Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: open/libre office calc formule naar beneden doortrekken niet 1 maar 2 cellen  (gelezen 1834 keer)

hoi iedereen,

ik heb een uitdaging voor jullie waar ik mee zit op werk.

ik heb een worksheet met verschillende tabs. tab 1 is een korte lijst met data en lijst 2 ongeveer 42000 regels.
in lijst 1 heb ik allemaal verwijzingen naar tab 2 (tab 1 A1 verwijst naar tab 2 A39).
nu heb ik er een stukk of 4 met de hand ingevuld en wil alles doortrekken naar beneden.
maar hij wil er steeds maar 1 stapje naar beneden met doorwijzen terwijl het er 18 moeten zijn.

in de bijlage heb ik een simpel voorbeel gedaan voor de duidelijkheid.
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline vanadium

  • Lid
De eerste formule verwijst naar een cel één rij lager, de tweede naar een cel drie rijen lager. Als je die formules naar beneden trekt, dan worden die gekopieerd: bovenaan in het gekopieerde bereik komt een formule die naar één rij lager verwijst, enz. Dat is zoals het behoort te werken. Ik zou niet onmiddellijk weten hoe je een formule kan maken die bij het kopiëren automatisch aanpast zoals jij zou willen. Als het over een flink aantal formules gaat, zou ik de invoer automatiseren met een macro.

Offline Roc.am

  • Lid
De eerste kolom de eerste op 2 zetten en het tweede de formule   =a1+2
en dan deze formule naar beneden trekken
als dit niet als formule mag zijn de kolom kopieëren en dan "plakken als" getal
De tweede kolom laat zich wel naar beneden trekken

- Roc

@ roc.am waar jij het over hebt is een simpel voorbeeld.
in het document voor werk zijn het woorden en getallen dus A1+2 gaat niet op dan.
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Misschien kan u het oplossen via de functie "INDIRECT"? De laatste 2 voor het laatste haakje sluit in het voorbeeld kan u probleemloos vervangen door 18? Werken met het rijnummer kan wel een probleem veroorzaken, maar door gebruik te maken van een extra kolom, is zoiets ook op te lossen?