Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu desinstalleren  (gelezen 2708 keer)

Offline jcd06

  • Lid
Xubuntu desinstalleren
« Gepost op: 2010/11/07, 20:08:32 »
Ik ben er in geslaagd op mijn oude PC Kubuntu 10.04.LTS te installeren  :) 8)
Als ik hem opstart komt GRUB 1.98-1ubuntu7 tevoorschijn en kan ik kiezen tussen XP en Kubuntu (in GRUB hier weergegeven als Ubuntu with Linux 2.6.32-24-generic).
Kubuntu doet het goed en het is makkelijk omdat het er uitziet als de versie op mijn nieuwe PC met 64bit.
Tot daar alles goed.
Als ik in GRUB kies voor XP krijg ik een tweede keuzescherm waar geen GRUB versie vermeld wordt.
Hierin kan ik kiezen tussen XP en Xubuntu 8.04.1.505 (die er van vroeger al opstond). Dit keuzescherm was er dus al van voor de Kubuntu.
Xubuntu is wat mij betreft nu vervangen door de nieuwe Kubuntu.
Hoe geraak ik van Xubuntu én het tweede keuzescherm af?
Ik XP vind ik hem terug in de lijst van de geinstalleerde programmas maar ik kan hem daar niet desinstalleren... ???
Ik schat dat de directory van de HD wissen niet de juiste manier van doen is  =D
Train dogs, teach people

Re: Xubuntu desinstalleren
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/07, 20:16:43 »
gewoon Kubuntu opstarten, dan het schijfgereedschap erbij pakken, en vervolgens het volume waarop Xubuntu geïnstalleerd staat formatteren. Ik heb al tijden niet meer meer met Kubuntu gewerkt, dus waar in het menu u dit kan vinden weet ik niet. Dat moet u vragen aan iemand die recent Kubuntu heeft gebruikt.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Xubuntu desinstalleren
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/07, 20:30:20 »
Ik werk met Kubuntu ofwel meerdere versies van KDE, maar ik zweer nog steeds bij GParted  ;)
Hier kunt u dat downloaden: http://gparted.sourceforge.net/download.php
Prik het op een USB-stok, of een CD, het heeft me al vaak genoeg uit de brand geholpen. En daarmee verwijderen wat nodig is. Voorzichtig ermee, het programma is nogal resoluut  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Xubuntu desinstalleren
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/07, 20:41:46 »
Ik werk met Kubuntu ofwel meerdere versies van KDE, maar ik zweer nog steeds bij GParted  ;)
Hier kunt u dat downloaden: http://gparted.sourceforge.net/download.php
Prik het op een USB-stok, of een CD, het heeft me al vaak genoeg uit de brand geholpen. En daarmee verwijderen wat nodig is. Voorzichtig ermee, het programma is nogal resoluut  ;)

Zolang je weet welke partities belangrijk zijn voor Kubuntu gaat het goed komen. Daarom adviseer ik ook altijd om op papier een administratie'tje bij te houden tijdens de installatie van wat je hebt gedaan, en welke harde schijf/ partitie je gebruikt. Zo weet ik bijvoorbeeld dat ik op sda mijn Ubuntu heb geïnstalleerd, met onder gespecificeerd sda 1 = "/" , sda2 = "/home" en sda3= swap. Daarnaast heb ik nog een sdb, welke ik gebruik voor experimenten met allerlei unstable/ test uitgaven en systemen die ik wil uitproberen.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline jcd06

  • Lid
Re: Xubuntu desinstalleren
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/09, 08:41:41 »
gewoon Kubuntu opstarten, dan het schijfgereedschap erbij pakken, en vervolgens het volume waarop Xubuntu geïnstalleerd staat formatteren.
Klinkt al bij al vrij eenvoudig.
Als ik na het formatteren in Grub kies om XP op te starten zal ik dat tweede keuzescherm niet meer te zien krijgen (klinkt logisch) en start XP op (klinkt al minder vanzelfsprekend)?
Is er iets mis met het idee om dit vanuit XP te formatteren?
Train dogs, teach people

Offline jcd06

  • Lid
Re: Xubuntu desinstalleren
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/09, 08:42:37 »
Voorzichtig ermee, het programma is nogal resoluut  ;)
Wat mag ik mij daarbij voorstellen?
Train dogs, teach people

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Xubuntu desinstalleren
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/09, 09:01:23 »
Beste jdc06,

GParted formatteert delen van de HDD. Dat wilt u ook, denk ik. Er zit alleen geen herstelfunctie oid op, dus als de verkeerde partitie is gekozen, is het ook echt weg. De goede uitzoeken waar Xubuntu op staat, en dan is het zo gedaan.
Dat bedoelde ik ermee  ;)

Succes!
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline palm

  • Lid
Re: Xubuntu desinstalleren
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/09, 09:45:33 »
Ik ben er in geslaagd op mijn oude PC Kubuntu 10.04.LTS te installeren  :) 8)
Als ik hem opstart komt GRUB 1.98-1ubuntu7 tevoorschijn en kan ik kiezen tussen XP en Kubuntu (in GRUB hier weergegeven als Ubuntu with Linux 2.6.32-24-generic).
Kubuntu doet het goed en het is makkelijk omdat het er uitziet als de versie op mijn nieuwe PC met 64bit.
Tot daar alles goed.
Als ik in GRUB kies voor XP krijg ik een tweede keuzescherm waar geen GRUB versie vermeld wordt.
Hierin kan ik kiezen tussen XP en Xubuntu 8.04.1.505 (die er van vroeger al opstond). Dit keuzescherm was er dus al van voor de Kubuntu.
Xubuntu is wat mij betreft nu vervangen door de nieuwe Kubuntu.
Hoe geraak ik van Xubuntu én het tweede keuzescherm af?
Ik XP vind ik hem terug in de lijst van de geinstalleerde programmas maar ik kan hem daar niet desinstalleren... ???
Ik schat dat de directory van de HD wissen niet de juiste manier van doen is  =D
Hoeveel harde schijven zitten er in die pc?
Ik denk dat je met twee grubs bezig bent.

Offline jcd06

  • Lid
Re: Xubuntu desinstalleren
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/10, 21:10:49 »
Hoeveel harde schijven zitten er in die pc?
Ik denk dat je met twee grubs bezig bent.
Er zijn twee harddisks. In XP zie ik met explorer C (Windows), D (Data), E (Prgrm) en F op de eerste schijf. G is CD drive. H (Backup) staat op tweede schijf
In de F zie ik de volgende folders:
Recycler
System volume information
Ubuntu (en deze staat er sinds de installatie van Xubuntu waar ik nu vanaf wil)
en deze files:
.directory
wubildr
wubildr.mbr

Met Kubuntu zie ik met Dolphin:
Home
Network
Root
Trash
F
Backup
Prgrm
Data
30.2GiB Hard Drive

In die F zie ik dan:
Recycler
System volume information
Ubuntu
wubildr
wubildr.mbr

Ik heb zelf ook het donker vermoeden dat er twee Grubs in het spel zijn, alhoewel in het tweede keuzescherm geen grub versie vermeld staat (zie eerste post). Het is daarom dat ik niet geneigd ben om te formatteren als ik niet 100% zeker ben dat dit het juiste recept is. Ik zie het al zo voor mij dat dan XP niet meer opstart...
Train dogs, teach people

Offline palm

  • Lid
Re: Xubuntu desinstalleren
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/11, 12:36:42 »
Hoeveel harde schijven zitten er in die pc?
Ik denk dat je met twee grubs bezig bent.
Er zijn twee harddisks. In XP zie ik met explorer C (Windows), D (Data), E (Prgrm) en F op de eerste schijf. G is CD drive. H (Backup) staat op tweede schijf
In de F zie ik de volgende folders:
Recycler
System volume information
Ubuntu (en deze staat er sinds de installatie van Xubuntu waar ik nu vanaf wil)
en deze files:
.directory
wubildr
wubildr.mbr

Met Kubuntu zie ik met Dolphin:
Home
Network
Root
Trash
F
Backup
Prgrm
Data
30.2GiB Hard Drive

In die F zie ik dan:
Recycler
System volume information
Ubuntu
wubildr
wubildr.mbr

Ik heb zelf ook het donker vermoeden dat er twee Grubs in het spel zijn, alhoewel in het tweede keuzescherm geen grub versie vermeld staat (zie eerste post). Het is daarom dat ik niet geneigd ben om te formatteren als ik niet 100% zeker ben dat dit het juiste recept is. Ik zie het al zo voor mij dat dan XP niet meer opstart...

