Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 12 op Macbook intel core 2duo (2009) kom er niet uit met partities.  (gelezen 662 keer)

Offline Nazlive

  • Lid
Edit:
https://www.youtube.com/watch?v=PYhdXHO_Hzg

Hier een fijne uitleg gevonden. Deze ga ik nog eens proberen.


---
Hallo ik ben Nazlive en probeer Ubuntu op mijn macbook te installeren. Ik loop steeds vast met de partities, het booten van Ubuntu etc.
Net met rEFIt Ubuntu geïnstalleerd en deze bootte ook niet. Ik ga nu kijken of het lukt om Osx mountain lion weer helemaal stock kan krijgen met een schone schijf.  Om een laatste poging te doen, want ik er maak er zelf steeds een zooitje van zo.

Wat ik graag zou willen is een zo'n clean mogelijke dual boot tussen Mac Osx Mountain Lion en Ubuntu 12.10 64bit.
Wie kan mij een handje helpen?


Deze handleiding heb ik ook geprobeerd, maar voor mij geen succes. Ik zou nog eventueel via bootcamp een 2de partitie kunnen aanmaken, maar volgensmij is een windows 7 installatie disk dan vereist?

http://tech-devnet.blogspot.de/2012/05/running-ubuntu-1204-on-mac.html


Ik hoop dat ik genoeg info heb gegeven, en voldoende heb uitgezocht.
Alvast bedankt!

----------------------------------------------------------------
Macbook mid 2009

2GB 800MHz DDR2 SDRAM
Processor  2.13 GHz Intel Core 2 Duo
NVIDIA GeForce 9400M 256 MB
OS X 10.8.2 (12C60)


« Laatst bewerkt op: 2013/01/03, 19:14:26 door Nazlive »

Offline Nazlive

  • Lid
Helaas start ubuntu niet op vanuit het EFI Boot menu. De partities? zijn synced, en heb al enkele keren opnieuw opgestart, ook naar mac.


Deze info heb ik uit rEFIt Partition Inspector gehaald, misschien kunnen jullie hier iets uithalen?

*** Report for internal hard disk ***

Current GPT partition table:
 #      Start LBA      End LBA  Type
 1             40       409639  EFI System (FAT)
 2         409640    190649767  Mac OS X HFS+
 3      190649768    213309703  Mac OS X HFS+
 4      213311488    215357439  Linux Swap
 5      215357440    312580095  Basic Data

Current MBR partition table:
 # A    Start LBA      End LBA  Type
 1              1       409639  ee  EFI Protective
 2 *       409640    190649767  af  Mac OS X HFS+
 3      190649768    213309703  af  Mac OS X HFS+
 4      213311488    215357439  82  Linux swap / Solaris

MBR contents:
 Boot Code: None

Partition at LBA 40:
 Boot Code: None (Non-system disk message)
 File System: FAT32
 Listed in GPT as partition 1, type EFI System (FAT)

Partition at LBA 409640:
 Boot Code: None
 File System: HFS Extended (HFS+)
 Listed in GPT as partition 2, type Mac OS X HFS+
 Listed in MBR as partition 2, type af  Mac OS X HFS+, active

Partition at LBA 190649768:
 Boot Code: None
 File System: HFS Extended (HFS+)
 Listed in GPT as partition 3, type Mac OS X HFS+
 Listed in MBR as partition 3, type af  Mac OS X HFS+

Partition at LBA 213311488:
 Boot Code: None
 File System: Unknown
 Listed in GPT as partition 4, type Linux Swap
 Listed in MBR as partition 4, type 82  Linux swap / Solaris

Partition at LBA 215357440:
 Boot Code: GRUB
 File System: ext4
 Listed in GPT as partition 5, type Basic Data


Wat is die Basic Data-partitie?

En voor zoveer ik me kan herinneren moet je handmatig een entry maken in rEFIT. Maar dat kan ik mishebben want het is alweer een tijdje geleden dat ik het gebruikt heb. Probeer anders een Chameleon als bootloader te installeren vanaf je OSX? Die kan namelijk ook zowel OSX als Ubuntu booten. Misschien dat je in jou geval daar meer geluk mee hebt :)

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline Nazlive

  • Lid
Bedankt voor jullie tips, maar ik laat het voorlopig toch even zitten aangezien ik m'n tijd (en mac) ook nodig heb voor school. Ik denk dat ik maar ga sparen voor een gewone desktop, en daar linux op zet, eventueel een met een voorgeïnstalleerde Ubuntu.   

Nog 1 dingetje wat ik me afvroeg (denk materiaal :P) ; Als ik nu van 1 partitie een masterboot partitie (mbr) is dat niet hetzelfde als een door bootcampgemaakte partitie, die ik dan zou kunnen booten? Wat een andere optie is bedenk ik me net; via bootamp een Windows versie installeren, en dan via windows op de zelfde partitie Ubuntu installeren? Mogelijk over Windows zelf heen installeren? Het zou makkelijker zijn om via dezelfde manier Ubuntu te kunnen booten als een via bootcamp gemaakte windows.



Een bekende truc is inderdaad Bootcamp gebruiken. Maar je hoeft dan geen Windows te installeren. Je maakt gewoon die partitie aan met Bootcamp, vervolgens start je van de Live CD/USB van Ubuntu en vervolgens start je de installatie en kies je in de installer om de grootste vrij ruimte te nemen.