Teams > Tips & trucs

Je eigen keyboard layout

<< < (2/2)

MKe:
Nog een truuk. Hierboven heb ik capslock op de escape toets gezet en escape op de capsolock toets. Nu merkte ik dat ik de escape toets ook nog regelmatig gebruik, en dus per ongeluk de capslock weer aanzet. Ik heb de escape toets dus weer terug gezet naar daadwerkelijk escape, zodat nu zowel de capslock toets als de escape toets als escape werkt.
Ik wil toch heel af- en toe de capslock kunnen gebruiken. Ik heb het nu geremapped dat als ik beide shift toetsen tegelijk indruk, DAT IK DAN CAPSLOCK AAN- EN UIT KAN ZETTEN.  O0

De keyboard file ziet er nu zo uit:

--- Code: ---default partial alphanumeric_keys modifier_keys
xkb_symbols "basic" {

    include "us(basic)"
    name[Group1]= "Cusom voor 75 (US) met numblok";
   
    include "eurosign(5)"
    include "level3(ralt_switch)"
    key <CAPS>  { [  Escape, NoSymbol, NoSymbol, NoSymbol ]   };
    key <LFSH> {
        type= "TWO_LEVEL",
        symbols[Group1]= [         Shift_L,       Caps_Lock ]
    };
    key <RTSH> {
        type= "TWO_LEVEL",
        symbols[Group1]= [         Shift_R,       Caps_Lock ]
    };

    key <AB01> { [  NoSymbol,   NoSymbol,   1, NoSymbol ] };
    key <AB02> { [  NoSymbol,   NoSymbol,   2, NoSymbol ] };
    key <AB03> { [  NoSymbol,   NoSymbol,   3, NoSymbol ] };

    key <AC01> { [  NoSymbol,   NoSymbol,   4, NoSymbol ] };
    key <AC02> { [  NoSymbol,   NoSymbol,   5, NoSymbol ] };
    key <AC03> { [  NoSymbol,   NoSymbol,   6, NoSymbol ] };

    key <AD01> { [  NoSymbol,   NoSymbol,   7, NoSymbol ] };
    key <AD02> { [  NoSymbol,   NoSymbol,   8, NoSymbol ] };
    key <AD03> { [  NoSymbol,   NoSymbol,   9, NoSymbol ] };
    key <SPCE> { [  NoSymbol,   NoSymbol,   0, NoSymbol ] };
};

--- Einde van code ---

vanadium:
Ik ben, na lang inwerken, dan toch tot iets gekomen.  :P

Ik heb een Del XPS laptop waarop onderaan rechts zes halve toetsjes zitten voor de pijltjes:

--- Code: ---PgUp  Up    PgDn
Left  Down  Right

--- Einde van code ---
Briljant idee van de ontwikkelaars, en een geweldig idee in vergelijking met vorig model? Vergeet het! Voor je het weet zitten je dikke vingers op PgUp of PgDn als je met de pijltjes werkt, en zit je helemaal elders. Het is me gelukt die PgUp en PgDn om te zetten naar Left en Right, en PgUp/PgDn te bekomen door de rechter Alt toets in te drukken:


--- Code: ---default  partial alphanumeric_keys
 xkb_symbols "nonext" {

    name[Group1]= "International with dead keys disabling PgUp/Dn";

    include "us(intl)"

 // my custom changes:
     key <PGDN> { [  Right, Nosymbol, Next, Next ] };
     key <PGUP> { [  Left, Nosymbol, Prior, Prior ] };

 };

--- Einde van code ---

Hier trek ik het us(intl) toetsenbord binnen (intl., with dead keys):
- Direct aanslaan wordt pijltje
- Shift+ toets blijft standaard (en dat is: zelfde als eerste niveau)
- AltGr+ toets en Shift+AltGr+toets wordt PgDn (Next) en PgUp (Prior).

<PGUP> en <PGDN> zijn gedefineerd in de "apl" layout (voor Apple computers) en de "pc" layout. Je kan dat weten door in de directory "/usr/share/X11/xkb/symbols" de bestanden te doorzoeken:


--- Code: ---$ grep "<PGDN>" *
apl: key <PGDN> { [ Uf80a, Uf80e ] }; // DS, DL
nonext:     key <PGDN> { [  Right, Nosymbol, Next, Next ]};
pc:    key <PGDN> { [  Next ] };

--- Einde van code ---
En zo zie je tegelijk mijn aanpassingen (bestand "noext") tegenover het origineel ("pc"). Hoe je de codes <PGUP> en <PGDN> kan vinden,  heeft MKE al in de eerst post hier uitgelegd.

Het is allemaal heel weinig gedocumenteerd. Van je laatste voorbeeld ben ik nog altijd een beetje aan het duizelen  :blank:

Paul Matthijsse:
Een zeer fraai voorbeeld van "Linux doet wat jij wilt" en niet andersom. Weten jullie misschien of een dergelijke re-map truc ook op Windows en de Mac is uit te voeren?

MKe:

--- Citaat van: Paul Matthijsse op 2021/09/14, 17:12:51 ---Een zeer fraai voorbeeld van "Linux doet wat jij wilt" en niet andersom. Weten jullie misschien of een dergelijke re-map truc ook op Windows en de Mac is uit te voeren?

--- Einde van citaat ---
nee, ik ben ook op zoek voor mijn (Windows) werklaptop. Maar het beste wat ik kan vinden tot nu toe is Sharpkey, wat een gemakkelijke manier is om de registry te veranderen. Je kunt we wel enkele toetsen mee remappen, maar toetsen combinaties (zoals de dubbele shift die ik eerder beschreef) is al niet mogelijk.

Paul Matthijsse:

--- Citaat van: MKe op 2021/09/14, 17:20:10 ---nee / Sharpkey / maar toetsen combinaties (zoals de dubbele shift die ik eerder beschreef) is al niet mogelijk.
--- Einde van citaat ---

De enorme aanpasbaarheid van Linux heeft me al lang verbaasd. Kijk, de voorbeelden hierboven zijn niet direct voor beginners, maar weten dat het kan (en dat bijna alles kan), maakt dat ik al vele jaren met dit besturingssysteem werk. Zoals gezegd, "het ding doet wat ik wil". ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie