Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waar worden programma's geinstaleerd in Ubuntu???  (gelezen 1608 keer)

Offline jos34

  • Lid
Waar worden programma's geinstaleerd in Ubuntu???
« Gepost op: 2014/10/25, 14:08:08 »
Er is volgens mij niet zo'n soort map als Program Files onder windows?, waar je het programma zo kan deleten.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Waar worden programma's geinstaleerd in Ubuntu???
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/25, 14:11:14 »
Dat mag in windows ook niet!, en ook in linux mag dit niet.

Ga eens wat lezen hoe linux werkt, dan krijg je algemene info hoe linux werkt.
Misschien een ubuntu boek, daar wordt uitgelegd hoe de mappen werken.

Re: Waar worden programma's geinstaleerd in Ubuntu???
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/25, 14:13:08 »
De meeste programma's (met name die je installeert middels het Softwarecentrum/apt-get/etc.) worden geïnstalleerd naar /usr/bin (daar staat het uitvoerbare bestand, de '.exe' om het met Windows te vergelijken) en /usr/share (daar staan de meeste programmabestanden).

Offline jos34

  • Lid
Re: Waar worden programma's geinstaleerd in Ubuntu???
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/25, 14:25:25 »
Dat mag in windows ook niet!, en ook in linux mag dit niet.

Kan in Windows wel, alleen blijven er dan wel programma bestanden achter.
Verder "mag" er zoveel niet wat toch gebeurd.

Re: Waar worden programma's geinstaleerd in Ubuntu???
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/25, 14:26:56 »
Dat mag in windows ook niet!, en ook in linux mag dit niet.

Hoho, ik zie nergens in de regels en/of wet dat dat niet mag. Of het aan te raden is, nee dat niet. Maar alles mag in principe. De computer is van 'jou', dus...

Offline jos34

  • Lid
Re: Waar worden programma's geinstaleerd in Ubuntu???
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/25, 14:35:47 »
Dat mag in windows ook niet!, en ook in linux mag dit niet.

Hoho, ik zie nergens in de regels en/of wet dat dat niet mag. Of het aan te raden is, nee dat niet. Maar alles mag in principe. De computer is van 'jou', dus...

Dat bedoelde ik dus ook.
En zelfs al zou het inderdaad niet mogen, kunnen ze het toch niet tegen houden. (nouja ze kunnen het natuurlijk wel proberen met 1 of andere beveiliging)
« Laatst bewerkt op: 2014/10/25, 14:43:42 door jos34 »

Re: Waar worden programma's geinstaleerd in Ubuntu???
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/25, 14:42:00 »
Je zit dan wel met een erg krakkemikkig Registry in Windows dan, en dan maar verschieten dat die zo traag en stroperig wordt als de pest ....  :evil:
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Henkp

  • Lid
Re: Waar worden programma's geinstaleerd in Ubuntu???
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/25, 15:20:54 »
De meeste programma's (met name die je installeert middels het Softwarecentrum/apt-get/etc.) worden geïnstalleerd naar /usr/bin (daar staat het uitvoerbare bestand, de '.exe' om het met Windows te vergelijken) en /usr/share (daar staan de meeste programmabestanden).

En al de programma's die dan in de Home komen te staan als verborgen met die (. Punt) ervoor, moet je die dan zien als je program files in Windows?
Waar je dus niets aan heb als je een backup van je Home heb gemaakt?. Of zie ik dit nu net verkeerd.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Waar worden programma's geinstaleerd in Ubuntu???
« Reactie #8 Gepost op: 2014/10/25, 15:30:04 »
En al de programma's die dan in de Home komen te staan als verborgen met die (. Punt) ervoor, moet je die dan zien als je program files in Windows?
Waar je dus niets aan heb als je een backup van je Home heb gemaakt?. Of zie ik dit nu net verkeerd.
Dat zijn geen programmabestanden maar configuratie- en werkbestanden.

Het kan handig zijn van configuratiebestanden een back-up te hebben bijvoorbeeld om een wijziging terug te draaien of na een herinstallatie eenvoudig de oude situatie te herstellen.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Henkp

  • Lid
Re: Waar worden programma's geinstaleerd in Ubuntu???
« Reactie #9 Gepost op: 2014/10/25, 15:51:17 »
En al de programma's die dan in de Home komen te staan als verborgen met die (. Punt) ervoor, moet je die dan zien als je program files in Windows?
Waar je dus niets aan heb als je een backup van je Home heb gemaakt?. Of zie ik dit nu net verkeerd.
Dat zijn geen programmabestanden maar configuratie- en werkbestanden.

Het kan handig zijn van configuratiebestanden een back-up te hebben bijvoorbeeld om een wijziging terug te draaien of na een herinstallatie eenvoudig de oude situatie te herstellen.

Ik heb daar dus wel een Back-up van gemaakt, dus mocht het fout lopen kan ik dan alles weer gewoon restoren en werken dan alle programma's weer die ik geïnstalleerd heb?. zonder ze opnieuw te moeten installeren.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Waar worden programma's geinstaleerd in Ubuntu???
« Reactie #10 Gepost op: 2014/10/25, 16:10:06 »
Er is volgens mij niet zo'n soort map als Program Files onder windows?, waar je het programma zo kan deleten.
Als je op die manier omgaat met je systeem, dan gedraag je je *gruwelijk* dom. Allemachtig.  Het moet niet gekker worden. :o

Wees verstandig en behandel Linux (en Windows) zoals het hoort.

Re: Waar worden programma's geinstaleerd in Ubuntu???
« Reactie #11 Gepost op: 2014/10/25, 20:17:06 »
Er is volgens mij niet zo'n soort map als Program Files onder windows?, waar je het programma zo kan deleten.
Als je op die manier omgaat met je systeem, dan gedraag je je *gruwelijk* dom. Allemachtig.  Het moet niet gekker worden. :o

Nuja, eigenlijk is het wel zo dat Linux één van de weinigen is die geen Program Files-equivalent heeft. Op Haiku en AmigaOS4 staan alle programmabestanden gewoon in de resp. Applicaties-map (Haiku) en systeempartitie (AmigaOS4). Op KolibriOS heb je ook een Applicaties-map waar dat allemaal instaat.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Waar worden programma's geinstaleerd in Ubuntu???
« Reactie #12 Gepost op: 2014/10/25, 20:43:03 »
Zal allemaal wel, maar waar het hier om gaat is dat het *zeer, zeer, zeer dom* is om zo om te gaan met je systeem als de vraagsteller blijkbaar wil.

Offline jos34

  • Lid
Re: Waar worden programma's geinstaleerd in Ubuntu???
« Reactie #13 Gepost op: 2014/10/26, 10:24:30 »
Er is volgens mij niet zo'n soort map als Program Files onder windows?, waar je het programma zo kan deleten.
Als je op die manier omgaat met je systeem, dan gedraag je je *gruwelijk* dom. Allemachtig.  Het moet niet gekker worden. :o

Nuja, eigenlijk is het wel zo dat Linux één van de weinigen is die geen Program Files-equivalent heeft. Op Haiku en AmigaOS4 staan alle programmabestanden gewoon in de resp. Applicaties-map (Haiku) en systeempartitie (AmigaOS4). Op KolibriOS heb je ook een Applicaties-map waar dat allemaal instaat.

En MacOSX?

Zal allemaal wel, maar waar het hier om gaat is dat het *zeer, zeer, zeer dom* is om zo om te gaan met je systeem als de vraagsteller blijkbaar wil.

En als je nu een programma wil verwijderen waarvan je de naam niet precies weet???
Want is het nu bv.
sudo apt-get remove google-chrome
sudo apt-get remove googlechrome
of bv.
sudo apt-get remove chrome???

Na wat geGoogle blijkt het: sudo apt-get remove google-chrome-stable te zijn.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/26, 10:28:43 door jos34 »

Offline JvH

  • Lid
Re: Waar worden programma's geinstaleerd in Ubuntu???
« Reactie #14 Gepost op: 2014/10/26, 10:34:11 »
Ook als je de naam van een programma, wat je wil verwijderen, niet weet dan biedt het Softwarecentrum uitkomst. Daarmee kun je a) een programma makkelijker opzoeken en b) het op een nette en veilige manier verwijderen.

Offline jos34

  • Lid
Re: Waar worden programma's geinstaleerd in Ubuntu???
« Reactie #15 Gepost op: 2014/10/26, 10:42:37 »
Ook als je de naam van een programma, wat je wil verwijderen, niet weet dan biedt het Softwarecentrum uitkomst. Daarmee kun je a) een programma makkelijker opzoeken en b) het op een nette en veilige manier verwijderen.

Ook een programma dat niet via Softwarecentrum is geinstalleerd?

Offline JvH

  • Lid
Re: Waar worden programma's geinstaleerd in Ubuntu???
« Reactie #16 Gepost op: 2014/10/26, 10:49:11 »
Da's een goeie, weet eigenlijk niet of Softwarecentrum los geïnstalleerde deb-pakketten ook laat zien.
Maar hoe het ook zij, handmatig mappen verwijderen is en blijft niet raadzaam.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Waar worden programma's geinstaleerd in Ubuntu???
« Reactie #17 Gepost op: 2014/10/26, 10:55:55 »
Ook die staan in Synaptic.

Althans: indien de installatie heeft plaatsgevonden met een deb-bestand. Zo niet, dan kan het anders liggen.

Oracle Java kun je bijvoorbeeld handmatig installeren in /opt, en dan kun je de betreffende map inderdaad gewoon wegsodemieteren. Maar dat zijn uitzonderingen.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/26, 11:20:37 door Pjotr »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Waar worden programma's geinstaleerd in Ubuntu???
« Reactie #18 Gepost op: 2014/10/26, 11:39:47 »
sudo apt-get purge google*
Geeft ook weleens duidelijkheid :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: Waar worden programma's geinstaleerd in Ubuntu???
« Reactie #19 Gepost op: 2014/10/27, 16:31:11 »
Voor de geinteresseerden, Linux heeft een standaard structuur van mappen die tussen distro's voor een groot deel hetzelfde zijn. Enkele details verschillen soms wel.
E.e.a. is te lezen in het volgende artikel, helaas in het Engels:
http://www.thegeekstuff.com/2010/09/linux-file-system-structure/
Maar zoals gezegd is het niet verstandig om met de hand hieruit dingen te verwijderen omdat het systeem probeert bij te houden wat je hebt geinstalleerd en zo'n actie dat overhoop haalt. Je hebt kans dat apt-get installatie (en dus ook de softwarecentre) niet meer werkt daarna. Kost vaak veel hoofdbrekens om hem weer te laten werken.

Programma's opzoeken kun je gemakkelijk met apt-cache search. Je mag hierin ook keywords gebruiken, b.v. browser of zoiets. Om de details te zien van een geinstalleerd programma:
$ apt-cache policy <pakketnaam>
Een lijst van alle geinstalleerde pakketten krijgje zo:
$ dpkg --get-selections | grep -v deinstall
Ikzelf gebruik eigenlijk nooit meer grafische installatie tools. Ik heb genoeg aan apt-get.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/27, 16:41:12 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/