Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is Ubuntu iets voor mij  (gelezen 684 keer)

Sindala

  • Gast
Is Ubuntu iets voor mij
« Gepost op: 2008/04/29, 12:24:39 »
Hoi,


Ik heb vandaag een nieuwe computer binnen. Momenteel draaien er 4 computers in ons huis (we werken aan huis) en ik wil alle bestanden voortaan op een plek op gaan slaan. Het gaat om ongeveer 300 GB momenteel. Ook wil ik de e-mails op dit systeem opslaan.

In de toekomst wil ik misschien ook nog een ftp server vanaf deze bak gaan draaien zodat ik zware bestanden over het internet beschikbaar kan maken voor klanten. Momenteel gebruik ik hiervoor een ghosting account maar dat begint behoorlijk in de prijzen te lopen.

Is het dan wijs om op dit systeem ubuntu te gaan draaien of kan ik beter een windows systeem erop zetten zoals alle andere (vista en xp). Ik vraag het maar want ik heb eigenlijk totaal geen verstand van al dit soort zaken.

Offline Mij

  • Lid
Is Ubuntu iets voor mij
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/29, 12:33:42 »
Citaat van: Sindala
Hoi,


Ik heb vandaag een nieuwe computer binnen. Momenteel draaien er 4 computers in ons huis (we werken aan huis) en ik wil alle bestanden voortaan op een plek op gaan slaan. Het gaat om ongeveer 300 GB momenteel. Ook wil ik de e-mails op dit systeem opslaan.

In de toekomst wil ik misschien ook nog een ftp server vanaf deze bak gaan draaien zodat ik zware bestanden over het internet beschikbaar kan maken voor klanten. Momenteel gebruik ik hiervoor een ghosting account maar dat begint behoorlijk in de prijzen te lopen.

Is het dan wijs om op dit systeem ubuntu te gaan draaien of kan ik beter een windows systeem erop zetten zoals alle andere (vista en xp). Ik vraag het maar want ik heb eigenlijk totaal geen verstand van al dit soort zaken.
Dat kunnen wij niet voor je zeggen. Wil je server (standaard zonder grafische schil) of een normale? Download het eens en give it a try. Niet geschoten is altijd mis.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Is Ubuntu iets voor mij
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/29, 12:35:34 »
v.w.b. de bedrijfszekerheid en de beveiliging zou ik voor Ubuntu kiezen.
Een beter antwoord is: neem zo wie zo een Linux/Unix en geen Windows
Maar goed, dat is mijn mening............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Sindala

  • Gast
Is Ubuntu iets voor mij
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/29, 13:13:19 »
Citaat
Dat kunnen wij niet voor je zeggen. Wil je server (standaard zonder grafische schil) of een normale? Download het eens en give it a try. Niet geschoten is altijd mis.
Ja kijk, daar ga je al. Dit zegt mij al bijna niets. zonder grafische schil, is dat zoiets als msdos?? en is dat nodig dan om files te kunnen aanbieden via ftp naar klanten? Ik probeer dus te voorkomen dat ik straks dagenlang losse flobbers schiet. Een netwerk aan de gang houden in windows is soms al lastig.

Offline vanadium

  • Lid
Is Ubuntu iets voor mij
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/29, 13:20:33 »
Voor server toepassingen is er geen enkele twijfel: unix/linux.

Je kan gerust ook een server opzetten met een grafische UI. Alleen kan dat minder vlot vanop afstand (via een internetverbinding) gedaan worden, hoewel het ook mogelijk is, en moet je servertje wat meer aankunnen dan het minimum.

Is Ubuntu iets voor mij
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/29, 13:20:45 »
Het is toch wel raadzaam om veel informatie hierover op te vragen,hetzij via internet (google,linux pagina's),of een kennis die verstand heeft van linux.Hier zo lukraak mee beginnen is vragen om problemen en die kun je als zakelijk gebruiker niet hebben.Veel succes :)
Kubuntu 20.04

Sindala

  • Gast
Is Ubuntu iets voor mij
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/29, 13:39:35 »
Nou, ik denk dat ik er dan wijs aan doe na koninginnedag eens een middagje te proberen met de server editie.