Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: screensaver Xubuntu wordt niet actief  (gelezen 987 keer)

Offline Willem_D

  • Lid
screensaver Xubuntu wordt niet actief
« Gepost op: 2008/06/10, 21:55:47 »
Ik heb in Xubuntu Hardy een screensaver proberen te activeren (via Instellingen/Configuratiemanager/Screensaver), echter hij wordt niet actief na de ingestelde timeout. (De voorbeeldweergave werkt wel.)

Waar zit het activeringsknopje?
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
screensaver Xubuntu wordt niet actief
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/15, 22:48:40 »
Helaas nog geen enkele reactie.

Alle Xubuntu-software werkt bij mij, behalve de screensaver! Hoe is dit mogelijk?


Weet iemand een ander screensaver (dan de standaard Gnome-screensaver) die ik zou kunnen installeren onder Xubuntu?
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
screensaver Xubuntu wordt niet actief
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/19, 11:41:53 »
Na raadplegen van het Engelstalige Ubuntu-forum, kwam ik erachter dat ik niet de enige Xubuntu-gebruiker ben die tegen dit probleempje is aangelopen.
Hoewel ik ook hier geen concrete oplossing vond, heeft de conversatie aldaar me toch op een idee gebracht:

Het lijkt erop dat de gnome-screensaver deamon (dat is de standaard-screensaver-applicatie voor Xfce/Xubuntu) niet automatisch wordt opgestart bij het opstarten van Xubuntu. Ik heb toen deze deamon (/usr/bin/gnome-screensaver) toegevoegd aan de lijst "Autostarted Apps" via Applications/Instellingen.
Daarna werkte het naar behoren.

(Ik heb eerst nog geprobeerd de xscreensaver te installeren in plaats van de gnomescreensaver. Howel ik deze wel werkend kreeg, ben ik er toch niet mee doorgegaan. Er traden namelijk gekke bijverschijnselen op.)
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille