Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bestanden verijderen en bewaren bij installatie  (gelezen 2464 keer)

Gast

  • Gast
bestanden verijderen en bewaren bij installatie
« Gepost op: 2006/10/21, 09:15:13 »
Daar ben ik weer, misschien stel ik erg veel vragen, maar ik wil het toch graag weten:
Ik heb begrepen dat als ik Ubuntu Linux vanaf de LIVE-CD installeer, mijn bestanden, programma's, etcetera bewaard blijven. In feite is dit heel mooi. Maar nu is mijn vraag:
kan ik er ook voor kiezen om WinXP en alle Windows-programma's, RTF-documenten, etcetera te verwijderen op alle OpenOffice documenten (.ODT etc.) en sommige afbeeldingen na? Dit komt mij ook meer uit aangezien ik graag nog schijfruimte overhoud voor mijn programmeer-werkzaamheden.
m.v.g. en bij voorbaat dank;
Florian

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
bestanden verijderen en bewaren bij installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/21, 10:14:25 »
Volgens mij kan je alleen partities kiezen die je wil bewaren en niet losse bestanden. Je kan dus je eigen bestanden op een aparte partitie zetten, de gehele windows partitie bewaren of bv een cd branden met daarop je documenten. Zover ik weet kan je niet kiezen dat je alle odt's bewaart.

Gast

  • Gast
bestanden verijderen en bewaren bij installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/21, 10:24:08 »
@kiwinote Bedankt, bestanden naar een andere partitie verplaatsen is lekker eenvoudig. Dan kan ik bijvoobeeld alle bestanden die ik wil bewaren in D: (BACKUP) zetten en alle die ik wil wissen in C: (BOOT), of kan ik dit e.v.t. beter andersom doen? In ieder geval; als ik de hele C: partitie leeg laat gooien ben ik ook meteen van WinXP af, bedankt voor de informatie! :D

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
bestanden verijderen en bewaren bij installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/21, 10:34:32 »
Het maakt niet uit op welke partitie je ze zet, zolang je de juiste verwijdert. In ubuntu worden de partities niet aangeduid met c en d, maar met hda1, hda2 etc. Zorg er dus voor dat je de grootte van de partities weet zodat je de juiste wist.

Gast

  • Gast
bestanden verijderen en bewaren bij installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/21, 11:05:14 »
@Kiwinote kan ik dan juist het beste de grootste of de kleinste partitie verwijderen? In ieder geval kan ik heel gemakkelijk erachter komen welke partitie hoeveel schrijfruimte heeft (dat kan ik immers gewoon checken met Windows, EVEREST, FreshDiagnose etc.)

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
bestanden verijderen en bewaren bij installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/21, 11:13:13 »
Als je veel ruimte voor ubuntu wil kan je het beste de grootste partitie verwijderen. Ik neem aan dat de grootste de c schijf is, en dan wordt windows ook automatisch gewist.

Gast

  • Gast
bestanden verijderen en bewaren bij installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2006/10/21, 11:20:25 »
@Kiwinote Hartstikke bedankt! Dat was precies waar ik al op hoopte! Mooi, dan kan ik nu meteen beginnen met het overplaatsen van bestanden van C: (inderdaad de grootste) naar D: :D :D enne, zodra ik Ubuntu heb geinstalleerd, kan ik dan ook alle lege mappen op D: verwijderen? Windows heeft ze dan toch niet meer nodig
:cool:

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
bestanden verijderen en bewaren bij installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2006/10/21, 11:24:29 »
D wordt bewaard, waarom zou je dan legemappen erop hebben zitten, die kun je volgens mij nu ook gewoon wissen. Alleen dat wat je nog steeds wil hebben op d zetten, de rest mag weg.

Gast

  • Gast
bestanden verijderen en bewaren bij installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2006/10/21, 11:37:55 »
@Kiwinote Omdat WinXP misschien zou gaan tegenwerken, het zijn systeemmappen van Windows. Als ik trouwens een map maak in Windows, wordt die dan ook als map herkent in Ubuntu? Dan kan ik de bestanden die ik nu exporteer naar D: een beetje ordenen

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
bestanden verijderen en bewaren bij installatie
« Reactie #9 Gepost op: 2006/10/21, 12:06:15 »
ja, mappen blijven herkend. Als je fat32 partities hebt, heb je geen problemen omdat ubuntu kan schrijven en lezen. Bij ntfs partities kan ubuntu alleen lezen en niet schrijven. Dit zou echter geen probleem moeten zijn, want na de installatie kun je de bestanden kopieren en op je linux partitie zetten en vervolgens de ntfs partitie omzetten naar fat32 of ext3.

Gast

  • Gast
bestanden verijderen en bewaren bij installatie
« Reactie #10 Gepost op: 2006/10/21, 12:19:05 »
@Kiwinote opnieuw bedankt, wat betreft die bestandsextensies: Dat leverd geen problemen op, D: is namelijk FAT32 en C: is NTFS. Mooi, dan kan ik de D: partitie wat gaan ordenen :D

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
bestanden verijderen en bewaren bij installatie
« Reactie #11 Gepost op: 2006/10/21, 12:22:59 »
Mooi zo, succes met de installatie

Gast

  • Gast
bestanden verijderen en bewaren bij installatie
« Reactie #12 Gepost op: 2006/10/21, 12:32:44 »
@Kiwinote Bedankt :D

Offline Dave

  • Lid
bestanden verijderen en bewaren bij installatie
« Reactie #13 Gepost op: 2006/10/21, 12:42:34 »
zou voor de zekerheid dat wat je op zeker wilt bewaren op cd branden. Je weet maar nooit, een foutje is snel gemaakt.
daarbij als je toch het hele windows verwijderd kun je lekker alles ext3 maken ipv fat waarbij nogal eens een beschadigd bestandje voorkomt.

Gast

  • Gast
bestanden verijderen en bewaren bij installatie
« Reactie #14 Gepost op: 2006/10/21, 13:01:39 »
@Dave Ik heb geen CD-brander, dus dat kan helaas niet. Hoe zit het eigenlijk met de USB-ondersteuning van Ubuntu? Anders kan ik het gewoon op een USB-stick/Externe schijf zetten. (p.s. weet iemand of Ubuntu ook IRda ondersteund?)
Florian

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
bestanden verijderen en bewaren bij installatie
« Reactie #15 Gepost op: 2006/10/21, 14:35:44 »
Ubuntu herkent automatisch (bijna) alle usbdisks.

Gast

  • Gast
bestanden verijderen en bewaren bij installatie
« Reactie #16 Gepost op: 2006/10/21, 15:07:37 »
Da's mooi, dan zal ik aan m'n moeder vragen of ik zo'n ding mag kopen
(moet er wel 1 met een paar GB zijn, ik heb ook nog een heel thuisnetwerk met nieuws, chat, techniek, etc. over te plaatsen) :D