Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Probleem met Windows 7: start niet meer op  (gelezen 19807 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
[opgelost] Probleem met Windows 7: start niet meer op
« Gepost op: 2012/03/30, 18:46:15 »
Op mijn proefbak staat o.a. een voorgeïnstalleerde Windows 7 Home Premium (64-bits). Nadat ik een aantal keer met de partitiegroottes heb lopen sjorren (alleen de groottes zijn diverse keren gewijzigd, niet de fysieke locatie op de schijf of de partitievolgorde), wil W7 ineens niet meer opstarten. Niet dat ik 'm nou vaak nodig heb, maar toch is het zonde.  :(

Ultimate Boot CD en Super Grub Disk bieden geen soelaas, en een Windows-installatieschijf heb ik niet.... Wie weet raad?

Foutmelding:
Kan Windows niet starten. Dit wordt mogelijk veroorzaakt door een recente hardware- of softwarewijziging. Dit kunt u doen om het probleem op te lossen:

1. Plaats de Windows-installatieschijf en start uw computer opnieuw op.
2. Selecteer de taalinstellingen en klik op Volgende.
3. Klik op 'Uw computer herstellen'.

Als u deze schijf niet hebt, dient u voor assistentie contact op te nemen met de systeembeheerder of fabrikant van uw computer.

Status: 0xc000000e

Informatie: De opstartselectie is mislukt omdat een benodigd apparaat niet toegankelijk is.


Voor alle duidelijkheid: alle *buntu's en overige Linuxen en BSD's, starten allemaal prima op.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/01, 00:31:15 door Pjotr »

Re: Probleem met Windows 7: start niet meer op
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/30, 19:18:37 »
Citaat van: Microsoft Technet - System Error Codes - 0xc000000e
The boot selection failed

cause: the BCD is missing.
gezien BCD, in geval van Windows, staat voor Boot Configuration Data, zal je de boot configuratie moeten herbouwen.
echter, zonder bestaande BCD, werkt een CD vaak zoiezo niet goed, omdat bootrec het OS niet meer zou kunnen vinden.

wat nog wel zou moeten werken, is bcdedit, welke ook op de DVD staat.
wat dus niet erg helpt als je die niet hebt...

enige wat ik anders ken is EasyBCD, welke je echter eerst moet installeren...

je mag officieel geloof ik wel een DVD image downloaden om te gebruiken voor herstel.
een trial DVD mag je zoiezo gebruiken, alleen weet ik niet zeker of die ook de Recovery Environment hebben...


mocht je echter ergens een vinden,
als je bcdedit start, zou je dit moeten krijgen:
Citaat
Windows Boot Loader
-------------------
identifier {default}
device unknown
path \Windows\system32\winload.exe
description Windows Server 2008 R2
locale en-US
inherit {bootloadersettings}
recoverysequence {e0025536-b36d-11de-aadd-ddc0b5870e2c}
recoveryenabled Yes
osdevice unknown <===0xc000000e problem!
systemroot \Windows
resumeobject {e0025534-b36d-11de-aadd-ddc0b5870e2c}
nx OptOut
hypervisorlaunchtype Auto
of soortgelijk, maar device en osdevice moeten natuurlijk niet 'unkown' zijn.

dus om die weer aan te geven zoals ze moeten zijn:
Citaat
bcdedit /set {OS-Identifier} device partition=X:
bcdedit /set {OS-Identifier} osdevice partition=X:
bcdedit
X: is hier overigens de drive-letter in de RE, dus niet de letter in het OS zelf.
om deze te vinden kan je notepad openen en kiezen voor opslaan, dan zie je de drive wel staan.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem met Windows 7: start niet meer op
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/30, 23:38:44 »
Dank. Ik ga morgen bcdedit eens proberen met de (vrij verkrijgbare) vooruitblikversie van Windows 8...  :)

Re: Probleem met Windows 7: start niet meer op
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/31, 11:19:14 »
Als je voor stabiliteit gaat, dan is Windows 7 een veel betere keuze. Die consumer preview van Win 8 zit nog vol bugs. Installeren is een fluitje van een cent, maar na het installeren merk je dat er nog een hoop bugs inzitten.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Probleem met Windows 7: start niet meer op
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/31, 13:31:10 »
@Vistaus:
Het gaat hier toch om het herstellen van een W7 install, niet om het installeren van een nieuw OS?

@Pjotr:
Ik heb het gezever gehad dat ik alléén met een W7 Ultimate DVD een W7 Ultimate installatie kon repareren. Ik hoop niet dat dit zo is met W7 en W8, anders ben ik bang dat je ergens een W7 DVD vandaan moet halen, met het liefste dezelfde versie als die jij geïnstalleerd hebt. Zoals al eerder vermeld is, is het legaal om een W7 DVD te downloaden en te gebruiken voor herstel. Ook is het legaal om een W7 DVD te downloaden en te installeren, mits je een legale product sleutel hebt van je huidige W7 installatie. Anders wordt het piraterij en krijg je problemen met die WGA, die software die checkt of je Windows installatie wel volkomen legaal is.

Re: Probleem met Windows 7: start niet meer op
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/31, 14:22:42 »
@Vistaus:
Het gaat hier toch om het herstellen van een W7 install, niet om het installeren van een nieuw OS?

Dat is niet wat ik uit Pjotrs laatste post haal:

"Dank. Ik ga morgen bcdedit eens proberen met de (vrij verkrijgbare) vooruitblikversie van Windows 8..."

Re: Probleem met Windows 7: start niet meer op
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/31, 15:16:58 »
@vistaus,
die was dus om w7 te herstellen.
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Re: Probleem met Windows 7: start niet meer op
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/31, 16:11:02 »
@Vistaus:
Het gaat hier toch om het herstellen van een W7 install, niet om het installeren van een nieuw OS?

@Pjotr:
Ik heb het gezever gehad dat ik alléén met een W7 Ultimate DVD een W7 Ultimate installatie kon repareren. Ik hoop niet dat dit zo is met W7 en W8, anders ben ik bang dat je ergens een W7 DVD vandaan moet halen, met het liefste dezelfde versie als die jij geïnstalleerd hebt. Zoals al eerder vermeld is, is het legaal om een W7 DVD te downloaden en te gebruiken voor herstel. Ook is het legaal om een W7 DVD te downloaden en te installeren, mits je een legale product sleutel hebt van je huidige W7 installatie. Anders wordt het piraterij en krijg je problemen met die WGA, die software die checkt of je Windows installatie wel volkomen legaal is.

Moet je in het laatste geval, ook al heb je de productsleutel, niet sowieso telefonisch activeren omdat dat exemplaar van W7 dan al eerder geactiveerd is?

Re: Probleem met Windows 7: start niet meer op
« Reactie #8 Gepost op: 2012/03/31, 17:04:55 »
@vistaus,
die was dus om w7 te herstellen.

Ja, maar die consumer preview heeft geen recovery environment aan boord dus je zult hem toch eerst moeten installeren vooraleer je iets met bcd kan...

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Probleem met Windows 7: start niet meer op
« Reactie #9 Gepost op: 2012/03/31, 19:02:20 »
Citaat
Moet je in het laatste geval, ook al heb je de productsleutel, niet sowieso telefonisch activeren omdat dat exemplaar van W7 dan al eerder geactiveerd is?

Nee dat is alleen als je geen internet verbinding hebt.
Je kunt iedere keer je systeem opnieuw installeren zonder problemen.
Tevens als zo iets op je HDD staat en je herinstalleert het van af je HDD of een recovery DVD dan vraagt hij niet eens om je sleutel.

Je kunt ook kijken met 1 van de Functie toetsen om je Windows te repareren. Ik kan het met mijn recovery DVD die ik gelijk gemaakt heb en met wat op de schijf staat. Bij mij was het F11 als ik mij niet vergis.

« Laatst bewerkt op: 2012/03/31, 19:16:22 door emiel1976 »

Re: Probleem met Windows 7: start niet meer op
« Reactie #10 Gepost op: 2012/03/31, 20:22:25 »
Citaat
Moet je in het laatste geval, ook al heb je de productsleutel, niet sowieso telefonisch activeren omdat dat exemplaar van W7 dan al eerder geactiveerd is?

Nee dat is alleen als je geen internet verbinding hebt.
Je kunt iedere keer je systeem opnieuw installeren zonder problemen.
Tevens als zo iets op je HDD staat en je herinstalleert het van af je HDD of een recovery DVD dan vraagt hij niet eens om je sleutel.

Je kunt ook kijken met 1 van de Functie toetsen om je Windows te repareren. Ik kan het met mijn recovery DVD die ik gelijk gemaakt heb en met wat op de schijf staat. Bij mij was het F11 als ik mij niet vergis.


recovery partities en DVD's vragen niet om een sleutel omdat ze die overnemen van het systeem waarop ze gemaakt zijn.
maar anders kan je inderdaad gewoon via internet activeren, mist je de driver heb, op sommige OEM systemen word die echter niet altijd gevonden en dan moet je wel via telefoon activeren.

mocht hij echter niet willen activeren moet je wel bellen, maar i.p.v. gelijk het telefoon activatie systeem te gebruiken gewoon wachten, dan word je automatish doorverbonden met de support afdeling voor activering, als je dan even uitlegd wat het probleem was kunnen zij de activatie alsnog toelaten via het systeem.

als het nodig is, maar dan vragen ze wel naar de product sleutel, normaal controleer de server de sleutel, en als die al geactiveerd is wil hij niet verder,
Microsoft Support kan echter de computer vertellen om die fout te negeren en toch een activering code te geven.


maar, @Pjotr, heb je al ergens een DVD kunnen vinden om te gebruiken voor herstel?
Windows 8 preview gaat inderdaad niet werken tenzij je hem eerst zou installeren, Server 2008 R2 DVD's werken wel, maar zijn dan weer enkel 64-bit (en werken dus niet voor het herstellen van een 32-bit versie).
als je nog geen hebt kan ik wel een image maken van mijn disk en je via PB info geven over hoe je die dan krijg (wel enkel de image dan, sleutel kopieer ik niet), is wel de Pro versie dus ik weet niet zeker of die werkt, maar afaiko is bcdedit altijd het zelfde.
(voordeel hiervan zou wel zijn dat, in tegenstelling tot hem downloaden van andere locaties je wel zeker weet dat er niet met de disk geknoeid is)


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem met Windows 7: start niet meer op
« Reactie #11 Gepost op: 2012/03/31, 21:05:49 »

maar, @Pjotr, heb je al ergens een DVD kunnen vinden om te gebruiken voor herstel?
Windows 8 preview gaat inderdaad niet werken tenzij je hem eerst zou installeren, Server 2008 R2 DVD's werken wel, maar zijn dan weer enkel 64-bit (en werken dus niet voor het herstellen van een 32-bit versie).
als je nog geen hebt kan ik wel een image maken van mijn disk en je via PB info geven over hoe je die dan krijg (wel enkel de image dan, sleutel kopieer ik niet), is wel de Pro versie dus ik weet niet zeker of die werkt, maar afaiko is bcdedit altijd het zelfde.
(voordeel hiervan zou wel zijn dat, in tegenstelling tot hem downloaden van andere locaties je wel zeker weet dat er niet met de disk geknoeid is)

W7 DVD heb ik helaas niet... Jammer dat W8 preview niet zal werken vanaf de DVD. Hoe kom ik aan een 64-bits Server 2008 R2 DVD? Mijn Winnie is 64-bits, dus dat zou moeten werken dan...

Re: Probleem met Windows 7: start niet meer op
« Reactie #12 Gepost op: 2012/03/31, 22:02:01 »

maar, @Pjotr, heb je al ergens een DVD kunnen vinden om te gebruiken voor herstel?
Windows 8 preview gaat inderdaad niet werken tenzij je hem eerst zou installeren, Server 2008 R2 DVD's werken wel, maar zijn dan weer enkel 64-bit (en werken dus niet voor het herstellen van een 32-bit versie).
als je nog geen hebt kan ik wel een image maken van mijn disk en je via PB info geven over hoe je die dan krijg (wel enkel de image dan, sleutel kopieer ik niet), is wel de Pro versie dus ik weet niet zeker of die werkt, maar afaiko is bcdedit altijd het zelfde.
(voordeel hiervan zou wel zijn dat, in tegenstelling tot hem downloaden van andere locaties je wel zeker weet dat er niet met de disk geknoeid is)

W7 DVD heb ik helaas niet... Jammer dat W8 preview niet zal werken vanaf de DVD. Hoe kom ik aan een 64-bits Server 2008 R2 DVD? Mijn Winnie is 64-bits, dus dat zou moeten werken dan...
de Server 2008 R2 DVD kan je hier krijgen: http://technet.microsoft.com/en-us/evalcenter/dd459137.aspx
is voor de trial maar is geloof ik wel een volledige DVD (maar met trial-key embedded, of je krijg de key via email..).
je hebt er echter wel windows live voor nodig en het werkt handiger via Internet Explorer (in firefox werkt de login soms niet).


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem met Windows 7: start niet meer op
« Reactie #13 Gepost op: 2012/03/31, 22:51:15 »
de Server 2008 R2 DVD kan je hier krijgen: http://technet.microsoft.com/en-us/evalcenter/dd459137.aspx
is voor de trial maar is geloof ik wel een volledige DVD (maar met trial-key embedded, of je krijg de key via email..).
je hebt er echter wel windows live voor nodig en het werkt handiger via Internet Explorer (in firefox werkt de login soms niet).

Dank.  :)

Ben inmiddels het iso aan het binnensleuren... Nooit gedacht dat ik nog eens een Windows Live ID zou aanmaken.  :P

Als de reparatie me lukt, laat ik het hier wel weten: heeft een bepaalde algemeenheidswaarde, denk ik. Zeker op meervoudig opstartbare machines ga je nogal eens met partitiegroottes lopen klooien, en daar schijnt W7 slecht tegen te kunnen (in tegenstelling tot W XP, die daar geen problemen mee heeft).

Re: Probleem met Windows 7: start niet meer op
« Reactie #14 Gepost op: 2012/03/31, 22:59:32 »
"Zeker op meervoudig opstartbare machines ga je nogal eens met partitiegroottes lopen klooien, en daar schijnt W7 slecht tegen te kunnen (in tegenstelling tot W XP, die daar geen problemen mee heeft)."

Ik kan bevestigen dat Pjotr daar inderdaad gelijk in heeft.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Probleem met Windows 7: start niet meer op
« Reactie #15 Gepost op: 2012/04/01, 00:33:02 »
Op zich is dat geen probleem maar je moet zorgen dat je genoeg MB aan ruimte over hebt op de Windows partitie anders werkt het niet meer.
Windows kan niet tegen een volle partitie waar het op geïnstalleerd staat.
Verder kun je zonder problemen de partitie aanpassen maar dan wel vanuit Windows 7 zelf en niet van buiten af. Ook met de installatie van Linux kan het maar beter is om de Windows partitie in Windows zelf te doen. Voorkom je een hoop problemen mee.

Ik pas mijn Windows partitie altijd in Windows zelf aan en nooit problemen mee gehad.
Ik deel mijn schijf in 3 delen waarvan 1 Windows, 1 voor data in NTFS en dan 1 partitie die ik met Linux weer opdeel in verschillende partities voor verschillende Linux systemen.

 

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [opgelost] Probleem met Windows 7: start niet meer op
« Reactie #16 Gepost op: 2012/04/01, 00:36:32 »
De Server-DVD bood geen soelaas.... verkeerde versie van boot manager repair (of zoiets).  :(

Dit hielp wel:
http://systemdiscs.com/?utm_source=neosmart&utm_medium=article&utm_campaign=Win7_Recovery

Aanpak via Option Two:
http://neosmart.net/wiki/display/EBCD/Recovering+the+Windows+Bootloader+from+the+DVD

Kostte me 10 dollar, maar vooruit. Het werkt nu weer. Nou alleen nog even m'n Grub herinstalleren.  :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [opgelost] Probleem met Windows 7: start niet meer op
« Reactie #17 Gepost op: 2012/04/01, 12:08:37 »
Vandaag even Grub hersteld. Ging uiteraard prima, maar.... de foutmelding voor Windows keerde terug.

Het is nu dus blijkbaar óf óf geworden op m'n proefbak: of het kreng start alleen Linux en aanverwanten, of alleen W.

Nou ja, in elk geval weet ik nu wat ik moet doen, mocht ik ooit weer eens Winnie willen starten op dat ding.


Oplossing gevonden: zet de opstartvlag (boot flag) op de 200 MB-partitie van Winnie (stond bij mij eerst op de eigenlijke Winniepartitie). Daarna sudo update-grub doen. Dan krijg je twee W.-regels in het Grubmenu, eentje voor sda1 (de 200 MB) en eentje voor sda2 (de eigenlijke W.). Opstarten vanaf sda1 lukt niet, maar vanaf sda2 doet-ie het wel.  :)

Hoop moeilijk gedoe, maar wel leuk om die noot uiteindelijk te kraken.  =D
« Laatst bewerkt op: 2012/04/01, 12:14:51 door Pjotr »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [opgelost] Probleem met Windows 7: start niet meer op
« Reactie #18 Gepost op: 2012/04/01, 13:49:36 »
Heb je nu die 10 dollar voor niets uitgegeven dan?

Nee hoor, dat toch niet....  :)

Het bestand /dev/sda2/boot/BCD (in windowsbewoordingen: C:\boot\BCD ) moet eerst opnieuw gegenereerd worden. En dat kan alleen met bootrec.exe, die uitsluitend in de Recovery Environment van de W 7 DVD te vinden is (of op de Recovery CD van Neosmart).

Ik ga hier eens een handleiding voor schrijven, die ik op m'n webstek zal plaatsen. Niet alleen voor anderen: ook voor mezelf, als geheugensteuntje.....