Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Computers stopt met verkoop  (gelezen 8585 keer)

Linux Computers stopt met verkoop
« Gepost op: 2013/04/03, 19:57:46 »
http://www.digiplace.nl/2013/04/03/linux-computers-gestopt-met-webshop/

Erg jammer, ik was juist van plan om bij jullie te gaan kopen later dit jaar i.p.v. bij System76 maar nu moet ik toch naar System76...

Offline wowo

  • Lid
Re: Linux Computers stopt met verkoop
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/03, 22:15:36 »
Erg jammer want dan verdwijn er weer een bedrijf die gewoon kant en klare ubuntu computers verkoopt. 

Zelf heb ik eind vorig jaar wel een desktop bij hun gekocht en ben daar zeer tevreden over.

Wacht overigens ook met spanning af met wat komen gaat: kant en klare ubuntu phones en tablets ....
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Linux Computers stopt met verkoop
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/03, 22:31:47 »
Na OS4Free en Hettes weer eentje die het loodje legt.
"One by one they fall..." (vrij naar Gandalf).

Offline Dave

  • Lid
Re: Linux Computers stopt met verkoop
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/03, 23:02:18 »
computerstunt.nl levert ook standaard met Mint maar geeft er weinig ruchtbaarheid aan.

Re: Linux Computers stopt met verkoop
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/04, 00:53:20 »
computerstunt.nl levert ook standaard met Mint maar geeft er weinig ruchtbaarheid aan.


Ja, maar ik wil hun niet ondersteunen want dan rekenen ze mij als een (nieuwe) Mint-gebruiker en ik wil het liefst zo ver mogelijk vandaan blijven bij Linux Mint.

Offline Tom

  • Lid
Re: Linux Computers stopt met verkoop
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/04, 08:58:12 »
En zo word Linux langzaam maar zeker de strot toegedraaid ,ook al omdat op de nieuwe PC´s met W8 linux moeilijker te installeren is.
Overigens is Mint zekers niet slecht.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Linux Computers stopt met verkoop
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/04, 09:08:25 »
Zou Nelie Smith Kroes niet in actie moeten komen? Tegen de koppelverkoop van Microsoft?

Waarom wordt het toegestaan dat merk PC's (behalve Apple e.d.)  alleen worden gekocht met Windows?
 
In de Wiki staat: Een fabrikant van computers, die bijvoorbeeld tien procent van de markt bezit, mag toch Microsoft Windows bij zijn product verkopen. Het koppelende product is immers de computer; er is voor deze fabrikant dus geen aanzienlijke marktmacht.

OK, die fabrikant mag het (niet moet het), maar hoe zit het omgekeerd? Microsoft bezit aanzienlijke marktmacht en heeft het kennelijk voor elkaar gekregen PC fabrikanten te dwingen of te verleiden tot Windows.  Hoezo is dit geen koppelverkoop?

Re: Linux Computers stopt met verkoop
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/04, 10:40:57 »
@Wanda: Dat *vindt* jij ja, ik hou totaal niet van Mint maar soit, met je eerste zin heb je wel gelijk. Nu moet ik óf duur bij System76 gaan kopen later dit jaar óf toch maar weer bijdragen aan W8... Nuja, misschien komt er nog een oplossing, voorlopig red ik het wel met mijn huidige.

Re: Linux Computers stopt met verkoop
« Reactie #8 Gepost op: 2013/04/04, 12:53:30 »
@femke:

* Vistaus zucht

Ik kraak het niet af, ik zeg alleen dat IK niet wil bijdragen aan het aantal Mint-gebruikers omdat ik het geen fijne distro vind. Ik heb nergens harde woorden gebruikt.

En ja, ik vond System76 an sich ook niet duur maar anno 2013 is mijn mening daarover iets gewijzigd.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Linux Computers stopt met verkoop
« Reactie #9 Gepost op: 2013/04/04, 13:27:53 »
Maar goed, het is jammer. Zeker nu met smartphones en tablets in aankomst. Zou de reden wel willen weten want de reden van Hettes vond ik maar een rare reden.
De komst van smartphones en tablets is 1 reden, de andere reden is dat de webshop maar weinig nieuwe linux gebruikers aantrok.
Zie de link in het 1e bericht, daar wordt het uitgelegd. Op http://linuxcomputers.nl/ wordt het nog uitgebreider toegelicht.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Linux Computers stopt met verkoop
« Reactie #10 Gepost op: 2013/04/04, 20:21:23 »
Maar dat bedoel ik juist! Als ze dan vanwege de weinig bezoekers/kopers er maar mee ophouden, dan wordt het ook niets.
Stel dat ik dat ga zeggen. Goh, ik heb zo weinig bezoekers/clienten, ik hou er maar mee op. Nou, dan word ik toch nooit groot!

Vandaar dat ik het raar vind. Doe er dan wat bij, zodat je wel kan bestaan, maar zoek er dan apparaten bij die je kan verkopen. Als je geen Windows wil verkopen dan zet er iets anders naast. Ik zou effectief te werk gaan dan, zoek er iets bij. Maar geef niet op zeg, dat is de makkelijkste weg zoeken.

is mijn persoonlijke mening.

Inderdaad. Ze hadden prima mee kunnen gaan door bijv. nieuwe Lenovo Thinkpad Yoga 11/13, Acer W700 (met lapdock) en al dat soort ultrabooks met touchscreen te gaan verkopen met Ubuntu voorgeïnstalleerd.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Linux Computers stopt met verkoop
« Reactie #11 Gepost op: 2013/04/04, 22:01:00 »
Inderdaad. Ze hadden prima mee kunnen gaan door bijv. nieuwe Lenovo Thinkpad Yoga 11/13, Acer W700 (met lapdock) en al dat soort ultrabooks met touchscreen te gaan verkopen met Ubuntu voorgeïnstalleerd.
Ook het aanbieden van Ubuntu laptops zal weinig nieuwe gebruikers aantrekken omdat een nieuwe laptop met Ubuntu duurder is:
http://andries.filmer.nl/kb/Open-source-besturingssysteem-op-een-laptop-is-duurder/163

Hetzelfde voor smartphones e.d. Deze zullen alleen door enkele grote bedrijven worden geleverd en niet goedkoper via een ideologische webshops zonder winstoogmerk zoals deze (zie onderaan http://linuxcomputers.nl/).

Logisch dat het stopt als het doel niet wordt gehaald. Het doel was niet computers te leveren aan Ubuntu gebruikers maar nieuwe gebruikers over te halen Linux te gaan gebruiken.

Jammer want volgens statscounter is het aandeel van Linux afgelopen maand in Nederland niet noemenswaardig klein geworden: http://gs.statcounter.com/#os-NL-monthly-201203-201303

Klik links bovenin op Documentatie

Re: Linux Computers stopt met verkoop
« Reactie #12 Gepost op: 2013/04/04, 23:53:56 »
Uhm, dat iemand dat zegt hoeft niet persé zo te zijn hoor. Je kunt prima laptops leveren met Ubuntu en er nog winst op maken ook zonder dat de prijs daarvoor omhoog hoeft. Ik bedoel niet dat je daarmee je brood verdient, ik bedoel simpelweg winst per verkochte laptop (bijv. inkoop 649, verkoop 699 dan heb je toch 50 euro winst op die laptop).

Maar goed, ik snap inderdaad wel dat het weinig nieuwe gebruikers aantrekt en dat dat kennelijk wél het doel was.

Re: Linux Computers stopt met verkoop
« Reactie #13 Gepost op: 2013/04/05, 07:10:06 »
Je zou natuurlijk laptops kunnen importeren van een ander land. Zelf heb ik meer dan 5 Thinkpads besteld dit jaar, waarbij a. de inkoops prijs fors lager lag dan de Thinkpad hier in Nederland en b. 40,- korting kreeg, omdat ik geen MS troep er op wilde.

Edit: "Maar hey, als je het niet bevalt, Fork it!'

Re: Linux Computers stopt met verkoop
« Reactie #14 Gepost op: 2013/04/05, 08:46:59 »
Het rare is dat bij de verkoop van gerecupereerde computers en Ubuntu de verkoop redelijk goed gaat (cfr. Oxfam België).
Daar kan het volgens mij niet aan liggen.
Maar het zou kunnen dat gewoon de verkoop van computers in een zware dip zit. Zelfs die-hard XP-gebruikers blijven gewoon bij hun vertrouwde besturingssysteem, en willen van een aankoop van iets anders gewoon niet horen.

