Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu na windows 7  (gelezen 7903 keer)

jackubuntu

  • Gast
ubuntu na windows 7
« Gepost op: 2009/11/12, 02:34:28 »
Heb na windows 7 net ubuntu 9.10 geiinstalleerd, maar direct na installatie van ubuntu,herstart de pc en start ie gewoon weer windows 7 op, geen keuze menu van dual boot, heb al easybcd 1.7.2 van alles geprobeerd maar krijg uiteindelijk wel een dual boot menu maar als ik dan naar ubuntu wil opstarten wil dat niet, kan niet opstarten, Kan alleen naar windows 7 opstarten.
Heb 1 schijf van 74gb in 2en gedeeld, dus 35 gb toen ik windows 7 erop zette, en de rest vrije ruimte gehouden, zodat ubuntu zelf de vrije ruimte kon indelen via ubuntu cd (overige vrije ruimte gebruiken) netjes via ubuntu laten bepalen, 1x swap en 1 x native. Maar het lijkt erop dat ubuntu windows 7 niet ziet als besturingssysteem en geen optie geeft na install voor dual boot.
Het pad naar de installatie/opstart van ubuntu is weg zo lijkt mij.
Kan iemand mij helpen?

Offline Roel1963

  • Lid
Re: ubuntu na windows 7
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/12, 12:41:55 »
Ik heb daar wel op internet een paar howto's voor gezien.

Het gaat er om dat Linux het NTFS-format van W7 niet herkent. Je kan dit ondervangen door vóóraf een partitie te maken met een Ubuntu-live disk, en die op NTFS te formatteren.

Vervolgens W7 in de pas geformatteerde partitie installeren, daarna zou je een dualboot kunnen aanleggen!

Offline Mark81

  • Lid
Re: ubuntu na windows 7
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/12, 16:18:19 »
Het gaat er om dat Linux het NTFS-format van W7 niet herkent. Je kan dit ondervangen door vóóraf een partitie te maken met een Ubuntu-live disk, en die op NTFS te formatteren.

Dat is nieuws zeg! Heel vervelend als dat zo zou zijn... Wel eerst nog even checken, want ik heb dit probleem zelf namelijk niet ervaren, is de grub goed geinstalleerd?

Misschien kun je eerst even de stappen doorlopen op http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2 en dan bedoel ik het gedeelte: Grub herstellen via Live cd. Easybcd herkent namelijk volgens mij geen Grub2 en die wordt wel standaard geinstalleerd bij 9.10. Succes!

Re: ubuntu na windows 7
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/12, 20:21:27 »
Het kan ook op de normale manier hoor. Heb hier Kubuntu naast Windows 7 Home Premium geïnstalleerd, gewoon Handmatig in de installatiewizard gekozen, partities aangemaakt et voila :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ubuntu na windows 7
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/12, 21:25:32 »
Zijn er soms meerdere harde schijven in je systeem?
Het kan voorkomen, dat in de BIOS wordt verwezen naar de 2e HD als boot-station, terwijl Ubuntu standaard de 1e HD neemt......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jolo

  • Lid
Re: ubuntu na windows 7
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/15, 10:11:52 »
Het gaat er om dat Linux het NTFS-format van W7 niet herkent.
Als je WinFS bedoelt. Die zit toch nog niet in Windows 7 http://nl.wikipedia.org/wiki/WinFS Bovendien omdat WinFS gebaseerd is op NTFS, zou Linux nog gewoon de schijf kunnen benaderen. Althans volgens dit artikel uit 2004 op techzine WinFS: Opvolger van NTFS?

Zijn er soms meerdere harde schijven in je systeem?
Het kan voorkomen, dat in de BIOS wordt verwezen naar de 2e HD als boot-station, terwijl Ubuntu standaard de 1e HD neemt......
Ook als er een ingeschakelde externe harddisk is aangesloten op de PC kan dit gebeuren. Als ik mijn hoofd PC inschakel zonder de ingeschakelde externe harddisk, is mijn interne SATA harddisk /dev/sda. Als ik mijn PC echter inschakel op het moment dat mijn externe harddisk die via eSATA is aangesloten al aanstaat, dan krijgt die /dev/sda toegewezen. Mijn interne SATA harddisk wordt dan /dev/sdb

Dat is één van de redenen waarom je het installeren van een besturingssysteem het beste kunt doen,  met alleen toetsenbord, muis en monitor ingeplugd. Andere randapparatuur zoals externe HD's en USB-sticks kunnen beter eerst worden uitgeplugd.

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Roel1963

  • Lid
Re: ubuntu na windows 7
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/15, 11:39:18 »
Het gaat er om dat Linux het NTFS-format van W7 niet herkent.
Als je WinFS bedoelt. Die zit toch nog niet in Windows 7 http://nl.wikipedia.org/wiki/WinFS Bovendien omdat WinFS gebaseerd is op NTFS, zou Linux nog gewoon de schijf kunnen benaderen. Althans volgens dit artikel uit 2004 op techzine WinFS: Opvolger van NTFS?

"I'm not sure what it is, but Ubuntu doesn't understand how Windows 7 does it's partitioning even though Windows 7 is using the same NTFS that we have all grown to love. Never fear though, I found a solution that works"

http://www.bauer-power.net/2009/06/how-to-dual-boot-windows-7-and-ubuntu.html

Offline Dima_2005

  • Lid
Re: ubuntu na windows 7
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/15, 11:52:36 »
Lees mijn tutorial
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/%28tutorial%29-ubuntu-na-windows-dualboot/

Trouwens, ik heb dit ook gepost op Launchpad als antwoord op je vraag :)

Offline track

  • Lid
Re: ubuntu na windows 7
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/15, 14:30:51 »
In dit verband heb ik een verdenking:  zou W7 misschien een andere partition-ID aanmaken dan "7  - NTFS" ?
Kan iemand die een actuële W7 heeft dit even nagaan, b.v. met een  sudo fdisk -l  op de
Linux- commandolijn ?  Ik bedoel nu niet  een aangepaste installatie maar precies dit geval
waar de W7-partitie niet herkend wordt.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/11/15, 14:32:23 door track »

Offline VandeBas

  • Lid
Re: ubuntu na windows 7
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/20, 23:52:22 »
Hi Track,

Heb even voor je gekeken, mijn Win7-partitie geeft als ID '7 - HPFS/NTFS' Wat je bedoelt met wat je _niet_ bedoelt snap ik weer niet, maar mijn Win7-patitie wordt dus wel netjes herkend.

groeten,

Bas

Offline track

  • Lid
Re: ubuntu na windows 7
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/21, 00:12:33 »
Ja uiteraard, als de partitie-id "7" in de partitietabel staat wordt die partitie netjes als "ntfs" herkend.

Maar wat is met die gevallen waar de partitie juist niet door gparted herkend wordt ?
Zoals het bij enkele originele W7- installaties blijkt te zijn ?
.. zoals het Roel in zijn antwoord #1 boven beschijft.
Dat zou ik graag willen weten, want er werden hier meerdere gevallen van vermeld.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/11/21, 00:15:12 door track »

Offline Roel1963

  • Lid
Re: ubuntu na windows 7
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/21, 14:10:25 »
Maar wat is met die gevallen waar de partitie juist niet door gparted herkend wordt ?
Zoals het bij enkele originele W7- installaties blijkt te zijn ?
.. zoals het Roel in zijn antwoord #1 boven beschijft.
Dat zou ik graag willen weten, want er werden hier meerdere gevallen van vermeld.

track

+1

Denk alleen wel dat je voor zo'n vraag een Win-deskundige moet raadplegen. Maandag zie ik er een paar, ik zal eens een balletje opgooien :)

Offline track

  • Lid
Re: ubuntu na windows 7
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/21, 15:12:33 »
Nee Roel,  ik zou op zo'n W7 eerst nog een  sudo fdisk -l  willen loslaten en de mbr bekijken.
Onafhankelijk van de "deskundigen", want ik wil het zelf weten !

Helaas heb ik zelf geen W7 (en ik wil ook geen aanschaffen) vandaar dat ik b.v. jou vraag om dit voor mij te doen.
Heb je nu zo'n probleemgeval beschikbaar ? 

Dan graag vanaf een Uby-live-CD een  sudo  fdisk  -l(partitietabel) en een  sudo  dd  if=/dev/sda  of=mbr.bin  bs=512  count=1(kopie van de mbr) voor mij !
En de  "mbr.bin"  in de  Extra opties...  Bijlage  zetten.

Dan kunnen wij het hier zelf analyseren.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/11/21, 15:21:01 door track »

Offline jolo

  • Lid
Re: ubuntu na windows 7
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/21, 15:56:32 »
Ikzelf heb wel een PC met Windows 7. Maar geen foute partitie-tabellen. Ik denk daarom dat het niet aan Windows 7 zelf ligt. Maar aan de manier waarop de fabriek-partitionering is aangemaakt. Zolang de TS geen partitie-tabel post, kunnen we niet zeker weten wat er fout is. Maar op mijn laptop uit mijn onderschrift, had ik wel een foute partitie-tabel. Ik had toen een overlappende partitie-tabel http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/ubuntu-8-04-1-dualboot-vista-laptop/msg308265/ Alleen had ik Ubuntu niet geïnstalleerd op die probleem harddisk.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM