Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: root password vergeten  (gelezen 2558 keer)

rein

  • Gast
root password vergeten
« Gepost op: 2007/01/23, 20:31:10 »
Hoi,
Ik kom van XP en ben nog beginner wat betreft linux. Heb ubuntu geinstalleerd, maar wil nu root-rechten hebben. Ben alleen het password vergeten wat ik daarvoor eerder heb ingevoerd. Kan ik dit oplossen? Ik werk gewoon met de client-ubuntu.

Offline siegi

  • Lid
root password vergeten
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/23, 20:42:05 »
Als je onder recovery mode inlogd ben je direct root.  (dat is de tweede optie bij het bootmenu normaal)
Als je de root account niet geactiveerd hebt werkt dit.
Je kan het commando
passwd username gebruiken (waar usernaam staat voor de gebruiker waarvan je het wachtwoord wil wijzigen)

Normaal is root onder ubuntu niet geactiveerd je moet al extra moeite doen om het te activeren.

jayleesan

  • Gast
root password vergeten
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/27, 03:35:45 »
En hoe doe je dat... Je root account activeren?

Ik loop hier namelijk ook tegenaan... kan geen regel toevoegen aan mun sources.list... :s

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
root password vergeten
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/27, 08:14:47 »
Probeer eens "gksudo nautilus" voor een bestandsbeheer met rootrechten of "sudo gedit /etc/apt/sources.list" voor als je gelijk je sources.list wil veranderen. Als er om je wachtwoord wordt gevraagd gewoon die van je gebruiker invoeren.

jayleesan

  • Gast
root password vergeten
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/27, 14:32:27 »
Met sudo gedit kan ik inderdaad de sourcelist openen (precies zoals naar de map /etc/apt gaan en er op dubbelklikken) maar heb geen recht om wijzigingen op te slaan.

Ik heb het nu als volgt gedaan:
Plaats een kopie van de sourcelist in je persoonlijke map en wijzig die naar je behoefte. Typ daarna dit in het terminal venster:

sudo cp sources.list ../../etc/apt/sources.list

Je geeft dan het admin-commando om het bestand uit jou map te kopieren naar de lokatie van je originele sourcelist, wellicht vraagt de terminal je root wachtwoord als ie dat niet al gedaan heeft.

Deze procedure kan je met meerdere configuratiebestanden uitvoeren.

Offline siegi

  • Lid
root password vergeten
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/27, 17:20:22 »
gksudo gedit al geprobeerd?  Want dit is een speciaal commando voor grafische toepassingen te gebruiken.

Offline Soul-Sing

  • Lid
root password vergeten
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/27, 17:30:16 »
ik zou gksudo nautilus proberen. door je bestandssysteem bladeren/navigeren naar het bestand  /etc/apt/sources.list.
de regel toevoegen en opslaan.