Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ( opgelost HDD defect ) zwart scherm  (gelezen 2871 keer)

uithuizen2

  • Gast
( opgelost HDD defect ) zwart scherm
« Gepost op: 2009/05/18, 19:25:06 »
hallo

ik heb linux ubuntu op mijn pc staan.
als ik mijn pc opstart dan komt er eerst dit te staan:
sec master hard disk: s.m.a.r.t. status bad backup and reaplace.
en dan gaat hij verder en dan komt dit er te staan:
grub loading stage 1.5
grub loading pleace wait..
press esc to enter the menu.
even later gaat hij verder met opstarten maar als de balk van het laden vol is
(wat erg lang duurt) dan komt er een zwart scherm dit duurt enkele minuten en dan komt het inlog scherm.
maar ik kan mijn muis en toetsenbord niet bewegen. na 10 sec logt hij in en komt weer datzelfde zwarte scherm.
en dat herhaalt zich elke keer weer.
als ik in het grub menu een optie probeer krijg ik weer hetzelfde.
ik heb niks veranderd aan mijn pc en voor dat ik hem had uitgedaan deed hij het nog prima.
ik wil wel windows xp erop gooien maar er staan nog een paar belangrijke bestanden op.
kan iemand mij helpen.
 ???

jos

Mod edit : Waarschijnlijk HDD defect .
« Laatst bewerkt op: 2009/05/18, 20:27:09 door Wanda Rooze »

Re: zwart scherm
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/18, 19:31:52 »
Welkom op ons forum :)

Je ziet dus de volgende melding direct als je je pc aanzet (nog in het BIOS-stadium):

sec master hard disk: s.m.a.r.t. status bad backup and reaplace.

Dat is geen beste melding. SMART is een techniek in harde schijven om de gezondheid van de schijf te bepalen. Daarmee kun je dus kijken of je schijf nog wel goed werkt. Als je computer zo'n melding geeft, is er vaak wat aan de hand met je schijf.

Ik raad je aan om de schijf niet meer op te starten en de schijf zo snel mogelijk in een andere computer te plaatsen, om de data te back-uppen.

uithuizen2

  • Gast
Re: zwart scherm
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/18, 19:33:05 »
bedankt maar ik heb deze harde schijf net nieuw ik heb hem een weekje geleden gekocht

Re: zwart scherm
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/18, 19:34:20 »
Ook al is 'ie nieuw, er kan altijd een productiefout in zitten.

uithuizen2

  • Gast
Re: zwart scherm
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/18, 19:35:23 »
oke maar als ik hem in een andere pc stop hoe kan ik dan een back up maken want daar kan ik ook niet inloggen

Re: zwart scherm
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/18, 19:40:46 »
Alle bestanden in je /home kopiƫren naar die computer. Daarvoor hoef je niet in te loggen, je moet dit alleen wel doen op een andere Linux-computer of een Windows-computer met de Ext2-bestandsdriver.

uithuizen2

  • Gast
Re: zwart scherm
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/18, 19:44:08 »
ik heb geen andere linux pc maar wel een andere windows xp pc maar wat is dat laatste dan

Re: zwart scherm
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/18, 19:54:39 »
http://www.google.com/search?client=opera&rls=en&q=ext2+file+driver+windows&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8

Daarmee kun je toegang krijgen tot het Linux-bestandssysteem op Windows.

Re: zwart scherm
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/18, 19:57:45 »
Als die schijf nieuw is, en de installatie loopt niet goebd, dan zal er nog niet zoveel data opstaan denk ik.

Wat voor merk is het? Bij veel Harddisk producenten kun je online (met serienummer) controleren of er nog garantie opzet en hoe je de schijf vervolgens omgeruild kan krijgen... vaak gaat dat heel gemakkelijk en krijg je redelijk snel een andere schijf toegestuurd.
(Soms moet je een test uitvoeren en de foutmelding vermelden).

Voor Samsung b.v.: http://www.samsung.com/global/business/hdd/support/utilities/Support_HUTIL.html

Succes!

uithuizen2

  • Gast
Re: zwart scherm
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/18, 20:08:04 »
oke bedankt maar het is niet meer nodig weant mijn harde schijf is net doorgebrand
(het stinkt ontzetend ^-^)
maar ik ga er dan wel ff mee terug want hij is net nieuw.
bedankt voor jullie reactie!!

Re: zwart scherm
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/18, 20:16:01 »
wil je dit topic dan op [OPGELOST] zetten?  ;)
 

uithuizen2

  • Gast
Re: ( HDD defect ) zwart scherm
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/18, 20:17:53 »
ja doe maar want als ik een niewe harde schijg=f heb dan zet ik gewoon xp er weer op

Re: ( HDD defect ) zwart scherm
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/18, 20:23:57 »
Vond je Ubuntu niet goed dan?

Re: ( HDD defect ) zwart scherm
« Reactie #13 Gepost op: 2009/05/18, 20:25:07 »
ja doe maar want als ik een niewe harde schijg=f heb dan zet ik gewoon xp er weer op

Dat moet jij doen, wij kunnen dat niet (admins uitgezonderd) Je opent je eerste post en daar kun je de titel aanpassen.

Als ik vragen mag, waarom ga je weer terug naar XP? Omdat de schijf is doorgebrand? Daar kan Ubuntu niks aan doen hoor.

Vergelijk het met een auto, als je daar een andere motor inzet en vervolgens rijd iemand anders bij je vanaf links naar binnen, daar kan de motor toch niks aan doen?
Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

uithuizen2

  • Gast
Re: ( HDD defect ) zwart scherm
« Reactie #14 Gepost op: 2009/05/18, 20:25:19 »
opzig wel maar je kunt niet gewoon een spel downloaden en installeren of iets anders installeren.

uithuizen2

  • Gast
Re: ( HDD defect ) zwart scherm
« Reactie #15 Gepost op: 2009/05/18, 20:28:11 »
ik had voor ik linux had ook xp maar ik was de cd kwijt geraakt en ik had geen geld om een nieuwwe te kopen
dus toe heb ik eerst tijdelijk linux erop gezet tot ik weer geld had.
en nou heb ik van een vriend xp gekregen dus ik was al van plan om xp er weer op te zetten.
maar toen ik mijn pc wou opstarten om de bestanden over te zetten deed hij het niet meer.

uithuizen2

  • Gast
Re: ( opgelost HDD defect ) zwart scherm
« Reactie #16 Gepost op: 2009/05/18, 20:29:30 »
ik had voor ik linux had ook xp maar ik was de cd kwijt geraakt en ik had geen geld om een nieuwwe te kopen
dus toe heb ik eerst tijdelijk linux erop gezet tot ik weer geld had.
en nou heb ik van een vriend xp gekregen dus ik was al van plan om xp er weer op te zetten.
maar toen ik mijn pc wou opstarten om de bestanden over te zetten deed hij het niet meer.

Re: ( opgelost HDD defect ) zwart scherm
« Reactie #17 Gepost op: 2009/05/18, 20:31:12 »
Jammer maar ja... Succes met je xp!
Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

Re: ( opgelost HDD defect ) zwart scherm
« Reactie #18 Gepost op: 2009/05/18, 20:49:09 »
Hmm, je had ook eens gaan zoeken om erachter te komen dat je Wine kunt gebruiken voor Windows-programma's en de softarebronnen voor het installeren van programma's.

Je gaat weer terug naar Windows, jammer, maar het zij zo.