Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: server configuratie  (gelezen 932 keer)

JJM

  • Gast
server configuratie
« Gepost op: 2010/08/25, 16:03:53 »
ik heb een bestaande netwerk met een windows 2003 server ( als domain controller) waarop ook exchange is geinstalleerd.
een deel van de users zijn overgeplaatst naar een nieuw gebouw met een apparte netwerk + server. het nieuw gebouw is wel verbonden met het oud netwerk ( de domain controller en exchange server) via een glasvezel kabel.

in het nieuw gebouw heb ik een ubuntu server en 20 ubuntu clients. de ubuntu server wil ik als aparte email(net als exhange) , files en internet server configureren. deze server krijgt ook een aparte internet aansluiting.
hoe zou ik deze server moeten configureren met behoud van de email adressen ( email domain.). het moet ook mogelijk zijn om bestanden tussen de twee netwerk werken (gebouwen) uit te wisselen.

Hoe kan ik de gebruikers laten inloggen op hun client zoals het gebeurde met hun xp computer op een windows 2003 domain?

Offline ruujan

  • Lid
Re: server configuratie
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/25, 22:22:52 »
Oei, het was beter geweest als je deze vragen had gesteld voor je overging op Ubuntu. Hebben jullie wel nagedacht voor je een server en twintig werkstations hebt neergezet, of was het een puur financiƫle overweging?
Als ik je een tip mag geven, koop een terminal server en laat de mensen die al verhuisd worden/zijn, hun werk doen via die terminal server. Dan kun je op je gemak alsnog je huiswerk gaan doen. Anders krijg je gegarandeerd ellende met mensen die hun werk niet meer kunnen doen.

Ik wil niet vervelend doen, maar het hangt een beetje af van de functionaliteiten die je in het oude netwerk gebruikte.
Gewoon een paar vragen die zo bij me opkomen:
Welke applicaties gebruiken jullie zoal?
Gebruik je Exchange alleen als mailserver of gebruik je ook gedeelde en public folders, adresboeken, agenda's?
Waar ga je je bestanden plaatsen? Verdeel je die over de twee locaties? Of wil je gaan synchroniseren? Hoe doe je dat dan met versiebeheer?

Sorry dat ik een beetje bot reageer, maar dit is bijna gedoemd te mislukken.