Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Terug opstarten vanuit pauzestand lukt niet  (gelezen 2457 keer)

Terug opstarten vanuit pauzestand lukt niet
« Gepost op: 2018/11/30, 20:29:10 »
Sedert de (voor)laatste update van Ubuntu 16.04 LTS doet zich in mijn pc (32-bit) het volgende voor: telkens als ik mijn pc in "pauzestand" gezet heb en ik wil hem daaruit halen met mijn hoofdschakelaar blijft mijn scherm langdurig zwart en er gebeurt verder niets. Ik ben dan verplicht mijn pc helemaal af te sluiten door langdurig de hoofschakelaar in te drukken tot hij helemaal uitvalt en na herstarten gaat het weer! Er is ook al dagen na-een een systeemfout gemeld welke ik doorgeseind heb.
Weet iemand hier iets meer over? Ik ben dit nog nooit eerder tegengekomen!

Norbert de strandkruier

Offline HWE64

  • Lid
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Terug opstarten vanuit pauzestand lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2018/12/01, 13:53:09 »
@HWE64, dat heeft toch niets te maken met slaapstand?

Slaapstand en vooral hibernate blijft moeilijk in Linux, en werkt nogal vaak niet goed. En zoals hier werkte het wel goed, maar breekt het na een update.

Je kan eens proberen of een alternatieve methode voor de slaapstand beter werkt: https://help.ubuntu.com/community/PowerManagement/Hibernate, ga naar het hoofdstukje uswsusp. Installeer het pakket uswsusp:

sudo apt-get install uswsusp
Herstart je computer en test nu of het beter gaat. Werkt het niet (beter), dan kan je het pakket terug verwijderen met
sudo apt-get purge uswsusp


Re: Terug opstarten vanuit pauzestand lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2018/12/01, 17:18:20 »
@vanadium:

De oplossing van @HWE64 heb ik niet uitgeprobeerd maar de uwe wel. En het heeft gewerkt. Heel goed zelfs! Het lijkt er zelfs op dat het uit-de-pauzestand-komen nu veel sneller gaat dan ooit tevoren! Heel veel dank dus voor uw helpende hand!  8-)

Norbert
« Laatst bewerkt op: 2018/12/01, 17:23:43 door Strandkruier »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Terug opstarten vanuit pauzestand lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2018/12/01, 19:00:59 »
Mooi zo. Had ik nog in mijn nota's staan, want ik heb ook zoiets meegemaakt: dat de slaapstand plots niet meer goed werkt. Toen lukte het wel met uswsusp. Op nieuwere Ubuntu versies ging het terug met de "standaard" manier.

Re: Terug opstarten vanuit pauzestand lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2018/12/02, 11:01:01 »
Oh, jeetje!! Nu lukt het wederom niet meer! En wat meer is: als ik de pc via mijn scherm in pauzestand zet schakelt mijn pc direct uit! De startknop, welke normaal van "blauw" naar "geel" moet overgaan wordt gewoon zwart en mijn pc is helemaal gestopt! Dus, als ik met de muis op "Pauzestand" druk dan is het net alsof mijn pc daar met gewoon "Afsluiten" op reageert!
Opnieuw hulp gevraagd, lieve mensen!

Norbert

Offline vanadium

  • Lid
Re: Terug opstarten vanuit pauzestand lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2018/12/02, 13:30:30 »
Tja, slaapstand is een probleem in linux. Door uswsusp weer weg te halen (zie mijn vorige post), herstel je de vorige situatie.

Het loont misschien wel even de moeite te checken of je op een recentere hardware stack bent. Indien nog op de originele, dan loont het de moeite eens op een nieuwere hardwarestack over te gaan. Indien je nu op een nieuwere hardwarestack zit, dan kan je terugkeren naar de originele: http://ubuntuhandbook.org/index.php/2017/02/install-remove-enablement-stacks-ubuntu-16-04/. Geef hier misschien de uitvoer van het commando "uname -a": dit toont welke kernel je hebt. Originele kernel van 16.04 is 4.04.

Vind je dit te riskant, dan zal er niets anders opzitten dan voorlopig geen slaapstand te gebruiken, en te hopen dat het probleem verdwijnt na een nieuwe update of bij een nieuwere versie van Ubuntu. 

Re: Terug opstarten vanuit pauzestand lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2018/12/02, 17:29:13 »
@Vanadium:

Ik ga nog maar even de kat uit de boom kijken, Vanadium. Maar in ieder geval bedankt voor jouw tussenkomst.

Norbert

Re: Terug opstarten vanuit pauzestand lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2018/12/03, 22:37:26 »
@Vanadium:

Ik weet niet of jij er voor iets tussen zit, Vanadium, maar deze avond is er een nieuwe update geweest op mijn systeem en nu werkt de heropstart vanuit slaapstand wederom goed! Ik heb er zelf niets moeten voor doen. Ik zal dit probleem dan maar weer eens "opgelost" verklaren!  8-) Ik heb gisteren uswsusp eens verwijderd en dan terug geïnstalleerd maar dat bleek niet te helpen. Ik heb het daarna wel laten staan. Nu blijkt het wel dienst te doen.

Norbert

Re: Terug opstarten vanuit pauzestand lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2018/12/14, 20:10:16 »
En, voilà, hé? Een paar dagen geleden is er een nieuwe update geweest en onmiddellijk daarna was het, om eens een gemene Vlaamse uitdrukking te gebruiken, opnieuw "naar de kloten," hé?
Ik zal maar wachten op de volgende update,  zeker?

Norbert


Re: Terug opstarten vanuit pauzestand lukt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2018/12/18, 20:43:53 »
Nou, de hele week nog geen update opgemerkt en er veranderde ook niets. Maar vanavond heb ik eens synaptic pakketbeheer opgestart en het pakket uswsusp gemarkeerd voor herinstallatie en dit ook laten uitvoeren! Algemene verbazing nadien bij mij: de pauzestandfunctie werkt terug!!!  ???
Tja, ik weet niet hoe het komt, hoor! Misschien kan Vanadium het uitleggen?  8-)
Nog maar eens opgelost!  :laugh:

Norbert

Re: Terug opstarten vanuit pauzestand lukt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2018/12/22, 12:25:00 »
En helaas moet ik er toch nog een geschiedenisje aan toevoegen! Gisterenavond is er een, naar mijn gevoel, wel grote update geweest van Ubuntu 16.04. Ik keek argwanend toe en ik kreeg nog gelijk ook: de pauzestandfunctie was wederom uitgeschakeld! O.k., dan maar weer eens geprobeerd met synaptic pakketbeheer en uswsusp nog maar eens geherinstalleerd. Daarna uitgetest en helaas: het wilde niet werken! Maar een half uur nadien besloot ik het nog maar eens uit te testen en ja, na die tweede test werkte het wel!!!  ??? En het werkt nu, de volgende dag, na de middag, nog steeds!
Tja, ik weet het niet. Het ziet er naar uit dat ik, elke keer een fatale update komt, uswsusp terug zal moeten herinstalleren. Toch raar, heel die toestand. Jaren heb ik met Ubuntu gewerkt, vanaf 12.04 en ik heb daar nooit last mee gekregen. Wel heb ik gezien, nà de update van gisteren, dat er een systeemfout in mijn besturingssysteem zat en die heb ik doorgezonden.
Maar goed, het werkt wederom en dàt is voor mij het voornaamste.

Norbert

Re: Terug opstarten vanuit pauzestand lukt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2018/12/24, 15:17:40 »
Nu geef ik het op. Uswsusp is wederom stuk gegaan. Waarom weet ik niet. Ik heb ook nog een andere methode gebruikt, nl Tuxonice, maar ook dat werkte niet. Ik laat het voor gezien. Ik hoop dat de programmeurs van Ubuntu 16.04 hier een oplossing voor gaan vinden, maar ik kan het niet meer.

Norbert

Re: Terug opstarten vanuit pauzestand lukt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2018/12/25, 22:14:56 »
Nou, jullie zijn me nog niet kwijt, hoor! Ik heb vandaag weer een succesje geboekt maar ik koester enkel de hoop dat het blijft duren en dat de volgende update van Ubuntu 16.04 het niet alsnog naar de vaantjes helpt. Ik heb dus even gezocht naar programma's met de naam "hibernate." Ik vond er eentje in Ubuntu Software maar het lukte me niet om het te installeren. Wat ik ook deed: het bleef in de toestand "Wordt geïnstalleerd" staan. Dat heb ik de laatste tijd ook wel voorgehad met andere programma's. Goed, het lukte me wel om het met Ubuntu Software, na herhaalde pogingen, te verwijderen. Daarna heb ik eventjes Synaptic Pakketbeheer opgestart en op dezelfde term (hibernate) een pakket gevonden dat ik door Synaptic Pakketbeheer zelf heb laten installeren. Wel, het bleek nog te werken ook! Tot nu toe 5 maal getest en, ja, het doet het!
Meteen heb ik ook uswsusp verwijderd met Synaptic Pakketbeheer (alle bestanden) en dit maakte geen verschil uit.  Het pakket "hibernate" bleef zijn werk doen! Tenminste: tot nu toe! Want ik ben er helemaal nog niet zeker van dat de volgende (en die gaat waarschijnlijk wel komen) update van mijn systeem het succes van "hibernate" niet alsnog naar de zak gaat helpen, zoals met uswsusp is gebeurd! Want dan zien jullie mij hier terug, hé?  :D
Ik hoop dat ik intussen dit forum nog niet teveel geteisterd heb? Anders: vele groeten en wensen voor Kerst en Nieuwjaar voor iedereen!!  8-)

Norbert

Re: Terug opstarten vanuit pauzestand lukt niet
« Reactie #14 Gepost op: 2018/12/27, 09:26:09 »
En de 6de keer is 't weer mislukt. Nu weet ik het echt niet meer!

Norbert

Offline vanadium

  • Lid
Re: Terug opstarten vanuit pauzestand lukt niet
« Reactie #15 Gepost op: 2018/12/27, 09:47:00 »
Medelijdend volg ik je draadje nog  ;) Ja, slaapstand en vooral hibernate is een probleem in linux met vrij veel toestellen. Ik heb een Dell XPS 13. Veel gebruik ik slaapstand niet (opstarten gaat snel genoeg, en bovendien heb ik er nog steeds een soort wantrouwen bij), maar nu op 18.10 werkt het zonder problemen. Vroeger op Ubuntu 16.04 had ik ook al eens problemen. Op een bepaald ogenblik werkte het niet meer, het werkte toen wel met uswsusp. Later werkte het terug op de standaard manier, maar bij het ontwaken had ik in eerste instantie een reuzegrote cursor (die zich evenwel herstelde). Ook dat probleemje is nu weg.

Je kan nog altijd mijn suggestie uit reactie 6 volgen, als je het probleem tenminste belangrijk genoeg vindt. Want veranderen van hardwarestack is al een zwaardere ingreep. Latere versies bieden meer kans dat je hardware beter ondersteund wordt.

Re: Terug opstarten vanuit pauzestand lukt niet
« Reactie #16 Gepost op: 2018/12/27, 11:20:17 »
Ik zit in deze wel met een belangrijke vraag, Vanadium. Zou ik mijn pc (een HP, 32 bits en 3,9 Ram) wel kunnen upgraden naar Ubuntu 18.04? Is het niet zo dat 18.04 enkel geschikt is voor 64-bits-machines?
Ik weet echt veel te weinig over Linux. Kan je me misschien ook helpen aan een verwijzing over wat met mijn hardware stack te doen? Ik weet zelfs niet eens wat het woord eigenlijk betekent.
Ik heb ook wel een andere 64-bit-machine maar die bestem ik verder voor Windows 10. Maar mijn oud  HP-machientje doet het nog uitstekend, behalve dan die defecte pauzestand. Ik zou het zonde vinden om hem weg te doen.