Misschien moeten meerdere steunpunten pro-actief de boer opgaan met Ubuntu. Maar dat ondermijnt natuurlijk dergelijke shops met hun activiteit.

Jammer, maar ik zou liever zien dat computers verkocht worden ZONDER besturingssysteem. En via Ubuntu kan je makkelijk nagaan of je laptop e.d. gecertificeerd is voor Ubuntu. De installatie van Ubuntu is, in mijn ogen, zo gemakkelijk dat een service op dat vlak eerder overbodig is.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Linux Computers stopt met verkoop
« Reactie #15 Gepost op: 2013/04/05, 11:52:25 »
Tja, ik verkoop en inkoop wel eens computers. Het probleem is dat het nauwelijks winst gevend is. Btw de keuze van de distro zou aan de user moeten wezen en of er überhaupt wel een OS op moet.  Probeer eens niet eens keuzes te maken voor andere.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Linux Computers stopt met verkoop
« Reactie #16 Gepost op: 2013/04/05, 12:19:43 »
Misschien moeten meerdere steunpunten pro-actief de boer opgaan met Ubuntu. Maar dat ondermijnt natuurlijk dergelijke shops met hun activiteit.
Nee hoor.

Bij De Vrije PC doen we niet anders: bestaande PC's oplappen en gedoneerde PC's nakijken en installeren met Ubuntu. En toch verwijs (verwees eigenlijk) ik regelmatig mensen door naar shops als Hettes en Linux Computers. Laptops bijvoorbeeld zijn zeer dun gezaaid en worden niet of nauwelijks gedoneerd; en als dat zo is, dan zijn ze óf stokoud óf er mankeert het een en ander aan. Zo'n Linux-shop is dan een uitkomst. Ook bedrijven staan hier heel anders in en willen graag een ander bedrijf wat garantie e.d. afhandelt.

Deze twee activiteiten (hergebruik en nieuwkoop) gaan meer dan uitstekend samen heb ik ervaren, daarom is het doodzonde dat er geen shops meer zijn waar je met een gerust naar kunt verwijzen en die zich sterk afficieren Ubuntu of Linux. Bedrijven als Computerstunt reken ik daar dus niet onder.

Re: Linux Computers stopt met verkoop
« Reactie #17 Gepost op: 2013/04/05, 13:18:21 »
@markba: Het is alleen jammer dat De Vrije PC vrij hoge eisen heeft. Ik heb hier namelijk nog een PC staan die nét onder jullie eisen zit maar door de hoge kloksnelheid van de processor prima gebruikt kan worden voor normaal gebruik (hoewel Unity 3D wel langzaam is door de oudere videokaart maar Unity 2D, Xubuntu, KDE met minimale instellingen, E17 enz. allemaal supersnel). Ik zou die best willen doneren maarja, die eisen...

@maikel: Winstgevend maakte hier ook niet veel uit. Linux Computers deed dit *naast* hun gewone werk dus het was sowieso alleen maar een bijverdienste.

Re: Linux Computers stopt met verkoop
« Reactie #18 Gepost op: 2013/04/05, 13:42:39 »
@markba: Het is alleen jammer dat De Vrije PC vrij hoge eisen heeft. Ik heb hier namelijk nog een PC staan die nét onder jullie eisen zit maar door de hoge kloksnelheid van de processor prima gebruikt kan worden voor normaal gebruik (hoewel Unity 3D wel langzaam is door de oudere videokaart maar Unity 2D, Xubuntu, KDE met minimale instellingen, E17 enz. allemaal supersnel). Ik zou die best willen doneren maarja, die eisen...

@maikel: Winstgevend maakte hier ook niet veel uit. Linux Computers deed dit *naast* hun gewone werk dus het was sowieso alleen maar een bijverdienste.

Ik hoor iemand met motivatie... Ik zou zeggen: Naar de kvk en tada...Wij kunnen wij onze computers bestellen vanaf volgende maand?

Re: Linux Computers stopt met verkoop
« Reactie #19 Gepost op: 2013/04/05, 14:04:54 »
@maikel: Daar heb ik niet genoeg geld voor om die inkoop enzo te doen. En bovendien, als ik binnenkort mijn rijbewijs heb ga ik ook nog eens een opleiding doen waarna ik na een jaar verzekerd ben van een full-time-baan dus veel tijd heb ik dan ook niet meer.

Offline palm

  • Lid
Re: Linux Computers stopt met verkoop
« Reactie #20 Gepost op: 2013/04/05, 15:31:58 »
En zo word Linux langzaam maar zeker de strot toegedraaid ,ook al omdat op de nieuwe PC´s met W8 linux moeilijker te installeren is.
Overigens is Mint zekers niet slecht.
En toch is er verandering: fabrikanten zien hun verkoop minderen door de aanwezigheid van Win 8.
Meer en meer fabrikanten kijken naar android, chrome en linux. Daardoor komen de OEM contracten onder druk te staan.
Zelfs zonder startknop en met desktop warboel in Win8 stellen de klanten zich geen vragen of er iets anders is. Voor hen is pc=windows.
Voor winkels is windows een goudmijn: gegarandeerd zesmaandelijks of jaarlijks betaald oplap- en opkuiswerk.
Ubuntu pc klanten zie je meestal niet meer terug of het is voor een upgrade.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Linux Computers stopt met verkoop
« Reactie #21 Gepost op: 2013/04/05, 16:24:29 »
@markba: Het is alleen jammer dat De Vrije PC vrij hoge eisen heeft.
Valt wel mee hoor met die hoge eisen.

Ons streven is te standaardiseren op Ubuntu 12.04, vandaar P4/1GB. Machine met (iets) mindere specs nemen we wel aan, maar dan in overleg, zo staat het ook vermeld: http://devrijepc.nl/ubuntu/23-richtlijnen-gedoneerd-materiaal.  Die machines (met een minimum van 256 MB) installeren we dan met Lubuntu. Van alle donaties schat ik zo dat zo'n 80% valt in de standaard-specs (dus geschikt voor Ubuntu 12.04).

Momenteel hebben een soort van inname-stop omdat we laatst een zending hebben binnengekregen van 50 PC's, een hele berging vol zeg maar; met het verwerking hiervan zijn we nog volop bezig. Daarnaast is donatie alleen maar praktisch als het een beetje in de buurt is (van Den Bosch dus).

Re: Linux Computers stopt met verkoop
« Reactie #22 Gepost op: 2013/04/05, 22:22:56 »
Het is inderdaad erg jammer dat al die winkels verdwijnen.

Aan de andere kant, er komen al meer laptops met Ubuntu voor geinstalleerd van bijvoorbeeld Dell en Hp.
Mij gaat het er ook niet om of Ubuntu is voorgeinstalleerd, sterker nog ik installeer het liever zelf. Wel wil je er van verzekerd zijn dat de hardware goed werkt met Ubuntu natuurlijk, maar daar hebben we Ubuntu Friendly voor?

Is dit niet iets voor jou Vistaus?
http://www.dell.com/us/business/p/xps-13-linux/pd?refid=xps-13-linux&baynote_bnrank=0&baynote_irrank=0&~ck=baynoteSearch&isredir=true

Is het weigeren van Windows erg lastig?
« Laatst bewerkt op: 2013/04/05, 22:25:02 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Linux Computers stopt met verkoop
« Reactie #23 Gepost op: 2013/04/06, 10:29:05 »
ok een balletje... Denk je dat dit afzet heeft. Dit is slechts ter voorbeeld.

Lenovo Thinkpad Edge E535
39,6cm 15,6" TFT Display / HD 1366x768 Pixel / 16:9 / Anti-Glare - Matt / LED
AMD Mobility Radeon HD 7640G onboard
4GB DDR3 1x 4GB
500GB Sata hdd
Webcam + Mic
10/100/1000 Lan
Thinkpad Wireless Lan 802.11b/g/n
Bluetooth
SD kaart lezer
Fingerprint reader
1 Jaar garantie
8x DVD+/- Dual layer Burner
Linux distributie naar keuze

550,- verkoopsprijs inclusief verzendkosten
« Laatst bewerkt op: 2013/04/06, 10:30:56 door maikelonline »

Re: Linux Computers stopt met verkoop
« Reactie #24 Gepost op: 2013/04/06, 11:09:10 »
@lord: Ja, maar dat ding is veel te duur en ik hoef niet al die development-software en het gaat me om later djt jaar dus dan zou ik hooguit voor de opvolger ervaan gaan. Maar dan nog gelden de eerste twee argumenten.