Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DNS probleem  (gelezen 1315 keer)

D6c3X2

  • Gast
DNS probleem
« Gepost op: 2008/08/22, 23:31:42 »
Ik heb een vreemd probleem; eigenlijk een Linux probleem en minder specifiek een Ubuntu geval.

Sinds ik mijn smoothwall express 3.0 laten updaten heb naar update 3 die een fix voor de beruchte "DNS cache poisoning vulerability" had wil geen enkele linux distro bij bootup nog verbinden met het internet.
In de logs van mijn smoothwall zie ik geblokkeerde pogingen van de linux (o.a. Ubuntu, Gentoo & Slackware) voor UDP/53 zijnde DNS. Wanneer ik met een Microsoft XP SP2 probeer (pc van het werk): totaaaaal geen probleem.

De enige manier om terug internet-link te verkrijgen os op dit ogenblik door een ping of traceroute te forceren naar een fictief maar routeerbaar adres op het internet.

Dus: wat is het verschil tussen Windows & Linux voor DNS plotseling?

Kan iemand dit verduidelijken wat ik weet niet wat gedaan om te lossen.

met dank bij voorbaat

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
DNS probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/22, 23:40:33 »
Er is in beginsel geen verschil. Ubuntu heeft trouwens ook een tijdje terug updates gekregen wegens het DNS-probleem: dat was een gezamenlijke actie van de meeste makers van besturingssystemen. Je had daarvoor dus niks hoeven doen aan je smoothwall.

Het zal aan die smoothwall liggen, denk ik. Heb je al op hun webstek gekeken of het aan hen gevraagd?

D6c3X2

  • Gast
DNS probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/23, 22:27:09 »
Ik heb geprobeerd om een post te zetten op hun forum maar geraak niet geregistreerd. Er moet iets mis zijn met hun forum software.
Maar het verhaal wordt nog beter: verdere onderzoekjes vandaag hebben aangetoond dat het probleem een combinatie is van Linux distro (Ubuntu) -> Wireless AP -> Smoothwall 3.0 Update 3. Wanneer ik via de LAN werk is er geen probleem, alleen via de wireless wil het niet lukken; althans indien ik Ubuntu gebruik. Zoals eerder gemeld met Microsoft lukt dat dan wel.

Vreemd... heel vreemd.

D6c3X2

  • Gast
DNS probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/26, 02:35:04 »
OK. Na nog een paar slapeloze nachten kom ik tot volgende conclusie: het MOET bijna aan ubuntu (linux) liggen, want:

- Wanneer je op dezelfde hardware Windows XP start is er geen probleem
- Een setup zonder smoothwall FW werkt ook niet
- via de kabel werkt het wel, alleen via Wifi niet. terug: met Microsoft wel

iemand een idee?

DNS probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/26, 11:37:24 »
Hoe ziet jouw netwerk eruit ??
Waar of op welke plek heb je die Smoothwall 3.0 geinstalleerd staan in je netwerk ??

Indien dit op de PC zelf is zou je even kunnen proberen Smoothwall 3.0 helemaal te verwijderen.
Dan de boel in orde maken zodat alles naar wens werkt,
en dan pas Smoothwall 3.0 weer installeren.

Geen idee of je weet dan er in Ubuntu ook al een firewall zit die je geheel naar je hand kan zetten ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

D6c3X2

  • Gast
DNS probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/26, 22:12:29 »
De setup is (high level):

Sony Vaio laptop met ubuntu 8.04 -> Linksys WAP54G -> Smoothwall3.0 -> Dlink ADSL modem

Ik heb mijn probleem ook op de engelstalige fora gezet:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=900851

Ik heb al geprobeerd zonder Smoothwall -> zelfde resultaat.

Ik zit echt zonder ideeën, met de handen in het haar ondertussen...

DNS probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/28, 02:08:46 »
Mooi dus je hebt ADSL en je provider komt je huis binnen via de
Dlink ADSL modem ( Die een ingebouwde firewall heeft.)

Vanaf dit apparaat ga je naar een PC ?? die je ingericht hebt als Firewall met Smoothwall3.0.

Vanaf dit apparaat ga je naar een Linksys WAP54G ( Die een ingebouwde firewall heeft.)

Vervolgens gebruik je Ubuntu ( Die wederom een ingebouwde firewall heeft.)

Nu wil ik niet flauw doen maar wat heeft het in godsnaam voor zin om voor een PC die reeds een firewall heeft nog een 3 Firewall's te zetten ???

Die Smoothwall3.0 is zowiezo niet nodig, vermist je het voor elkaar hebt gekregen in die Dlink en in die Linksys de firewall hebt kunnen uitzetten.

Alleen de poorten die je openzet in die apparaten laten data door, dus hoef je enkel die poorten in de gaten te houden voor inbound verkeer.

Zelfde geld voor je pc, en zou je werkelijk een perfecte firewall willen hebben is het belangrijker ourbound verkeer te monitoren dan inbound verkeer.

vind het al verwonderlijk dat je zowiezo zonder problemen het ww opkomt ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D