ubuntu opgeinstalleerd naast windows. Omdat ik het in de eerste plaats wilde uitproberen had ik een kleine partitie voor ubuntu gemaakt, alle andere partities zijn dus ntfs. Ondertussen start ik windows bijna nooit meer op en wilde ik de indeling van mijn schijven eens veranderen. Ook had ik nog een 320 gig schijf liggen waarmee ik mijn 200 gig schijf wilde vervangen. Daarna wilde ik wat data van de schijf waar windows en ubuntu staan overzetten om de nieuwe schijf. Om daarna nieuwe partities op de schijf met de os-en te maken.
Het omwisselen van de schijven leek goed te gaan. Schijf er in gezet en mijn computer met de Hardy live-cd opgestart om partities te maken op de nieuwe schijf, wat ook prima ging. Daarna startte ik mijn computer opnieuw op (zonder live-cd), maar geen grub :( (ook geen windows). De harde schijf weer uit mijn computer gehaald en de jumper op master gezet (net als bij de 'oude' 200 gig schijf) en alles opnieuw geprobeerd, maar weer niks. Daarna eens met de bios gaan klooien en toen bleek dat de computer probeerde te bootten vanaf de nieuwe schijf (dus niet die met ubuntu/windows), dit heb ik dus weer goed gezet. Maar toen ik daarna mijn computer opstartte kreeg ik een hartverzakking, windows xp startte automatisch (dus geen grub). Daarna geprobeerd om mijn computer te starten met de oude (200 gig) schijf, maar weer windows xp. Als laatste geprobeerd om alleen de schijf met de os-en te gebruiken. Maar dan vertelt de bios mij dat hij geen harde schijf kan vinden. Wat erg vreemd is omdat de tweede schijf er pas na half jaar (windows) gebriuk bijgekomen is. Om een lang verhaal kort te maken, een samenvatting:

Indeling 0 (voor geklooit en pre-ubuntu):
- SATA schijf met xp
Resultaat: xp start

Indeling 1 (voor geklooi):
- SATA schijf met ubuntu en xp (primary)
- 200 gig IDE schijf met data (ntfs)
Resultaat: grub start

Indeling 2 (na geklooi):
- SATA schijf met ubuntu en xp (primary?)
- 320 gig IDE schijf met data (ext3)
Resultaat: xp start (geen grub)

Indeling 3 (na geklooi):
- SATA schijf met ubuntu en xp (primary)
- 200 gig IDE schijf met data (ntfs)
Resultaat: xp start (geen grub)

Indeling 4 (na geklooit):
- SATA schijf met ubuntu en xp (primary)
Resultaat: BIOS herkent GEEN harde schijf

Ik vermoed dat opnieuw Hardy installeren dit zou kunnen oplossen. Maar eigenlijk wil ik eerst mijn data naar de andere schijf zetten zodat ik daarna mijn partities beter kan indelen. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Offline Grieteke

  • Lid
Harde schijf vervangen - grub weg en meer problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/02, 01:43:53 »
Ondertuseen mijn partities toch maar opnieuw ingedeeld en Hardy geinstalleerd. Maar nog steeds geen grub (wel windows :().
Na wat googlen gevonden hoe je de grub zou moeten kunnen herstellen. En de volgende commando's uitgevoerd.
sudo grub
find /boot/grub/stage1
root hd(1,6)
setup hd(1)
quit
Na het herstarten kreeg ik wel een grub, maar na het kiezen van ubuntu het volgende: Grub Error 22: no such partitionDaarna heb ik geprobeerd om met de Super Grub Disk mijn grub te herstellen. Gevolg, nu werkt ook windows niet meer:
Error 13: Invalid or unsupported executable formatDit is de indeling van mijn harde schijven (zoals gparted het weergeeft):
IDE schijf:
- hda1
- hda2
SATA schijf:
- sda1: XP (primary) (flag: boot)
- sda2: extended (flag: iba)
- sda5: data (logical)
- sda8: /home (logical)
- sda7: / (logical)
- sda6: swap (logical)


Ik heb echt geen idee meer hoe ik dit goed moet krijgen. Dus het zou echt enorm fijn zijn als iemand mij hiermee kan helpen.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Harde schijf vervangen - grub weg en meer problemen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/02, 09:26:28 »
Je vertelt niets over je PC, maar ik vermoed dat deze (of liever gezegd, het BIOS) nog niet weet te booten van je SATA schijf.

Op zich is dat niet zo'n probleem want je zou kunnen booten vanaf de IDE schijf en dan simpelweg "verwijzen" naar de juiste partitie op de SATA schijf.

Je moet dan het bestand /boot/grub/menu.lst zo aanpassen dat je de juiste partities aanwijst, waarbij je goed in de gaten moet houden dat je met 0 (nul) begint te tellen, dus de eerste partitie op de eerste schijf is (0, 0) etc.

Op dit forum is er al veel geschreven over hoe menu.lst er uit zou moeten zien voor de diverse configuraties. Zoek dus eerst es even rond voor meer informatie.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline Grieteke

  • Lid
Harde schijf vervangen - grub weg en meer problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/02, 10:32:11 »
Toen ik deze computer kocht zat er alleen een SATA schijf in, dus mijn computer is zeker in staat om vanaf die schijf te booten. Echter, het lijkt erop dat de IDE schijf automatisch als eerste schijf gezien wordt. Waardoor ongeveer alles is misgelopen.
Ik heb al redelijk wat rondgezocht maar er is zoveel dat je door de bomen het bos niet meer zien. En in alle informatie bleek er 1 ding te missen. Namelijk wat is je eerste en wat is je tweede hd (bij 2 hd's) en welke van die twee moet je instellen als 1e in de bios. Ik ben op het gebied van hardware en installaties op complexere systemen nog een enorme leek.
Maar uiteindelijk lijk ik een oplossing gevonden te hebben. In de bios staat mijn IDE schijf als eerste schijf, hier staat vermoedelijk ook mijn mbr die verwijst naar de SATA schijf met mijn Ubuntu en XP installaties. Ubuntu start nu, XP heb ik nog niet geprobeerd.
In de toekomst wil ik de opslagcapaciteit van mijn systeem gaan uitbreiden. Wat kan ik hiervoor het beste doen?
1: IDE disk vervangen door grotere SATA.
2: Alles opnieuw installeren op de IDE disk en de SATA vervangen door een grotere SATA.
Na de problemen van gisteren (en vannacht) voel ik sterk voor de 2e optie, ook omdat dit makkelijk te doen is (stekkertjes uit hd, hd eruit, nieuwe erin, stekkertjes ering). Enige probleem hierbij is dat ik zo'n 150 gig aan data op mijn SATA schijf heb staan die ik mag verliezen.
Heeft iemand misschien suggesties over wat ik het beste kan doen (en waarom), zodat ik de volgende keer niet zo lang aan het rotzooien ben.

Pinguinpat

  • Gast
Harde schijf vervangen - grub weg en meer problemen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/29, 10:54:36 »
Wil, ik zag al in verschillende pc's een BIOS instelling waar je moest kiezen of je alleen SATA toestanden gebruikt of een combinatie van SATA en ATA.
Verder zie ik   root hd(1,6)   staan in je grub configuratie. Let wel dat je eerst geïnstalleerde harde schijf het ID 0 (nul) krijgt, het tweede getal slaagt op de partitie die hij tegenkomt. 1,6 Zou dus betekenen dat hij moet booten vanaf de tweede HDD van de 6de partitie, bij deze mogelijk het probleem.

Een handige tool voor boot problemen is supergrub. Deze live cd lost in principe veel boot problemen op, ook voor gemengde windows en Linux systemen.


Succes

Pat

Harde schijf vervangen - grub weg en meer problemen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/29, 11:12:08 »
opgelet, grub telt vanaf 0 dus de bovenstaande verwijzing "hd1,6" betekent : 2de hdd - 7de partitie :)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk