Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grub loading - error: no such disk - grub rescue  (gelezen 2153 keer)

Offline ShaiNe

  • Lid
grub loading - error: no such disk - grub rescue
« Gepost op: 2010/06/28, 12:34:42 »
Op een laptop staat Ubuntu 7.04 32 bit op de hdd (120 GB) geïnstalleerd.
Op een USB-stick (8 GB) aangesloten op de laptop heb ik Ubuntu 9.10 32 bit geïnstalleerd.
Als ik de USB-stick na afsluiten afkoppel en terug wil booten vanaf de hdd, geeft hij de volgende foutmelding:

grub loading
error: no such disk
grub rescue:


Ik heb wat gegoogeld, en vind een hoop oplossingen (klik, klik, klik), maar ik weet niet welke ik moet gebruiken in mijn situatie. Het probleem is namelijk dat ik niets van shell commands ken.

Ik heb hier een boot info script kunnen maken van mijn systeem mbv een Live-CD (9.10). Het probleem is wel dat als ik Ubuntu vanaf de live-CD opstart, hij op willekeurige momenten vastloopt. Het beeld freest en verder kan je niets meer doen.

Zou iemand het script eens kunnen bekijken en zien hoe ik best de Grub terug in orde breng? Aangezien ik niets van het boot info script snap, ik alle oplossingen met de Live-CD nauwelijks kan uitvoeren en niet weet welke andere oplossing(en) ik moet proberen, heb ik jullie hulp nodig.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/28, 18:14:02 door ShaiNe »

Offline HarzG

  • Lid
Re: grub loading - error: no such disk - grub rescue
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/28, 17:51:01 »
(De link naar je boot-script is niet correct, maar ik heb het bestand wel gevonden.)

Het lastige is dat Ubuntu 7.04 met Grub1 werkt en Ubuntu 9.10 met Grub2. Maar daar zit niet de reden waarom je niet kan booten zonder USB-stick.

Zodra je de USB stick verwijdert, dan is de partitie met de UUID 16da5923-5ed3-464f-97ee-0cca46bc8a72 niet meer bereikbaar. Op deze partitie van de USB-stick staat de map /boot/grub.
Als in de MBR van de interne HD "sda" deze verwijzing staat, dan moet de stick altijd aanwezig zijn of moet Grub op een andere manier geïnstalleerd worden.
Op je interne harddisk staat:
/dev/sda1        b0353d8f-4798-4dfd-a676-45208b1bba2fDeze cijfers van de UUID zou je in Grub moeten typen om van je interne harddisk zonder USB-stick te kunnen booten.

Maar voordat iemand een oplossing kan bieden: waarom zo ingewikkeld, waar wil je naartoe?
Waarom staat op de USB-stick een moderner systeem dan op de interne harddisk?
Waarom gebruik je voor de installatie niet de laatste versie van Ubuntu, nl. 10.04?

Als je wel deze situatie wel zo wilt laten en repareren, dan moeten de volgende stappen doorlopen worden
1. Grub1 hersteld worden op de interne HD (via een live-CD).
2. Grub2 voor Ubuntu 9.10 moet in de bootsector van de partitie op de USB-stick geïnstalleerd worden.
3. In Grub1 op de interne HD moet een regel worden toegevoegd voor het zogenaamde chainloading. Hiermee wordt een overdracht geregeld naar de bootsector van een andere partitie. (Dat kan in Grub1 per hand eenvoudig met een editor als root worden uitgevoerd.)
« Laatst bewerkt op: 2010/06/28, 17:53:03 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline ShaiNe

  • Lid
Re: grub loading - error: no such disk - grub rescue
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/28, 18:13:24 »
Ik installeerde 9.10 op een USB-stick omdat 7.04 die op de hdd stond geen drivers had voor WLAN en LAN (en ik kon ze dus uiteraard ook niet downloaden). Ik had al eens met een life-CD van 9.10 willen testen of 9.10 wel de drivers ondersteunde, maar omdat de Life-CD vaak vast liep, besloot ik maar om het even te installeren op een USB-stick.

Eigenlijk wil gewoon alle documenten backuppen die op de hdd staan om er daarna 10.04 er op te zetten. Het probleem is dat ik met de live-CD (9.10) de bestanden op de hdd (7.04) niet kan kopiëren; "permision denied" geeft hij telkens. Als er een andere manier is om mijn documenten (incl. thunderbird profiel) te backuppen, dan zou dat ook direct alles oplossen.

Intussen heb ik ook al het volgende geprobeerd:

sudo fdisk -l
sudo mkdir /media/sda3
sudo mount /dev/sda5 /media/sda3
sudo grub-install --root-directory=/media/sda3 /dev/sda


Maar dat loste het niet op. Ook toen sda3 verving door sda1. Nu geeft de laptop het volgende als ik hem opstart:

GNU GRUB version 1.97~beta4

[ Minimal BASH-like line editing is supported
For the first world, TAB lists possible command completions.Anywhere else TAB lists the possible completions of a device/ffile completions. ]

sh: grub>


Intussen kan ik ook melden dat de Live-CD van 9.10 niet meer vast loopt en ik de USB-stick met 9.10 erop al heb geformatteerd omdat hij na een reboot ook dat niet meer wou booten :-s

PS. Intussen heb ik de link naar file gecorrigeerd. Bedankt voor de tip en de hulp.




« Laatst bewerkt op: 2010/06/28, 18:39:20 door ShaiNe »

Offline heir4c

  • Lid
Re: grub loading - error: no such disk - grub rescue
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/28, 18:40:59 »
Kan je nu je documenten backuppen vanaf de LiveCD? Zou toch moeten.
Ander Alt+F2 doen en daar het volgende intikken:
gksudo nautilus(Weet niet of dit via de liveCD kan omdat root geen wachtwoord heeft in de liveCD)
« Laatst bewerkt op: 2010/06/28, 18:43:17 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: grub loading - error: no such disk - grub rescue
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/28, 23:53:56 »
Het probleem zit hem hierin
=> Grub 2 is installed in the MBR of /dev/sda and looks for
    (UUID=16da5923-5ed3-464f-97ee-0cca46bc8a72)/boot/grub.

sda1: _________________________________________________________________________

    File system:       ext3
    Boot sector type:  -
    Boot sector info: 
    Operating System:  Ubuntu 7.04
    Boot files/dirs:   /boot/grub/menu.lst /etc/fstab

Grub2 werkt niet meer met  /boot/grub/menu.lst
Hieruit blijk dat SDA een MBR in Grub2 heeft, maar de install van 7.04 nog niet ge-upgrade is naar deze Grub2

UUID=16da5923-5ed3-464f-97ee-0cca46bc8a72 = dus de USB disk, waar hij wel een Grub2 versie kan vinden.

Dit stukje loopt ook niet echt lekker
Citaat
sudo fdisk -l
sudo mkdir /media/sda3
sudo mount /dev/sda5 /media/sda3
sudo grub-install --root-directory=/media/sda3 /dev/sda

Laat al dat mkdir en vele scheve mounts maar vervallen.
Alle systemen hebben een folder /mnt .. ja, een folder waar je iets zo even los tijdelijk naar toe kan mounten

Probeer eens het volgende vanaf de LiveCD:
sudo mount /dev/sda1 /mnt
sudo grub-install --root-directory=/mnt /dev/sda
sudo umount /mnt

En dan een reboot.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline HarzG

  • Lid
Re: grub loading - error: no such disk - grub rescue
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/29, 16:24:41 »
Omdat hier een paar vreemde dingen tussen waren, adviseer ik een live-CD van 10.04 te downloaden, te controleren en langzaam te branden.
Ook de CD waarmee 9.10 geïnstalleerd werd, zou ik controleren.
Dan kom je erachter of de fouten (vastlopers en niet meer van USB kunnen booten) veroorzaakt werden door een defecte CD.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce