Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Desktop van Ubuntu 10.04 overnemen via SSH?  (gelezen 3380 keer)

Desktop van Ubuntu 10.04 overnemen via SSH?
« Gepost op: 2010/09/17, 08:59:27 »
Hallo,

Ben een beetje bezig geweest om te proberen mijn Ubuntu Desktop over te nemen via SSH. Weet niet of dit uberhaupt lukt of kan, maar het is het proberen waard dacht ik :). Natuurlijk kan ik via VNC de desktop ook simpel overnemen, maar ik wou dit toch graag proberen via SSH.

Wat me momenteel is gelukt:
1. openss-server installeren op de Ubuntu desktop
2. Op mijn Windows PC putty geinstalleerd. Ik kan met putty ook verbinden op de Ubuntu laptop
3. Xming op Windows geinstalleerd en X11 forwarding aangezet in putty
4. Wanneer ik met SSH connect vanaf windows naar ubuntu, dan zet ik de export van display naar mijn windows PC.

So far so good. Maar nu het probleem. Hoe kan ik nu de huidige desktop sessie overnemen? Ik heb het commando gnome-session geprobeerd, maar dan wordt er een nieuwe sessie gestart en neem ik niet de huidige sessie over. Tevens worden er 3 windows geopend op mijn windows machine waarmee ik eigenlijk alleen het bureaublad kan gebruiken. De taakbalken werken niet echt.

Iemand die mij hier verder mee kan helpen? Of is het gewoon niet mogelijk?

Mark

Re: Desktop van Ubuntu 10.04 overnemen via SSH?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/17, 11:28:02 »
EH....misschien is het mogelijk, maar je probeert iets te doen wat prima op een andere manier kan.
Overigens is X zo gemaakt dat je op elke console (connectie in dit geval) een aparte sessie draait, dus je zult echt trucs moeten uithalen om een andere sessie zomaar over te nemen.
Je bedoeld dan dat VNC een prima manier is? Ben ik mee eens, begrijp het niet verkeerd. Of bedoel je iets anders dan VNC?

Waarom wil je eigenlijk de sessie overnemen?
Het is eigenlijk een kwestie van testen en kijken of dit werkt. VNC werkt prima inderdaad, maar probeer eigenlijk met SSH meer te leren en te kijken of dit werkt. Dat is het enige. Ben namelijk ook bezig met een Linux cursus (algemeen). En heb eigenlijk de laptop gewoon standaard aan in netwerk hangen. Vanaf het werk of ergens anders waar ik ben kan ik dan met SSH connecten op me Ubuntu desktop. Echter soms zou ik het handig vinden om de desktop zelf over te nemen met SSH.

Zoals gezegd is het meer een leer traject voor mezelf dan functioneel, want VNC werkt prima :)


Re: Desktop van Ubuntu 10.04 overnemen via SSH?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/17, 15:45:08 »
Die forum thread had ik ook gezien en dat is inderdaad als een SS tunnel en dan VNC. Denk dat dat het maar moet worden of iemand moet weten hoe  het met SSH en X11 kan?

Offline Bigtwin

  • Lid
Re: Desktop van Ubuntu 10.04 overnemen via SSH?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/28, 20:26:15 »
Eigenlijk mag ik hopen dat Linux/Ubuntu zo goed beveiligd is, dat dit nooit zal gaan werken, zeker niet met ssh. Moet er niet aan denken wat er zakelijk gezien dan ineens zou kunnen gaan gebeuren en wat de status van het o zo veilige ssh dan zou worden...