Ok, nu moet je uitzoeken welke de opstart hard disk is.
Als je in kubuntu bent doe eens een konsole open en tik in:
sudo fdisk -l

In de tweede kolom, waar bovenaan boot staat moet er een sterretje staan bij de schijf die als eerste boot.
Of copy de uitkomst en plak hem hier

Offline jcd06

  • Lid
Re: Xubuntu desinstalleren
« Reactie #10 Gepost op: 2010/11/11, 19:48:19 »
In de tweede kolom, waar bovenaan boot staat moet er een sterretje staan bij de schijf die als eerste boot.
Of copy de uitkomst en plak hem hier
Hier gaat ie dan
jcd@PC:~$ sudo fdisk -l
[sudo] password for jcd:

Disk /dev/sda: 120.0 GB, 120034123776 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 14593 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk identifier: 0x2fc62fc5

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1        3946    31696213+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda2            3947       14593    85519069+   f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/sda5            3947        5815    15007181    7  HPFS/NTFS
/dev/sda6            7528        9932    19318131    7  HPFS/NTFS
/dev/sda7            9933       14593    37436523+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda8            5815        7449    13129728   83  Linux
/dev/sda9            7450        7527      625664   82  Linux swap / Solaris

Partition table entries are not in disk order

Disk /dev/sdb: 82.3 GB, 82348277760 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 10011 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk identifier: 0x3aa63aa5

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sdb1               2        6812    54702349    f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/sdb5               2        6812    54702348    7  HPFS/NTFS
jcd@PC:~$

Kan je hier mee verder?
Ik heb zelf nu niet veel tijd maar morgen ga ik deze tabel zelf eens goed bestuderen. Ziet er interessant uit. :)

Train dogs, teach people

Offline palm

  • Lid
Re: Xubuntu desinstalleren
« Reactie #11 Gepost op: 2010/11/12, 11:35:54 »
In de tweede kolom, waar bovenaan boot staat moet er een sterretje staan bij de schijf die als eerste boot.
Of copy de uitkomst en plak hem hier
Hier gaat ie dan
jcd@PC:~$ sudo fdisk -l
[sudo] password for jcd:

Disk /dev/sda: 120.0 GB, 120034123776 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 14593 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk identifier: 0x2fc62fc5

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1        3946    31696213+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda2            3947       14593    85519069+   f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/sda5            3947        5815    15007181    7  HPFS/NTFS
/dev/sda6            7528        9932    19318131    7  HPFS/NTFS
/dev/sda7            9933       14593    37436523+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda8            5815        7449    13129728   83  Linux
/dev/sda9            7450        7527      625664   82  Linux swap / Solaris

Partition table entries are not in disk order

Disk /dev/sdb: 82.3 GB, 82348277760 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 10011 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk identifier: 0x3aa63aa5

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sdb1               2        6812    54702349    f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/sdb5               2        6812    54702348    7  HPFS/NTFS
jcd@PC:~$

Kan je hier mee verder?
Ik heb zelf nu niet veel tijd maar morgen ga ik deze tabel zelf eens goed bestuderen. Ziet er interessant uit. :)


Er staat dus enkel 1x linux op: nl op sda8.
Dus die xubuntu entry is niets en wordt niet gebruikt denk ik..
Wat gebeurd er als je die xubuntu entry selecteert en die opstart?

Offline jcd06

  • Lid
Re: Xubuntu desinstalleren
« Reactie #12 Gepost op: 2010/11/14, 21:03:31 »
Er staat dus enkel 1x linux op: nl op sda8.
Dus die xubuntu entry is niets en wordt niet gebruikt denk ik..
Wat gebeurd er als je die xubuntu entry selecteert en die opstart?
Dan start Xubuntu op.
Het werkt net zoals voor Kubuntu geinstalleerd werd.
Met Xubuntu kan ik niet aan de files en folders die ik in XP kan zien.
Met Kubuntu kan dit wel.
Train dogs, teach people

Offline MKe

  • Lid
Re: Xubuntu desinstalleren
« Reactie #13 Gepost op: 2010/11/15, 21:13:03 »
Het lijkt mij dat Xubuntu als Wubi (onder Windows) is geinstalleerd, klopt dat? Het tweede scherm is dan het keuze menu van Windows.
Je zou hem dan kunnen verwijderen in Windows bij remove software in je configuratie scherm. Je hoeft niets met de partities te doen want Xubuntu is geinstalleerd in een file en niet op een partitie. Deze wordt automatisch verwijderd. Je moet dus niet met GParted gaan werken, dat geeft alleen problemen.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/15, 21:22:11 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline jcd06

  • Lid
Re: Xubuntu desinstalleren
« Reactie #14 Gepost op: 2010/11/16, 21:57:19 »
Het lijkt mij dat Xubuntu als Wubi (onder Windows) is geinstalleerd, klopt dat? Het tweede scherm is dan het keuze menu van Windows.
Je zou hem dan kunnen verwijderen in Windows bij remove software in je configuratie scherm. Je hoeft niets met de partities te doen want Xubuntu is geinstalleerd in een file en niet op een partitie. Deze wordt automatisch verwijderd. Je moet dus niet met GParted gaan werken, dat geeft alleen problemen.
In het begin wist ik niet zeker of Xubuntu als Wubi geinstalleerd was maar nu ben ik daar vrij zeker van.
Onder Windows add/remove programs kan ik Xubuntu zien staan maar als ik kies om iets te veranderen gebeurt er helemaal niets.
Ik zie ook een bestand Uninstall-Xubuntu.exe in de folder waar Xubuntu staat maar als ik die aanklik gebeurt er ook niets.
Als ik Kubuntu start kan ik ook aan dat bestand maar dan komt er een venstertje me vragen met welk programma ik dat wil runnen...
Train dogs, teach people

Offline MKe

  • Lid
Re: Xubuntu desinstalleren
« Reactie #15 Gepost op: 2010/11/17, 07:46:41 »
Vond dit via google (https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide#head-6b9eb58ace9884384e5e0d197bcf4159a25ed267):

Citaat
How do I manually uninstall Wubi?

Remove C:\ubuntu and C:\wubildr*

In Windows XP you need to edit C:\boot.ini and delete the Ubuntu/Wubi line. For Vista, you can use EasyBCD to edit the boot menu. Alternatively you can modify the boot menu via Control Panel > System > Advanced > Startup and Recovery and pressing "Edit". For Windows 98 you have to edit C:\config.sys and remove the Wubi block.

To remove Wubi from the add/remove list, delete the registry key: HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\Wubi

An easy method of removing this registry key is to paste the following text into a plain editor such as Notepad, close and save the file as something like removeWubiKey.reg (you may wish to go to Folder Options > View and disable the "Hide file extensions for known file types" option to check that the .reg extension has been applied correctly). Then you can perform the rest automatically by opening the file in the normal Windows manner, or choosing the "Merge" option from the right click context menu. Note: The formatting is rather strict, so copy the text exactly for best results. You may need to be logged in as the administrator to delete the key, depending on the version of Windows you are using. User Account Control in Vista may also ask for permission, in the typical fashion.


REGEDIT4

[-HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\Wubi]

After deleting the registry key, Ubuntu may still appear in the program list. If this is the case, you may be asked if you would like to remove the item from the list.


Offline jcd06

  • Lid
Re: Xubuntu desinstalleren
« Reactie #16 Gepost op: 2010/11/18, 22:20:47 »
Vond dit via google (https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide#head-6b9eb58ace9884384e5e0d197bcf4159a25ed267)
Bedankt, dat is de pagina die ik nodig had  :)
Dit is de zin die het gemaakt heeft:
If the uninstaller fails, try downloading and running Uninstall-Ubuntu.exe.
Waarom de Uninstall-Xubuntu.exe die op de harde schijf stond het niet deed is me een raadsel.

Ik moet toegeven dat die verschillende, van naam op elkaar lijkende versies het wel wat onduidelijk maken.
Als ik het goed begrijp is er zoiets als verschillende distributies en die hebben verschillende namen.
Als ik dan iets zoek over Xubuntu ben ik niet geneigd te gaan zoeken op pagina's van Ubuntu of Kubuntu, maar misschien ben ik hier fout in en zijn de drie genoemde namen geen verschillende distributies...



Train dogs, teach people

Offline MKe

  • Lid
Re: Xubuntu desinstalleren
« Reactie #17 Gepost op: 2010/11/18, 22:34:45 »
Graag gedaan.
In principe zijn ze het ze het zelfde. Xubuntu is eigelijk Ubuntu, alleen dan met XFCE als bureau manager (grafische schil). Ubuntu gebruikt standaard Gnome en Kubuntu standaard KDE. De standaad geinstalleerde progjes kunnen ook iets verschillen (zeker bij KDE), maar over het algemeen is dat gemakkelijk recht te trekken. Dus het zijn eh.. drie kanten van dezelfde munt  =D