Norbert

Offline vanadium

  • Lid
Re: Terug opstarten vanuit pauzestand lukt niet
« Reactie #17 Gepost op: 2018/12/27, 12:49:15 »
Ben je zeker dat dat HP'tje geen 64 bit aankan? Anders moet het al een heel oud beestje zijn.

De "hardware stacks" in de lange termijn ondersteuning (LTS) edities van Ubuntu zijn updates in de kernel en het grafisch systeem. Interessant voor gebruikers van die editie met relatief nieuwe hardware: meer recente hardware zal typisch beter ondersteund worden met een meer recente hardware stack. Zo kan je bij je vertrouwde LTS versie blijven, maar toch de vernieuwde hardwareondersteuning hebben die je anders enkel hebt door naar recentere Ubuntu versies over te gaan.

Gebruikers van een LTS bij wie het goed draait op de oorspronkelijke kernel, hebben geen reden om naar een nieuwere hardware stack over te gaan.

Als jou HPtje echt een stuk ouder is dan Ubuntu 16.04, dan is het helemaal niet zeker of nog nieuwere stack de situatie wel zou verbeteren. Het artikel waar ik naar link, gaf aan hoe je een nieuwere stack kan installeren. Dat op zich is eenvoudig. Echter, het ongedaan maken daarvan is meer ingewikkeld. Ik weet niet of dat de moeite waard is voor dat ene probleem het risico te lopen dat je je nu verder excellent draaiende systeempje breekt.  Telkens afzetten als je de computer langere tijd niet gebruikt, zou ik aanraden, en voor korte pauzes kan je gewoon de screensaver gebruiken.

Re: Terug opstarten vanuit pauzestand lukt niet
« Reactie #18 Gepost op: 2018/12/27, 14:33:11 »
Ik hoor je zo al denken, Vanadium. In jezelf zeg je waarschijnlijk:"Blijf er af!" En dat ga ik doen ook.
Ik had enkel van jou nog graag iets vernomen over die screensaver? Vind je die ook bij "Ubuntu Software?" En onder welk benaming?
P.S.: mijn pc'tje is nu toch al ruim minstens 10 jaar oud, nog van het type HP Pavilion, maar niet veel ouder en ik zal er niet graag afscheid van nemen.

Norbert

Offline vanadium

  • Lid
Re: Terug opstarten vanuit pauzestand lukt niet
« Reactie #19 Gepost op: 2018/12/27, 18:16:30 »
Voer eens volgend commando uit:
lscpu | grep op-mode
Veel kans dat dat computertje ook op 64 bit draait. Ik raad je echter aan met je 4 GB op 32 bit te blijven:  is een tikkeltje sneller!

Je screensaver zit standaard in het systeem. Nu wordt het voor mij een beetje moeilijk met mijn Ubuntu 18.10 precies aan te geven waar het in Ubuntu 16.04 onder Unity precies zit. Kijk eens onder "Power settings". Daar zit bij mij de optie "Blank screen", waar de tijd kan aangegeven worden vooraleer het scherm afgeschakeld wordt.

Wil je liever zelf bepalen wanneer het scherm zwart gaat, dan moet je dat doen via een commando:
sleep 0.3 &&  xset dpms force off

Test eerst eens of dit commando wel werkt bij jou door de tweede lijn te kopiëren en te plakken in een terminal. Als het goed gaat, wordt het scherm zwart. Druk een toets en je beeld verschijnt terug.

Dat commando kan je aan een sneltoets binden om het scherm op elk moment met een druk op de sneltoets af te zetten. Bij het toevoegen van een sneltoets in Instellingen - Toetsenbord moet je een commando meegeven: vul hier in
sh -c "sleep 0.3 &&  xset dpms force off"

Citaat
Ik hoor je zo al denken, Vanadium. In jezelf zeg je waarschijnlijk:"Blijf er af!" En dat ga ik doen ook.
Krek erop, hier  ^-^