Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu  (gelezen 3218 keer)

Theejoo

  • Gast
Ubuntu
« Gepost op: 2006/12/30, 12:51:55 »
Hallo beste mensen,

Ook ik heb de (over)stap gemaakt naar ubuntu en kom nu van alles tegen waardoor  vragen zijn ontstaan.
Bepaalde vragen zijn al opgelost doordat ik hier op het forum al meerdere keren heb rondgesurfd zonder geregistreerd te zijn.
Veel info heb ik ook van internet gehaald en is er heel wat over ubuntu te vinden en geschreven, door het zelf te doen leer je meer dan het voorgekauwd te krijgen.
Ik moet zeggen dat het heel anders werkt dan andere OS versie's en betreur het niet dat ik nu begonnen ben met Ubuntu.
Iedere dag ontdek ik meer en meer en experimenteer, ik met de uitlleg over installatie e.d van software, hardware.
Nu heb ik hier al gezocht op het forum maar kan ik geen board vinden waarin ik mezelf kan voorstellen of wat meer kan uitleggen, vragen, met welke systeemen ik werk enz, enz.
Om nu niet meteen het forum gaan te gaan bevuilen met al mijn vragen die naar voren zijn gekomen zal ik toch de 1ste vraag moeten gaan lanceren en dat is de volgende.

Bij het opstarten krijg ik al de melding te zien 95% van de ruimte verbruikt? op een schijf (partitie)van 4 Gig
Nu wilde ik ééns zien welke programma's veel ruimte in beslag nemen waarop ubuntu is geinstalleerd.
Ik kan dus niet iets wijzigen of verwijderen om dat ik geen rechten heb als user.
Maar ik heb totaal geen users aangegeven en ben ik in feite zoals in windows de administrator. Bij het opstarten van ubuntu moet ik dus ook inloggen.

Heeft het misschien te maken dat er iets dubbel geinstalleerd is, want als de pc opstart kan ik kiezen tussen 2 keer vorige sessie's, twee keer ubuntu, andere os versie, of windows.

alvast bedankt en wens ik iedereen een fijne jaarwisseling toe, en alles wat wenselijk is voor 2007.

Theejoo

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/30, 13:13:33 »
Welkom,

Om te beginnen hierbij de sites waar je je kan voorstellen etc
voorstellen http://forum.ubuntu-nl.org/topic/1436
systemen http://forum.ubuntu-nl.org/topic/1262
hobbies http://forum.ubuntu-nl.org/topic/5940
wat je op oudejaars avond gaat kijken :) http://forum.ubuntu-nl.org/topic/6062

Bij het opstarten krijg je als het goed is 4 keuzes:
de eerste is voor het opstarten van ubuntu
de tweede idem, maar dan in een recovery mode voor het herstellen van je systeem
de derde is om een memcheck uit te voeren
de vierde is voor andere OS'en

Om ruimte vrij te maken zijn er een aantal dingen die je kan doen:
je prullenbak leegmaken
programma's die je niet nodig hebt weg te doen met synaptic (bv gnome-games). Als je het niet honderd procent zeker weet, NIET VERWIJDEREN.
ik moet wel opmerken dat je niet snel kleiner dan 3.5 gb zal komen, tenzij je overstapt op xubuntu.

Gebruikers in ubuntu hebben standaard geen rechten, deze rechten kunnen worden gehaald met het command sudo. Behalve voor het installeren heb je eigenlijk niet zo vaak rechten nodig, als je iets wijzigt waar je standaard geen rechten voor hebt, dan zal je pc kunnen crashen. Al je eigen bestanden en instellingen zitten in je home-map.

Hopelijk kan je hier iets mee,
Veel succes,
Kiwinote

Offline eendje

  • Lid
Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/30, 13:19:25 »
En.. we hebben al het een ander aan documentatie... zie:

https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Theejoo

  • Gast
Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/30, 17:26:58 »
@Kiwinote ik krijg het volgende te zien

Ubuntu kernel 2.615-27-386
Ubuntu kernel 2.615-27-386 (Recovery mode)
Ubuntu kernel 2.615-27-386
Ubuntu kernel 2.615-27-386 (Recovery mode)
Ubuntu memtest 86+
Other operating systems
Microsoft Windows XP Pro

Dit zijn dus geen 4 keuzes en staan er drie teveel in.

Kleiner als 3.5 Gb begrijp ik maar heb nog lang niet alles geinstalleerd van hardware en heeft laatst een upgrade plaats gevonden. Nu krijg ik telkens melding nieuwe upgrade beschikbaar enz, enz, en wordt vermeld upgrade wordt afgebroken geen plaats meer, gebruik sudo apt-get clean die heb ik gebruikt maar gebeurt totaal niets.
De andere documentatie had ik al doorgenomen, ook alle spelletjes verwijderd maakt niet veel ruimte vrij, prullenbak was leeg.
Een andere mogelijkheid die ik ga proberen is met Partion Magic de partitie te wijzigen naar een grote partitie.
Mocht dat niet gaan dan maar een format en begin ik van voor af aan , maar eerst ga ik nog wat experimenteren door nog meer te verwijderen. crasht ie geen probleem.
Een eitje kan niet gebakken worden zonder het te breken.

bedankt voor de moeite

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/30, 18:01:09 »
Probeer eens in een terminalscherm sudo apt-get remove *openoffice*
Je mist dan het office gebeuren, maar ik vind (persoonlijk) dat Gedit en/of MousePad ruim voldoende voor mijn (persoonlijk) gebruik.

Succes en laat het weten,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2006/12/30, 18:03:44 »
Citaat van: r0n.
Probeer eens in een terminalscherm sudo apt-get remove *openoffice*
Je mist dan het office gebeuren, maar ik vind (persoonlijk) dat Gedit en/of MousePad ruim voldoende voor mijn (persoonlijk) gebruik.

Succes en laat het weten,
Ron
Die zijn wel erg minimaal, Ron, maar je hebt ook nog Abiword als lichtgewicht alternatief. Lijkt bijzonder veel op Microsoft Word 97.

Groet, Pjotr.

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2006/12/30, 19:44:17 »
Die entries zien er inderdaad niet super uit, normaal zijn het gewoon oude kernels die je niet nodig hebt, dit keer echter 2 dezelfde kernels...
Een grotere partitie zou inderdaad handiger zijn, maar als dat niet gaat dan zou ik maar xubuntu installeren.

Theejoo

  • Gast
Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/02, 13:24:00 »
Was dus allemaal niet gelukt, heb geformatteerd en meteen de partitie groter gemaakt.
Dan heb ik versie 6.10 geinstalleerd werkt iets anders dan de andere, nu heb ik nog maar twee werkbladen waar tussen ik kan wisselen? en mijn toetsenbord krijg ik niet ingesteld zodat het werkt naar behoren, krijg namelijk geen trema teken meer ingevoerd met de shift toets en andere tekens met de alt-gr toets.

De dubbele entrie's zijn weg.

groet

Theejoo

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/02, 13:29:59 »
Citaat van: Theejoo
Was dus allemaal niet gelukt, heb geformatteerd en meteen de partitie groter gemaakt.
Dan heb ik versie 6.10 geinstalleerd werkt iets anders dan de andere, nu heb ik nog maar twee werkbladen waar tussen ik kan wisselen? en mijn toetsenbord krijg ik niet ingesteld zodat het werkt naar behoren, krijg namelijk geen trema teken meer ingevoerd met de shift toets en andere tekens met de alt-gr toets.

De dubbele entrie's zijn weg.

groet

Theejoo
Versie 6.10 is wat minder stabiel dan 6.06, maar hij wordt wel langzamerhand steeds beter. Je toetsenbord moet je ff instellen op V.S. internationaal. In versie 6.06 doe je dat op de onderstaande manier, in 6.10 wellicht iets anders, maar probeer 's:

De oplossing is een lullig (pardon) driehoekje voor de toetsenborddefinitie Amerikaans-Engels. Klik daarop en er schieten ineens een hoop keuzemogelijkheden tevoorschijn.

Waaronder de optie "Internationaal (met dode toetsen)". Selecteer die, wis Amerikaans-Engels en klaar ben je.
Het toetsenbord werkt weer identiek als onder Windows met US International.

Voor de goede orde hier de complete handleiding:
Systeem - Voorkeuren - Toetsenbord - Indelingen - Toevoegen - KLIK OP DRIEHOEKJE VOOR "Amerikaans-Engels" - "Alternatief internationaal (voormalig us_intl)" - OK.

Tot slot: oude toetsenborddefinitie "Amerikaans-Engels" wissen. Kläär!

Bij Xubuntu werkt het trouwens weer iets anders. Daar moet je handmatig je xorg.conf veranderen. Het gaat om het toevoegen van een regel over een toetsenbordvariant (international).

De sectie in xorg.conf in xubuntu wordt dan als volgt:

Section "InputDevice"
    Identifier    "Generic Keyboard"
    Driver        "kbd"
    Option        "CoreKeyboard"
    Option        "XkbRules"    "xorg"
    Option        "XkbModel"    "pc104"
    Option        "XkbLayout"    "us"
    Option        "XkbVariant"    "intl"
EndSection

Het gaat natuurlijk om de laatste Option!

Groet, Pjotr.

Theejoo

  • Gast
Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2007/01/02, 13:43:56 »
Hey das snel pjotr123 en THANX voor de uitgebreide uitleg.

Ik had dus niet op die driehoek gedrukt en toetsenbord werkt nu heb het al gecreërd.

Thx

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2007/01/02, 13:50:14 »
Graag gedaan! Succes.

Groet, Pjotr.

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2007/01/02, 20:27:18 »
Voor de werkbladen, rechtsklikken en preferences kiezen. Dan het aantal vergroten :)

Theejoo

  • Gast
Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2007/01/03, 04:37:53 »
Thx Kiwinote dat had ik dus niet gedaan

Theejoo

  • Gast
Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2007/01/28, 13:41:46 »
Weer hetzelfde probleem met het toetsenbord.
De funktie toetsen Alt Gr + Shift werken niet, onder bepaalde toetsen.
Dus als ik het deel teken of keer teken wil gebruiken of andere tekens die moeten werken onder de Alt Gr toets of samen met de Shift toets dan gebeurt er niks krijg dan een piep te horen en snel even een zwart scherm.
Ook in de instellingen heb ik gekeken of er iets veranderd of geconfigureerd moet worden, heb verschillende toegepast maar werkt niet.

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2007/01/28, 13:58:00 »
Us international keyboard heeft dacht ik geen Alt Gr. Even uitzoeken welke het WEL is.

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2007/01/28, 14:00:31 »
Citaat van: Theejoo
Weer hetzelfde probleem met het toetsenbord.
De funktie toetsen Alt Gr + Shift werken niet, onder bepaalde toetsen.
Dus als ik het deel teken of keer teken wil gebruiken of andere tekens die moeten werken onder de Alt Gr toets of samen met de Shift toets dan gebeurt er niks krijg dan een piep te horen en snel even een zwart scherm.
Ook in de instellingen heb ik gekeken of er iets veranderd of geconfigureerd moet worden, heb verschillende toegepast maar werkt niet.
Waarom zou je ooit Alt GR + Shift gebruiken? Voor aan het derde teken op een toets te geraken gebruik je toch gewoon de Alt Gr toets? Maar misschien ligt dat anders bij andere indelingen, dat weet ik niet echt.

Ik gebruik als toetsenbord instelling "België (geen dode toetsen)" en die werkt compleet correct bij mij. Het is wel een AZERTY toetsenbord, dus als je QWERTY gewoon bent moet je toch een andere oplossing vinden
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Theejoo

  • Gast
Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2007/01/28, 14:14:08 »
Waarom ik die toetsen gebruik éénvoudig toch ik heb die nodig om met tekst te kunnen werken in bepaalde programma's, deze toetsen werken onder nixp hetzelfde.
Ik werk veel met rekenkundige getallen ivm waterwaarden en of toevoegingen die gedaan moeten worden aan een vijver.
Het ziet beter uit als ik dit kan typen wat niet lukt 2 m2 dan dat ik twee vierkante meter moet gaan typen als voorbeeld.
En dat heb ik niet ik heb een QWERTY en ben ik dus ook aan het zoeken voor een oplossing, om die bewuste funktie toetsen aan de gang te krijgen.

Theejoo

  • Gast
Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2007/01/28, 15:57:45 »
Probleem is opgelost de funktie toetsen werken nu,

Ik had Amerikaans-Engels - Alternatief internationaal (voormalig us_intl) dit is nu
Amerikaans-Engels internationaal (met dode toetsen).

2 m² - 3m³ - ¼ - ¾ - × ÷

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2007/01/29, 20:59:25 »
Dacht ik ook al, wist niet welke het moest zijn, maar wel welke het NIET moest zijn.