Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2e beeldscherm houdt settings niet vast  (gelezen 851 keer)

2e beeldscherm houdt settings niet vast
« Gepost op: 2016/06/09, 20:20:47 »
OS = Xubuntu 16.04 /  videokaart = Geforce GT730 / Laptop = eerste beeldscherm en tv = tweede beeldscherm, verbonden met elkaar via een HDMI kabel.

Wanneer ik In Settings > Display mij tv selecteer en ik vink aan dat dit apparaat gebruikt moet worden en ik vink ook de door mij gewenste resolutie aan, waarna ik op de knop 'toepassen' klik' dan werkt alles in eerste instantie prima.
Je zou denken dat dit dan vastligt en geen problemen geeft bij een reboot. Niets is minder waar. Iedere keer zijn de vinkjes dan weer verdwenen en moet ik handmatig mijn tv weer als 2e beeldscherm opnieuw instellen. Hoogstirritant  >:(.

Heb al gegoogled naar een oplossing maar kan geen oplossing vinden.

Onder 14.04 werkte alles na een reboot overigens prima.

Iemand een idee hoe ik dit opgelost krijg? Vergeet ik iets? Thx
Een boek doet het altijd...

Re: 2e beeldscherm houdt settings niet vast
« Reactie #1 Gepost op: 2016/06/11, 15:18:35 »
Na het nodige geexperimenteer ben ik tot de volgende conclusie gekomen .

Wanneer ik als EERSTE mijn laptop opstart en als TWEEDE mijn tv aanzet, dan zijn de door mij gemaakte instellingen verdwenen. Andersom - eerst de tv aan en daarna de laptop - zorgt ervoor dat de instellingen behouden blijven!
Het lijkt erop dat in het laatste geval de laptop via de HDMI kabel een 'seintje' van de tv binnenkrijgt oid, waardoor Xubuntu 16.04 'weet' dat het  niets aan de gebruikersinstellingen moet veranderen (?).

Dit laat onverlet dat het m.i. toch niet zou moeten uitmaken welk apparaat je als eerste aanzet/opstart. Bovenstaande kan wellicht betiteld worden als een workaround. Blijft de vraag : weet iemand hoe de gebruikersinstellingen gehandhaafd kunnen blijven, ongeacht de volgorde van aanzetten/opstarten van apparaten? Moet daarvoor 'iets' in een configuratiebestand worden gewijzigd/toegevoegd? 

Hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.
Een boek doet het altijd...

Offline vanadium

  • Lid
Re: 2e beeldscherm houdt settings niet vast
« Reactie #2 Gepost op: 2016/06/11, 15:51:25 »
Het is mogelijk niet echt een seintje van je TV, maar wel Ubuntu die de aanwezige randapparatuur scant. Soms maakt het niet uit: bij het opstarten van een LCD projector "merkt" Ubuntu dat en worden de scherminstellingen aangepast: dat ervaar ik toch. Bij jou TV werkt dat blijkbaar niet: als je hem pas aansteekt nadat het systeem is opgestart, wordt het systeem daar blijkbaar niet over ingelicht (noch is het constant aan het checken of er nieuwe apparatuur is aangesloten). Als jou TV er daarentegen al is voor de opstart, "ziet" Ubuntu dit extra apparaat en neemt de juiste instellingen aan.

Re: 2e beeldscherm houdt settings niet vast
« Reactie #3 Gepost op: 2016/06/11, 18:00:24 »
Dus valt te concluderen dat ik gehouden ben om altijd eerst mijn tv aan te doen (omdat die ubuntu niet 'informeert') en dan pas de laptop op te starten?

Kan dat te maken hebben met het feit dat mijn tv al een jaartje of 6 oud is? Of is het gewoon 'vette pech' en kan het ook bij een nieuw exemplaar gebeuren?
Een boek doet het altijd...

Offline jolo

  • Lid
Re: 2e beeldscherm houdt settings niet vast
« Reactie #4 Gepost op: 2016/06/11, 20:40:40 »
Met welke resoluties het tweede beeldscherm wordt herkend, zou je kunnen checken via het terminalvenster
xrandr [Enter]

Eventuele instellingen zou je kunnen bewaren via ARandR, die je eventueel zou kunnen installeren
  sudo apt-get install arandr [Enter]

Dat je tv zes jaar oud is, hoeft niet het probleem te zijn. Het gaat toch om een smart-tv neem ik aan.

(Mijn smart-tv is ook niet de nieuwste. Die kocht ik in 2012. Als deze via een HDMI kabel is aangesloten op de hoofd pc uit mijn onderschrift, dan toont xrandr gewoon de resoluties van de smart-tv, ook als deze uit staat.)
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: 2e beeldscherm houdt settings niet vast
« Reactie #5 Gepost op: 2016/06/13, 15:57:09 »
Dank je Jolo! Ik ga het eens uitproberen...
Een boek doet het altijd...