Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Weer een NASdisk mount vraag  (gelezen 2377 keer)

Offline vis

  • Lid
Weer een NASdisk mount vraag
« Gepost op: 2008/09/12, 01:59:15 »
Zoals ik op het forum kan lezen, zijn er nog wat problemen met het auto mounten en het in fstab plaatsen van een NASdisk. Ook ik heb hier problemen mee. Ik heb nu alle moglijke opties (die in mijn bereik liggen) uitgevoerd, maar kom er totaal niet uit. Ik heb een NASdisk die geformateerd is als EXT3. Je moet inloggen wil je gebruik kunnen maken van deze disk. Via filezilla of de webbrowser (ook van buitenaf) kom ik overal bij en werkt alles goed. Nu wil ik deze disk mounten zodat hij voor alle programma's bruikbaar wordt. Wie kan mij helpen? Ik heb alle opties van dit forum al geprobeerd. Als ik een NFS share maak of een met samba, dan krijg ik de volgende foutmelding nadat ik sudo mount -a uitvoer:

wrong fs type, bad option, bad superblock on 192.168.1.111:/,
       missing codepage or helper program, or other error
       (for several filesystems (e.g. nfs, cifs) you might
       need a /sbin/mount. helper program)
       In some cases useful info is found in syslog - try
       dmesg | tail  or so

Als ik in fstab nu de volgende regel plaats, dan krijg ik een andere foutmelding:

fstab: 192.168.1.111 /home/vis/NAS ext3 rw,auto 0 0
          /192.168.1.111 /home/vis/NAS ext3 rw,auto 0 0
          //192.168.1.111 /home/vis/NAS ext3 rw,auto 0 0
          (Of welke variant dan ook)

Foutmelding: mount: special device 192.168.1.111 does not exist

Mij NAS disk is gewoon online en werkt dus prima via FTP. Wie kan mij helpen? Ik heb een hoop gelezen en misschien daardoor ook een beetje de draad kwijt. Hopelijk is er een oplossing die ook weer een hoop andere kan helpen.

Alvast bedankt en groeten,

Vis.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Weer een NASdisk mount vraag
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/12, 03:01:55 »
Geen idee wat voor NASdisk je hebt, maar de regels in fstab kloppen niet.
Kijk eens op onze eigen wiki voor wat voorbeelden: http://wiki.ubuntu-nl.org/fstab#fstabSyntax

Offline vis

  • Lid
Weer een NASdisk mount vraag
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/12, 12:44:58 »
Ik heb een hele simpele NAS (SBLAN2). Hij kan alleen maar als FTP server dienen. De webserer kan aleen HTML aan, dus deze heb ik uitgezet. Ik heb de documentatie doorgespit, maar heb echt het idee dat hoe meer ik lees, hoe minder ik er van ga begrijpen. Misschien dat je mij kan vertellen wat er niet klopt aan mijn zin in de fstab? Misschien kan ik hierdoor beter de syntax begrijpen.

Alvast bedankt,

Vis.

Weer een NASdisk mount vraag
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/12, 14:48:24 »
Als ie alleen ftp aan kan dan kun je CurlFtpFS proberen.

Offline vanadium

  • Lid
Weer een NASdisk mount vraag
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/12, 18:05:28 »
Ik kan ook niet specifiek helpen, maar in linux bestaan er mogelijkheden om een ftp systeem te mounten in een lokale directory. Kan je dat, dan kan je dat ook meestal via /etc/fstab of minstens via een opstartscriptje. Zoek eens op fuseftp.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Weer een NASdisk mount vraag
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/12, 18:18:52 »
Volgens enkele Duitse fora draait dat ding op Linux, en is Samba en NFS mogelijk, al dan niet via een nieuwere firmware. Ik kon alleen geen officiële handleiding vinden.
Ik denk dat je toch in de webinterface moet kijken hoe je normale shares aanmaakt met samba. Dat lijkt me het makkelijkst.

Offline vis

  • Lid
Weer een NASdisk mount vraag
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/12, 23:33:06 »
Phoe phoe,

Ik heb het eindelijk draaien, alleen dan wel met een aantal foutmeldingen. Ik heb namelijk na een hoop geprobeerd te hebben en niks werkte, CurlFtpFS geinstalleerd. Na de installatie wilde ik de NASdisk mounten, maar kreeg de melding dat de map niet leeg was!?!. Dit was in mijn ogen een vreemde melding omdat het een lege map hoorde te zijn, die ik als mount point gebruikte. Ik ben toen naar de map gegaan en kwam er achter dat ik opeens mijn NASdisk kon benaderen (kortom, hij was gemount). Toen heb ik mijn PC opnieuw opgestart en de history van bash bekeken. Hier heb ik een aantal commando's getest en heb gekeken, wanner het mounten goed ging.

Ik heb nu in fstab, de volgende regel opgenomen:

//192.168.1.111/Interactief     /home/vis/Documents/Interactief   cifs    credentials=/root/.smbcredentials,rw   0   0

Wat het vreemde is en wat ook de rede was dat ik niet eerder had gemerkt dat het mounten goed was gegaan komt doordat ik elke keer als ik een mount doe de volgende foutmelding krijg:

Foutmelding: mount: special device 192.168.1.111 does not exist

Hierdoor dacht ik dat het mounten niet goed was gegaan en ben verder gaan zoeken. Nu blijkt dus, dat ik deze foutmelding gewoon moet negeren en dat alles goed werkt.

Misschien een vreemd verhaal.... maar ja, het werkt nu even.

Vis.

Weer een NASdisk mount vraag
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/13, 10:10:01 »
Dus je NAS server kan niet alleen FTP aan want je mount nu via CIFS ;)
Curlftpfs kun je dan weer deïnstalleren. Die kan namelijk doen wat vanadium ook al uitlegt, ftp servers lokaal mounten.

Offline vanadium

  • Lid
Weer een NASdisk mount vraag
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/13, 10:23:30 »
Als je het mij vraagt is curlftps te verkiezen: die systemen kennen alle attributen van linux bestandssystemen. Met cifs (samba) vertaal je naar ms windows, dan terug naar unix. Echter, praktisch zal het meestal niet veel uitmaken, dus als het werkt, laten maar.

Terzijde: http://fuse.sourceforge.net/wiki/index.php/NetworkFileSystems?PHPSESSID=c52427b87682d2f3ae99e96c18ba7b78

Hieruit blijkt inderdaad curlftp de beste keuze. fuseftp blijkt niet meer onderhouden.

Offline vis

  • Lid
Weer een NASdisk mount vraag
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/14, 00:12:52 »
Als ik eens tijd over heb, zal ik eens kijken naar curlftps. Lijkt me intressant. Iedereen bedankt voor het meedenken!

Vis